اخبار ایران

چراغ سبز وزارت ارتباطات برای افزایش قیمت اینترنت

معاون راهبردی سازمان تنظیم مقررات: وزارت ارتباطات افزایش قیمت اینترنت را پذیرفته اما اصلاح تعرفه‌ها چالش‌برانگیز است

معاون راهبردی سازمان تنظیم مقررات در اظهارنظری عجیب که بیشتر شبیه به چراغ سبز برای افزایش قیمت اینترنت بود؛ گفت: «وزارت ارتباطات و تمام بدنه آن لزوم این اصلاح را پذیرفته‌اند، اما مسئولیت اتخاذ تصمیم و اقدام برای اصلاح تعرفه‌ها چالش برانگیز شده است.»

امروز، نشست هم اندیشی اپراتورها و رگولاتوری درباره اصلاح تعرفه اینترنت‌ از سوی گروه علمی تحلیلی طیف برگزار شد.

در این نشست، نمایندگان اپراتورها، وزارت ارتباطات و فعالان حوزه اینترنت حضور داشته و نظرات خود درباره اصلاح تعرفه‌های اینترنت را بیان کردند.

تقریبا تمام این فعالان روی لزوم بازنگری در تعرفه‌های اینترنت و اصلاح تعرفه ترافیک داخلی هم‌نظر و موافق بودند.

محمد کشوری مدیر گروه علمی- تحلیلی طیف در این نشست گفت: «طبق آمار قیمت موثر اینترنت ثابت و سیار در ایران جز ارزان‌ترین تعرفه‌ها در جهان است در صورتی که از نظر جایگاه کیفی اینترنت در هر دو دسته اپراتور در رتبه‌های پائینی قرار داریم.»

به اعتقاد کشوری، طی چند سال گذشته حاشیه سود اپراتورها کاهش یافته و همین امر موجب نامتوازن شدن جریان درآمدی شرکت با سرمایه مورد نیاز آنها با سرمایه‌گذاری شده است از همین پس قطعا نیازمند اصلاح تعرفه‌ها هستیم.

مهدی روحانی‌نژاد، معاون راهبردی سازمان تنظیم مقررات، ضمن پذیریش این واقعیت که باید در تعرفه‌های اینترنت بازنگری و اصلاح صورت بگیرد؛ گفت: «در بحث اصلاح نظام تعرفه اینترنت‌ در کشور، چند دغدغه وجود دارد که تصمیم‌سازی و اقدام را با چالش مواجه کرده است. اولویت اول و مهم دولت و حاکمیت افزایش مصرف و سهم ترافیک داخلی در قبال اینترنت است و هر گونه اصلاح و افزایش قیمت باید با مدلی صورت بگیرد که تقویت‌کننده ترافیک داخلی باشد.»

او در ادامه می‌گوید:

«وزارت ارتباطات و تمام بدنه آن لزوم این اصلاح را پذیرفته‌اند، اما مسئولیت اتخاذ تصمیم و اقدام برای اصلاح تعرفه‌ها چالش برانگیز شده است. بنابراین ضروری است ذی‌نفعان و بازیگران این صنف در یک حرکت هماهنگ رسانه‌ای در کنار وزارت ارتباطات قرار بگیرند تا هم آماده‌سازی اجتماعی و ذهنیت مردم جهت توجیه لزوم افزایش قیمت‌ها و حفظ و ارتقای کیفیت شبکه‌ها و هم چانه‌زنی صنفی با دیگر نهادهای تصمیم‌گیر در کشور جهت اصلاح ذهنیت مسئولین به نحو احسن صورت گیرد.»

محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل آسیاتک با اشاره به متغیرهای موثر در قیمت‌گذاری اینترنت گفت: «با مصوبه ۳۴۴، هزینه‌های انتقال تا ۵ برابر افزایش پیدا کرده است. توسعه CDN توسط تولیدکنندگان و مراکز داده در نواحی کشور روش معقول‌تری است که تا ۳.۵ برابر هزینه‌های سرمایه‌گذاری و عملیاتی این بازیگران را افزایش خواهد داد. با این هزینه‌ها حتی با وجود پروژه فیبر نوری تولید محتوا ناممکن خواهد بود و پیشنهاد داد قیمت ترافیک داخلی به جای ۱۵ درصد قیمت اینترنت، همانند بخش خرده‌فروشی به نصف قیمت اینترنت بین الملل افزایش یابد.»

عباس لطفعلیان معاون بازاریابی و فروش همراه اول هم در این نشست گفت: «اقدامات سازمان تنظیم در سال ۱۳۹۷ در ایجاد مقررات برای لزوم تایید بسته‌های ترویجی و بعد در سال ۱۳۹۹ در جلوگیری از افزایش قیمت اپراتورها موجب وضعیت بحرانی فعلی شده است.»

خسرو ساطعی یکی از مدیران ایرانسل پیشنهاد داد در کوتاه‌مدت ایرانسل برای افزایش قیمت، حمایت از اقشار کم درآمد را با حفظ بسته‌های کم حجم فعلی ادامه خواهد داد. در کنار این با افزایش قیمت بسته‌های پرمصرف‌ها، بسته‌های تشویقی و تخفیفی در راستای رشد سهم ترافیک داخلی ارائه خواهد شد و با توسعه ۵G بسته‌های حجیم با ظرفیت جدید و قیمت مناسب ارائه می‌شود.

از نظر او در بلندمدت باید اختلاف معنادار بین قیمت اینترنت ثابت و سیار (جهت حمایت از توسعه فیبر نوری) و انتقال پرمصرف‌ها به بخش ثابت ایجاد شود.

صابر فیضی، مدیرعامل فناپ تلکام بر یک پیشنهاد اصلاح بلندمدت تاکید کرد. از نظر او باید تعرفه اینترنت‌، متناسب با تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی (یا درصدی از آن) امکان افزایش یابد.

مسعود بمانی‌پور، مدیرعامل شرکت پیشگامان روی یکسان‌سازی قیمت ترافیک داخلی با قیمت اینترنت تاکید داشت و گفت: «چرا که سهم هزینه‌های دیگر در اپراتورها بیشتر از سهم ترافیک است و درآمد باید پاسخگوی آن هزینه‌ها هم باشد.»

ایمان میری مدیرعامل های‌وب به آزادسازی بسته‌های خدماتی اشاره کرد زیرا این امر در نهایت منجر به رقابت در بازار و افزایش کیفیت خدمات مورد نیاز مصرف کننده می‌شود.

عبدالحسین بیدآبادی، مدیرعامل صبانت نیز در جهت افزایش سهم ترافیک ثابت به همراه، افزایش قیمت ۲۶درصدی برای اینترنت بسیار ناچیز دانست و تاکید کرد اختلاف قیمت بین ثابت و سیار باید معنادار باشد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

یک دیدگاه

  1. ایرانسل و همراه اول که بسته های پرحجم رو حذف کردن چیزی که برای من سوال مانده این هست بر چه اساسی در حال توسعه شبکه ی ۵g هستن ؟ یعنی مشترک با چه مبنایی باید به سمت خرید مودم ۵g حرکت کند؟ این در حالی است که همین کشورهای منطقه خودمون در حال ارایه سرویس نامحدود موبایلی روی ۴/۵G هستن
    اگر هدف استفاده ی بیشتر مشترکین به اینترنت ثابت است به جای ارایه ی ۵g میتوانستند روی توسعه ی همان ۴g چه از نظر پوشش در کشور چه ظرفیت و پهنای باند بیشتر کار کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا