راهنمای خرید

مقایسه قیمت اینترنت فیبر نوری شرکت‌های مختلف

از ارزان‌ترین بسته‌های فیبرنوری تا گران‌ترین سرویس‌ها در مقایسه تعرفه‌های ۸ شرکت مجری اینترنت FTTH

اگرچه فعلا کمتر کاربری این شانس را دارد که از بین چندین اپراتور، بهترین سرویس FTTH مناسب نیازش را خریداری کند ولی مقایسه قیمت اینترنت فیبر نوری شرکت‌های مختلف، انتخاب را ساده‌تر می‌کند.

این مقایسه چالشی، شامل تعرفه‌های بسته‌های اینترنت ۸ شرکت مجری توسعه فیبر نوری در کشور است. قیمت‌های سرویس‌های دو شرکت رایتل و های‌وب هنوز به دست ما نرسیده یا اصلا تعرفه مشخصی ندارند.

اینترنت فیبر نوری چیست؟

اینترنتی که از مرکز مخابراتی تا درون خانه شما مبتنی بر کابل فیبر نوری باشد را اینترنت فیبر نوری یا اینترنت FTTH می‌گویند. حتما تفاوت اینترنت FTTH با FTTB را بخوانید.

اینترنت فیبر نوری چیست؟

این نوع اینترنت می‌تواند از چند ده مگابیت تا چند گیگابیت باشد. در ایران فعلا حداکثر سرعت اینترنت فیبر خانگی به ۱ گیگابیت می‌رسد که البته در اختیار همه کاربران نیست.

حداقل سرعت مورد انتظار برای اینترنت فیبر، بالای ۱۰۰ مگابیت و ایده‌آل‌ترین سرعت هم بالای ۵۰۰ مگابیت است.

فیبرنوری بهترین اینترنت برای بازی، استریم، تولید محتوا، مالتی‌مدیا، کسب‌وکارها و یوتیوبرها است و از نظر سرعت و کیفیت و پینگ بسیار بهتر از اینترنت‌های ADSL و VDSL (و خیلی خیلی بهتر از اینترنت موبایل و TDLTE) است.

برای چرایی این موضوع بد نیست مطلب «تفاوت اینترنت ADSL و VDSL و FTTH چیست؟» را هم نگاهی بیندازید.

چالش‌های مقایسه تعرفه‌های اینترنت فیبر نوری

فیبر نوری در ایران پدیده‌ای نوظهور است. البته، سال‌ها است شرکت مخابرات مشغول دادن نت فیبرنوری است ولی در یک سال اخیر، فراگیر شده و بالای ۱۰ شرکت مشغول توسعه آن و فیبرکشی شهرها شدند.

بنابراین، قابل درک است همه‌جوره سرویس و سرعت و تعرفه‌ای ببینیم.

از شرکت مخابرات که ناباورانه سرویس اینترنت تانوما با سرعت ۱۶ مگابیت و بعد ۲۰ مگابیت، ۳۰ مگابیت و ۵۰ مگابیت دارد (سرعت‌هایی که در دنیا اصلا فیبر محسوب نمی‌شوند) تا ایرانسل و صبانت و چند شرکت دیگر که باز سرویس ۲۰ مگ و ۳۰ مگ دارند.

و هر شرکت برای خودش یک بسته تعریف کرده است.

هر شرکت برای خودش یک تعرفه دارد و وارد بازی با حجم‌ها و سرعت‌ها و مدت زمان بسته شده است.

مثلا، شرکتی چند بسته ۱۰۰ گیگ سه ماهه با قیمت‌های مختلف دارد؛ یکی با سرعت ۲۰ مگ، دیگری با سرعت ۳۰ مگ، بعدی با سرعت ۵۰ مگ و طبیعی است که قیمت‌ها بسیار متفاوت!

برخی شرکت‌ها فقط دو سه بسته اولیه و ثبت‌نامی تعریف کردند؛ مانند شاتل و مبین‌نت.

یک سری شرکت‌ها ده‌ها بسته و سرویس اینترنت فیبر نوری دارند تا دقیقا کاربر را گیج کنند و بسته مورد نظر نمایندگی یا شرکت‌شان در آن شهر را بفروشند.

خلاصه، اصلا امکان ندارد به یک جدول واحد از سرعت و بسته و مدت زمان برای فیبرنوری برسید.

مقایسه قیمت اینترنت فیبر نوری شرکت‌های مختلف

چند نکته مهم زیر را پیش از شروع مقایسه بسته‌های اینترنت فیبر نوری ۸ شرکت مخابرات، شاتل، ایرانسل، صبانت، آسیاتک، پیشگامان، مبین‌نت و فناپ تلکام در نظر بگیرید:

۱- برخی شرکت‌ها چندین بسته با یک حجم و یک بازه زمانی ولی سرعت‌های مختلف داشتند که خوب مقدور نبود همه بسته‌ها مقایسه شوند؛ بنابراین معمولا گران‌ترین بسته با بیشترین سرعت مد نظر بود.

۲- همه این بسته‌ها و سرویس‌ها در همه شهرهای کشور، ارائه نمی‌شوند. مثلا، مخابرات همه بسته‌های ذکر شده در پایین را در شهرهای مختلف ندارد و ممکن است صرفا چندین بسته ابتدایی برای انتخاب وجود داشته باشد.

۳- برخی شرکت‌ها بسته‌های تخفیفی دارند که قیمت تخفیفی در نظر گرفته شده است؛ مانند شرکت مبین‌نت.

۴- تعرفه شرکت‌های رایتل و های‌وب در دسترس نبود.

۵- چندین شرکت، روی بسته‌های شش ماهه و یک ساله خود ۱۰ درصد تخفیف اعمال می‌کنند که در مقایسه زیر در نظر گرفته نشده است.

۶- قیمت‌ها بدون در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده هستند.

قیمت بسته‌های یک ماهه فیبر نوری

اپراتورهای فیبر نوری، متنوع‌ترین و بیشترین بسته‌های اینترنت را در سرویس‌های یک ماهه عرضه کردند:

قیمت بسته‌های یک ماهه فیبر نوری

اگرچه می‌توانید بسته‌های یک ماهه ۳۰ گیگابایت یا ۵۰ گیگابایت خریداری کنید ولی به نظر ما، بسته فیبر زیر ۱۰۰ گیگابایت یک ماهه اصلا بی‌معنی است.

چون با فرض داشتن سرعت ۱۰۰ مگ بسته ۱۰۰ گیگ چند روزه به اتمام می‌رسد.

بیشترین حجم بسته یک ماهه را صبانت با ۸۰۰ گیگ به قیمت ۸۷۳ هزار تومان دارد ولی بسته ۵۰۰ گیگ را می‌توانید از چندین اپراتور مانند شاتل، مخابرات، صبانت، پیشگامان و فناپ خریداری کنید.

ایرانسل بیشتر از ۲۵۰ گیگ یک ماهه نمی‌دهد که قیمت آن هم ۳۱۳ هزار تومان است.

قیمت بسته‌های سه ماهه فیبر نوری

بسته‌ها از ۹۰ گیگابایت شروع و تا ۲۴۰۰ گیگ پیش می‌روند و البته ایرانسل با دو بسته اینترنت نامحدود، دلفریبی می‌کند:

قیمت بسته‌های سه ماهه فیبر نوری

مطمئن باشید مصرف اینترنت فیبر شما ماهی زیر ۱۰۰ یا ۱۵۰ گیگابایت نیست؛ بنابراین اصلا به بسته‌های سه ماهه زیر ۵۰۰ گیگ نگاه هم نکنید.

بسته‌های ۶۰۰ گیگ و ۷۵۰ گیگ برای کم مصرف‌ها و بسته ۱۵۰۰ گیگ برای گیمرها و پرمصرف‌ها یا دانلودبازها خوب هستند.

اگر دست‌تان هم به اینترنت فیبر نوری ایرانسل رسید؛ می‌توانید بسته‌های نامحدود ۵۰ مگ یا ۱۰۰ مگ را بگیرید که اگر واقعا نامحدود باشند؛ به‌صرفه هستند.

قیمت بسته‌های شش ماهه فیبر نوری

به نظر شما یک بسته ۶ ماهه فیبر نوری باید حداقل چند گیگابایت باشد؟ خیلی کم مصرف باشید و اصلا دانلود نداشته باشید؛ ۷۰۰ الی ۸۰۰ گیگ!

پس خیلی باید تعجب کنید که بسته ۶ ماهه ۱۸۰ گیگ یا ۳۰۰ گیگ هم ببینید:

قیمت بسته‌های شش ماهه فیبر نوری

خوش‌بختانه، بسته پر حجم در این بخش کم نیست و یکی از بسته‌هایی که غالب اپراتورها ارائه کردند؛ بسته ۳ هزار گیگ با قیمت حدودی ۲ تا ۳ میلیون تومان است.

فقط آسیاتک بسته ۶ هزار گیگ ارائه کرده و صبانت بسته ۴۸۰۰ گیگ دارد. بزرگ‌ترین بسته ۶ ماهه مخابرات همان ۳ هزار گیگ است و ایرانسل یک بسته ۱۵۰۰ گیگ به همراه سه بسته نامحدود دارد.

مبین‌نت دو بسته ۵۰۰ گیگ و ۷۰۰ گیگ دارد که در طرح تخفیفی هستند و پیشگامان و فناپ هم بسته‌های ۳ گیگ دارند.

قیمت بسته‌های یک ساله فیبر نوری

بزرگ‌ترین و گران‌ترین و کم‌ترین بسته‌های اینترنت فیبر را در سرویس‌های یک ساله داریم:

قیمت بسته‌های یک ساله فیبر نوری

مبین‌نت هیچ بسته‌ای ندارد؛ شاتل و آسیاتک فقط دو بسته یک ساله ارائه کردند؛ پیشگامان ۴ بسته دارد و ایرانسل باز هم امید به بسته‌های نامحدود با سرعت ۵۰ تا ۱۰۰۰ مگابیت دارد.

شلوغ‌ترین بسته‌های یک ساله را صبانت و مخابرات دارند؛ از ۳۲۰ گیگ تا ۹۶۰۰ گیگ. برای بسته ۹۶۰۰ گیگ صبانت باید ۱۰ میلیون تومان هزینه کنید.

پس، احتمالا بسته نامحدود ۱۰۰ مگ ایرانسل با قیمت حدود ۷ میلیون تومان، به صرفه‌تر باشد یا بسته ۶ هزار گیگ مخابرات به قیمت ۳.۵ میلیون تومان.

بسته ۱۲۰۰ گیگ و ۲۴۰۰ گیگ یک ساله نیز توسط چندین شرکت ارائه شده است.

ملاحضات مربوط به سرعت و بسته فیبر نوری شرکت‌های مختلف

۱- در تعرفه اینترنت فیبر نوری صبانت، سرعت از ۲۰ مگابیت تا ۳۰۰ مگابیت است که بر همین اساس، قیمت‌های مختلفی برای یک بسته ارائه شده است.

۲- سرعت اینترنت فیبر ایرانسل از ۳۰ مگابیت شروع می‌شود و بعد ۵۰ مگابیت و ۱۰۰ مگابیت و در نهایت ۱۰۰۰ مگابیت می‌رسد. قیمت یک بسته با دو سرعت ۵۰ و ۱۰۰ مگابیت، متفاوت می‌شود.

۳- سرعت اینترنت فیبر نوری پیشگامان از ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ مگابیت است. البته، یک جشنواره با بسته یک ساله ۶۰۰ گیگ و مودم به قیمت ۳.۵ میلیون تومان هم دارد.

۴- شاتل همین‌اینک یک جشنواره فیبر نوری شامل دو بسته ۱۲ ماهه ۴۸۰ و ۴۸۰۰ گیگ دارد که به همراه مودم و نصب رایگان، به ترتیب ۳/۱۶۷/۰۰۰ تومان و ۵/۷۴۵/۰۰۰ تومان هستند. همچنین، سرویس فیبر نوری کم حجم با ترافیک‌های بسیار پایین ۵ تا ۴۰ گیگ دارد که اصلا در این مقایسه نیامده است.

۵- در تعرفه اینترنت فیبر نوری فناپ، یک سرویس ویژه کسب‌وکارها با سرعت ۱۰۰۰ مگ دیده می‌شود که شامل بسته‌هایی مانند ۲ هزار گیگ یک ساله با قیمت ۲۴ میلیون تومان یا ۵۰۰ گیگ شش ماهه با قیمت ۷.۵ میلیون تومان است.

۶- سرویس اینترنت تانوما مخابرات از سرعت ۱۶ مگ تا ۵۰ مگ است.

۷- مبین‌نت طرح‌های ورودی با سرعت ۵۰ تا ۱۰۰ مگ و ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ مگ سه ماهه و شش ماهه دارد که این روزها با ۵۰ درصد تخفیف عرضه می‌شوند.

۸- قیمت فیبر آسیاتک برای اینترنت تا ۱۰۰۰ مگ است و طرح سه ماهه ندارد.

ارزان‌ترین اینترنت فیبر را کدام شرکت ارائه می‌دهد؟

با یک مقایسه ساده به جداول بالا، متوجه می‌شوید بدون در نظر گرفتن فاکتور سرعت، شرکت مخابرات ارزان‌ترین قیمت اینترنت فیبر نوری را دارد.

پس از مخابرات، ایرانسل قیمت‌های فیبر مناسب‌تری دارد؛ البته بسته‌های کمتری ارائه کرده و بیشتر متکی به بسته‌های نامحدود است.

فناپ و شاتل در رتبه‌های بعدی قیمت‌های ارزان بسته‌های فیبر نوری هستند. مبین‌نت چند بسته محدود دارد و نمی‌توان دقیق با سایر رقبا مقایسه‌اش کرد.

گران‌ترین بسته‌های اینترنت FTTH متعلق به کدام شرکت است؟

آسیاتک گران‌ترین بسته‌های اینترنت فیبر نوری را دارد.

پس از آن هم دو شرکت صبانت و پیشگامان، قیمت‌های بالایی را برای بسته‌های FTTH خود ارائه کردند.

البته، همه این قیمت‌ها در شرایط عادی است. ممکن است آسیاتک این قیمت‌ها را با تخفیف و در جشنواره ارائه کند یا همان‌طور که در بالا هم اشاره شد؛ بسته‌های ۶ و ۱۲ ماهه دارای ۱۰ درصد تخفیف هستند.

اینترنت فیبر نوری نامحدود

تنها شرکتی که فعلا جسارت به خرج داده و بسته اینترنت فیبر نوری نامحدود می‌دهد؛ ایرانسل است.

دو بسته سه ماهه با سرعت ۵۰ و ۱۰۰ مگ

سه بسته شش ماهه با سرعت ۵۰ و ۱۰۰ و ۱۰۰۰ مگ

سه بسته ۱۲ ماهه با سرعت ۵۰ و ۱۰۰ و ۱۰۰۰ مگ

اگرچه قیمت این بسته‌ها پایین نیست ولی اگر آن‌طور که اپراتورهای ایرانسل گفتند؛ برای کاربر خانگی واقعا بسته نامحدود باشند؛ به صرفه است.

قیمت مودم فیبرنوری

قیمت مودم فیبر

غالب شرکت‌ها قیمت مودم فیبر نوری را ۲.۵ میلیون تومان اعلام کرده‌اند.

شما می‌توانید مودم فیبر نوری را از خود اپراتورها تهیه کرده یا در بازار بگردید و مودم مناسب نیازتان را بخرید.

مخابرات مودم‌های فایبرهوم AN5506-04-FG و فایبرهوم AN5506-02-FG را به مشتریان پیشنهاد می‌دهد که به ترتیب در بازار حدود ۳ و ۲ میلیون تومان هستند.

شاتل مودم فیبر نوری زایکسل PMG5317-T20B و زایکسل PMG5617-GA را برای مشتریان اینترنت FTTH در نظر گرفته است.

ایرانسل تا کنون ۵ مودم FTTH H1 و FTTH L1 و FTTH H2 و FTTH H3 و FTTH H4 را عرضه کرده که همگی با یک بسته سه ماهه نامحدود، قیمت ۲ میلیون و ۱۶۷ هزار تومان را دارند.

به هر حال، برای خرید مودم فیبر نوری باید ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان هزینه کنار بگذارید.

قیمت فیبرکشی و نصب و راه‌اندازی

کاملا بستگی به اپراتور فیبر نوری و شهر و استان و وضعیت فیبرکشی منطقه دارد.

الان بیشتر شرکت‌ها فیبرکشی درون منزل را رایگان انجام می‌دهند تا مردم تشویق به ثبت‌نام برای دریافت اینترنت فیبر نوری شوند ولی قیمت استاندارد و عرف آن ۸۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون تومان است.

هزینه نهایی دریافت اینترنت فیبر نوری

مودم ۲.۵ میلیون تومان

فیبرکشی ۸۰۰ هزار تومان

بسته ۱ ماهه ۵۰ گیگ با قیمت حدود ۱۰۰ هزار تومان

هزینه ابتدایی اینترنت فیبر نوری به ۳.۵ میلیون تومان می‌رسد؛ دقیقا تعرفه‌ای که بسیاری از شرکت‌ها در جشنواره‌های خود در نظر گرفتند.

البته، اگر بخواهید مودم بهتری بخرید و بسته اینترنت سه ماهه یا شش ماهه یا یک ساله پر حجمی بردارید؛ باید چیزی حدود ۵ میلیون تومان هزینه کنید.

سوالات پر تکرار کاربران

از کجا بفهمیم منطقه ما فیبرکشی شده است؟

به سایت iranfttx.ir مراجعه و کدپستی یا آدرس منطقه خود را وارد کنید و اپراتورهای دارای پوشش‌دهی یا مجری خودتان را ببینید.

قیمت یک سرویس اینترنت فیبر نوری یک ساله چقدر است؟

حدود ۵ میلیون تومان با بسته اینترنت ۳۰۰ گیگ و مودم و هزینه فیبرکشی

ارزان ترین فیبر نوری را چه شرکتی ارائه می‌کند؟

شرکت مخابرات ایران و بعد ایرانسل، بهترین و به صرفه‌ترین بسته‌های فیبر نوری را عرضه کردند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام، ضمن سپاسگزاری از جمع آوری و دسته بندی این اطلاعات بسیار مفید؛ باید عرض کنم قیمت مربوط به مبین نت در وبسایت شرکت به تومان هست که احتمالا شما به ریال لحاظ کردید. با توجه به اینکه شرکت مبین نت با لحاظ تخفیف، اینترنت زیر ۲ میلیون تومان برای بازه ۳ و ۶ ماهه ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا