اخبار ایران

این روزها کاربران ایرانی فقط VPN نصب می‌کنند

گزارش Appbrain: از ۵۰ اپلیکیشن نخست دانلود شده گوگل پلی توسط ایرانی‌ها، فقط ۹ مورد فیلترشکن و پروکسی نیست

چند وقتی است همه آمارهای دانلود و نصب اپلیکیشن روی گوشی‌های اندرویدی برای کاربران ایرانی، نگران‌کننده است. این آمارها نشان می‌دهند ایرانی‌ها فقط دارند فیلترشکن و پروکسی دانلود و نصب می‌کنند.

گزارش اخیر شرکت Appbrain از وضعیت برترین اپلیکیشن‌های اندرویدی رایگان دانلود شده از گوگل پلی، نشان می‌دهد ایرانی‌ها در ۵۰ اپ برتر، فقط ۹ اپ غیر وی پی ان و پروکسی دانلود کردند.

هر گوشی چندین اپلیکیشن VPN

در میان ۱۰ اپلیکیشن برتری که توسط ایرانی‌ها دانلود شدند؛ سه اپ نخست، برنامه‌های VPN هستند و اپلیکیشن چهارم، پیام‌رسان واتساپ است که در اواخر شهریورماه فیلتر شد.

در رتبه‌های ۸ و ۱۰ نیز برنامه‌های تلگرام و اینستاگرام مشاهده می‌شود که باز فیلتر هستند. اینستاگرام، همزمان با واتساپ و در ۳۰ شهریورماه فیلتر شد ولی از مسدودسازی تلگرام برای کاربران ایرانی، سال‌ها می‌گذرد و هنوز جزو پردانلودترین اپ‌های اندرویدی محسوب می‌شود. اپلیکیشن v2rayNG نیز در جایگاه هفتم این فهرست قرار گرفته است.

دانلود VPN از گوگل پلی

از دیگر اپلیکیشن‌های غیر فیلترشکنی که ایرانی‌ها در ماه اخیر زیاد دانلود کردند؛ برنامه file miner است که در رتبه شانزدهم قرار دارد. اپلیکیشن سنجش فشار خون  blood-pressure در رتبه ۲۳ و نسخه business واتساپ در رتبه ۲۹ قرار گرفتند.

همچنین، اپ دانلود ویدئو All Video Downloader & Player در رتبه ۳۴ و QRScanner در رتبه ۴۳ و نهایتا پیام‌رسان imo در جایگاه ۴۷ است.

بیشتر بخوانید: آموزش اشتراک گذاری VPN روی مودم و هات اسپات

گفتنی است که گوگل پلی در ماه‌های اخیر و پس از شدت گرفتن محدودیت‌های اینترنتی در ایران و افزایش تحریم‌ها در آن سوی مرزها، برخی از اپلیکیشن‌های ایرانی پر دانلود مانند اسنپ، تپسی، سروش، بله و‌ آی‌گپ را از روی مخازن خود پاک کرده است. روبیکا نیز پیش از همه این اپ‌ها، توسط گوگل پلی حذف شده بود.

هنوز می‌توان اپلیکیشن‌های پر کاربرد ایرانی مانند دیجی کالا، دیوار، آپ، همراه کارت، الو پیک، نشان و بلد را روی گوگل پلی یافت اما کاربرانی ایرانی، بیشتر از این‌ها، به دنبال نصب فیلترشکن و پروکسی و وی پی ان هستند.

فیلترشکن‌ها محبوب‌ترین اپ‌ها برای ایرانی‌ها

پیش‌تر، سامانه تحلیل داده‌های لایف‌وب هم در گزارشی خبر داد ۷۱ درصد اپلیکیشن‌های محبوب کاربران ایرانی در پاییز ۱۴۰۱ را وی پی ان ها تشکیل می‌دهند.

در ماه‌های اخیر و با افزایش فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنت ایران، هجوم کاربران ایرانی به سوی دانلود اپلیکیشن‌های vpn افزایش یافته است. چون هر چند روز، یک سری از وی پی ان ها از کار می‌افتند؛ بنابراین کاربران ایرانی مدام در حال دانلود و نصب اپ‌های vpn جدید هستند تا شاید یکی از این برنامه‌ها، بتواند آن‌ها را به اینترنت بدون فیلتر برساند.

نصب چندین وی پی ان رایگان روی یک گوشی، خطر آلوده شدن اسمارت‌فون و نفوذ هکرها را افزایش داده و امنیت گوشی تلفن همراه را به شدت در معرض خطر قرار می‌دهد.

ضمن اینکه، برخی از این وی پی ان ها، خود جاسوس‌افزار هستند و مشکلات حریم خصوصی برای کاربران ایجاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: ۵ مودم VPN دار سیم کارتی ارزان قیمت

چند روز پیش، رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت، ادعای وزیر ارتباطات را تکرار و گفته بود عمده شکایت کاربران درباره کندی اینترنت مربوط به فیلترشکن‌ها است.

او گفته بود: «اتصال به اینترنت از طریق فیلترشکن غیر از آسیب‌های امنیتی که به دستگاه کاربر می‌زند باعث کند شدن سرعت اینترنت هم می‌شود.»

علاوه بر افزایش دانلود VPN، قیمت فیلترشکن ها نیز طی سه ماه اخیر، بسیار گران‌تر شده و گاما چند صد برابر می‌شود.

این آمارها نشان می‌دهد روند فعلی اصلا خوب و به نفع کاربران و مردم نیست و مسئولین باید هرچه زودتر راهکاری برای برون رفت از این وضعیت ارائه کنند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

یک دیدگاه

  1. دقیقا. قبل از فیلترینگ گسترده من راحت یک بازی انلاین که فیلتر هم نبود انجام میدادم و حتی راحت بروز رسانی میکردم. الان بروز رسانی میخواد بشه جونش بالا میاد همش وسط بازی هم گیر میکنه.این بود خبر خوش برای بازی کنا؟(گیمر ها)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا