اخبار ایران

مصرف دیتای ایرانسل و همراه اول اعلام شد؛ خبری از مصرف دیتای پاییز نیست

نگاهی به آمارهای اپراتورهای اینترنت در آخرین گزارش فصلی رگولاتوری

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گزارش وضعیت شبکه ارتباطی در فصل پاییز ۱۴۰۱ را منتشر کرد؛ فصل تاریک اینترنت با انبوهی از فیلترینگ، اختلال، محدودیت و قطعی!

در گزارش اخیر رگولاتوری، سهم هر اپراتور از بازار و میزان مصرف دیتای آن‌ها اعلام شده ولی در کمال ناباوری، خبری از میزان کل مصرف دیتای ایران طی سه ماه پاییز نیست. احتمالا، در پاییز با کاهش شدید مصرف دیتا روبرو بودیم؛ به حدی که خود رگولاتوری هم نتوانسته آن را رسما اعلام کند.

کاربران فورجی به ۹۰ درصد رسید

رگولاتوری می‌گوید ضریب نفوذ پهن‌باند ثابت و سیار و تعداد مشترکان تلفن همراه به نسبت تابستان امسال افزایش یافته است.

اپراتورهای همراه سهم ۵۶ درصدی در مصرف دیتای پاییز ۱۴۰۱ دارند و سهم اپراتورهای ثابت به ۴۴ درصد رسیده است.

سهم اپراتورها از مشترکان

در میان اپراتورهای همراه نیز همراه اول با ۵۳ درصد، بیشترین سهم از مشترکین پهن‌باند سیار را دارد و پس از او، ایرانسل با ۴۳ درصد و رایتل با ۴ درصد قرار می‌گیرد.

۹۰ درصد مشترکین پهن‌باند سیار کشور از شبکه ۴G استفاده می‌کنند و هنوز ۱۰ درصد مردم به شبکه‌های ۳G وصل هستند که یک آمار قابل توجه و نسبتا زیاد ولی کمتر از فصل تابستان است.

ایرانسلی‌ها مصرف دیتای بیشتری دارند

در بخش دیگری از گزارش رگولاتوری، به سهم مصرف دیتای اپراتورهای ثابت و همراه پرداخته شده است.

سهم بازار اپراتور از مصرف دیتا

ایرانسل دوباره اپراتور برتر دیتا با ۵۳ درصد از کل سهم اینترنت موبایل است. همراه اول با ۴۰ درصد در رتبه دوم و رایتل با ۷ درصد در رتبه سوم است. در این گزارش به سهم و میزان مصرف دیتای شاتل موبایل اشاره نشده است.

این گزارش به ما می‌گوید مشترکان ایرانسل و رایتل، مصرف دیتای بیشتری نسبت به مشترکان همراه اول دارند.

هنوز اینترنت ثابت افتضاح است

در گزارش وضعیت ارتباطی کشور طی پاییز امسال، ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند ثابت کمتر از یک درصد رشد نسبت به تابستان داشته است.

همچنان، ۷۷ درصد کل مشترکان اینترنت ثابت از فناوری xDSL استفاده می‌کنند که اکثریت هم با اینترنت ADSL است. سرعت میانگین مشترکان اینترنت ثابت نیز ۲ تا ۱۰ مگ گزارش شده است. جالب است فناوری FTTH یا اینترنت فیبر نوری به سهم ۱۷ درصد بازار رسیده است و اینترنت TDLTE فقط ۲ درصد را شامل می‌شود.

سهم بازار اپراتورها در اینترنت ثابت

با توجه به تبلیغات زیاد شرکت‌ها روی TDLTE، انتظار بسیار بیشتری از بازار این اینترنت داشتیم. در این گزارش، حتی سهم وای‌فای بیشتر از اینترنت TDLTE عنوان شده است که واقعا جای تعجب دارد.

مخابرات یا TCL با ۴۹ درصد، بیشترین سهم از کاربران اینترنت ثابت را دارد و پس از آن شرکت‌های FCP با ۳۰ درصد و سرویس‌های FWA (ایرانسل، مبین‌نت، های‌وب و زی‌تل) با ۱۶ درصد قرار دارند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا