اخبار ایران

برخی محدودیت‌ها و اختلال‌های عمدی اینترنت ایران رفع شد

از باز شدن پروتکل HTTP/3 تا رفع فیلتر چند دامنه اصلی کلادفلر

چند گزارش جدید از سوی انجمن تجارت الکترونیک و کارشناسان، خبر از برداشته شدن برخی از محدودیت‌ها و اختلال‌های عمدی اینترنت ایران می‌دهند. از جمله برخی دامنه‌های کلادفلر رفع فیلتر شدند و پروتکل HTTP/3 نیز باز شده است.

نیما قاضی، رئیس انجمن تجارت الکترونیک تهران می‌گوید گزارش این انجمن و پیگیری‌های آن‌ها نتیجه داده و برخی محدودیت‌ها رفع شدند.

برخی محدودیت‌های اینترنت ایران رفع شدند

او درباره اختلال‌های عمدی رفع شده، می‌گوید:

« به طور مثال باز شدن پروتکل HTTP/3 که آخرین نسل پروتکل HTTP است باعث افزایش سرعت بارگزاری وب‌سایت‌ها بین ۲۰ تا ۳۵ درصد می‌شود. از موارد دیگه‌ای که اصلاح شده مشکل سرعت آپلود و برخی از اختلالات روی مقاصد بین‌المللی بوده است.»

وحید فرید، کارشناس شبکه و فعال حوزه تکنولوژی نیز تاکید کرد گشایش‌هایی در وضعیت اینترنت ایران صورت گرفته است؛ از جمله برخی دامنه‌های کلادفلر رفع فیلتر شدند:

«محدودیت‌ها هم روی آی‌پی‌های کلادفلر هم روی دامین‌های کلادفلر مقداری کاهش پیدا کرده است و دامین‌های اصلی کلادفلر که از طریق آنها خدمات‌دهی می‌کند، مثل دامین worker.dev و pager.dev  که خدمات رایگان و غیر رایگانش را از طریق آنها ارائه می‌کند، رفع فیلتر شده‌اند.»

دلایل رفع این محدودیت‌ها

این کارشناس آی‌تی درباره دلایل رفع فیلتر دامنه کلادفلر می‌گوید:

«این اتفاقات می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد اما مهم‌ترینش پیگیری فعالان و خساراتی است که به کسب‌وکارها زده است. چون این‌ها دامنه‌هایی که کسب‌وکارها به شکل نمایان یا غیر نمایان در سرویس‌های مختلف خود استفاده می‌کنند. فکر می‌کنم فشارهایی که به اقتصاد حوزه آی‌تی وارد شد و پیگیری‌های انجمن تجارت الکترونیک در قالب گزارش خیلی خوبی که در آن با آمار و ارقام وضعیت را مشخص کردند منجر به این اتفاقات شد.»

او ادامه می‌دهد:

«شاید خیلی از هم‌فکران دولت هم به مشکل خوردند و دیدند فیلترینگ در این حد باعث شده خودشان هم از فیلترشکن استفاده کنند. با استفاده کودکان و نوجوانان بار خیلی سنگینی روی دوش خانواده‌ها قرار گرفته است. اکنون مسئولان به این نتیجه رسیده‌اند سیاستی که می‌خواست با استفاده از مختل کردن کلادفلر، جلوی VPNها را بگیرد اشتباه است.»

بهبود تجربه اینترنت کاربران ایرانی

آقای فرید درباره آثار و نتایج رفع این محدودیت‌ها روی کیفیت اینترنت ایران می‌گوید:

«مشخصا این تغییرات کیفیت اینترنت را بهتر می‌کند. طبق آمار رسمی ترافیک ۶۰ درصد از ۱۰ هزار سایت برتر دنیا از طریق کلادفلر است. اختلال‌های عمدی روی کلادفلر حتی برای وب‌سایت‌های فیلتر نشده هم مشکل ایجاد می‌کرد. البته همه این مشکل مربوط به فیلترینگ کلادفلر نبود و بعضا range IPها را مسدود یا مختل کرده بودند که باعث می‌شد به سایتی که همیشه با سرعت خوب به آن وصل می‌شدید با سرعت خیلی پایین وصل شوید.»

اپراتور هم از این وضعیت ضرر می‌کند. وقتی packet loss زیاد می‌شود؛ مصرف واقعی اینترنت کاربر ۲۰ مگ است ولی اپراتور ۵۰ مگ حساب می‌کند.

انجمن تجارت الکترونیک تهران می‌خواهد به انتشار دوره‌ای گزارش‌های خود درباره وضعیت اینترنت ادامه دهد. قاضی می‌گوید:

«قصد داریم با مراجع دیگری‌ هم ارتباط بگیریم، از جمله کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که مسئولیت فیلترینگ را به عهده دارد. مسئولان سایت‌ها و پلتفرم‌های داخلی که به دلایل امنیتی سایت‌های خودشان را ایران اکسس می‌کنند و همینطور تامین‌کننده‌های بین‌المللی اینترنت که به دلیل تحریم‌ها دسترسی ما به پهنای باند را محدود کردن در برنامه پیگیری‌های ما هستند.»


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا