اخبار ایران

بسته‌های اینترنت xDSL و فیبر نوری گران می‌شوند

افزایش قیمت ۳۴ درصد از بسته‌های اینترنت موبایل به اینترنت ثابت رسید

بسته‌های اینترنت ADSL و VDSL و فیبر نوری نیز همان راهی را رفتند که بسته‌های اینترنت موبایل چند هفته پیش طی کردند: افزایش قیمت ۳۴ درصدی!

از امروز صبح، خبری در رسانه‌ها پخش شد که حکایت از ابلاغ افزایش قیمت بسته‌های اینترنت ثابت می‌داد.

براساس عکسی که از دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری بسته‌های اینترنت ثابت توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شده؛ در مصوبه شماره ۲ جلسه ۳۴۹ سی‌ام مهرماه، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مجوز افزایش قیمت اینترنت ثابت را داده است.

دستور افزایش قیمت اینترنت ثابت

این مصوبه نشان می‌دهد قیمت بسته‌های اینترنت ADSL و VDSL و FTTH (فیبر نوری) از ۱۰ تا ۳۴ درصد افزایش قیمت پیدا می‌کنند.

جدول تغییرات قیمت بسته اینترنت ثابت برحسب دستور رگولاتوری به شرح زیر است:

نرخ دانلود (بیت بر ثانیه) تعرفه مصوب سال ۱۳۹۶ (ریال تعرفه مصوب سال ۱۴۰۲ (ریال) تغییرات (ریال) درصد تغییر
۲ مگابیت ۲۵۰/۰۰۰ ۳۳۵/۰۰۰ ۸۵/۰۰۰ ۳۴ درصد
۳ مگابیت ۳۵۰/۰۰۰ ۴۶۹/۰۰۰ ۱۱۹/۰۰۰ ۳۴ درصد
۴ مگابیت ۴۰۰/۰۰۰ ۵۳۶/۰۰۰ ۱۳۶/۰۰۰ ۳۴ درصد
۸ مگابیت ۵۰۰/۰۰۰ ۶۷۰/۰۰۰ ۱۷۰/۰۰۰ ۳۴ درصد
۱۶ مگابیت ۸۰۰/۰۰۰ ۱/۰۷۲/۰۰۰ ۲۷۲/۰۰۰ ۳۴ درصد
۲۰ مگابیت ۲/۰۰۰/۰۰۰ ۲/۶۸۰/۰۰۰ ۶۸۰/۰۰۰ ۳۴ درصد
۳۰ مگابیت ۲/۵۰۰/۰۰۰ ۲/۹۰۰/۰۰۰ ۴۰۰/۰۰۰ ۱۶ درصد
۵۰ مگابیت ۳/۰۰۰/۰۰۰ ۳/۲۰۰/۰۰۰ ۲۰۰/۰۰۰ ۷ درصد

در مصوبه جدید، سقف قیمت هر گیگابایت ترافیک بین‌الملل برای فروش حجم اضافه نیز ۲۶۸۰۰ ریال مشخص شده است.

براساس جدول فوق، میزان تغییرات تعرفه بسته‌های اینترنت با پهنای باند و سرعت‌های مختلف بین ۸ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۶۸ هزار تومان است. بیشترین میزان این افزایش در نرخ بیت دانلود ۲۰ مگابیت بر ثانیه است که از ۲۰۰ هزار تومان به ۲۶۸ هزار تومان خواهد رسید.

شرکت آسیاتک، اولین شرکتی است که نامه تغییر تعرفه بسته‌های اینترنت را صادر کرده است و باید منتظر باشیم تا به‌زودی، سایر شرکت‌های اینترنت ثابت نیز سراغ تغییر قیمت بسته‌های اینترنت خود بروند.

نامه آسیاتک برای افزایش قیمت

امیر لاجوردی، رئیس رگولاتوری در واکنش به فضای مجازی در خصوص افزایش قیمت اینترنت ثابت، اظهارنظر کرده که افزایش قیمت جدیدی رخ نداده است و همان افزایش قیمت ۳۴ درصد تعیین شده، اکنون از سوی شرکت‌های اینترنتی اعمال می‌شود.

توییت امیر لاجوردی

اوایل دی ماه بود که قیمت اینترنت موبایل ۳۴ درصد افزایش یافت. دو اپراتور همراه اول و ایرانسل نیز سریعا بسته‌های خود را با قیمت جدید روانه بازار کردند.

افزایش قیمت ۳۴ درصدی بسته‌های اینترنت ثابت و موبایل در حالی است که بارها مدیران شرکت‌های اینترنت ثابت اظهار کردند باید قیمت بسته‌های موبایل بیشتر افزایش پیدا کند تا مردم از اینترنت همراه دست کشیده و سراغ اینترنت ثابت بیایند.

اکنون، هر دو اینترنت ثابت و سیار به یک اندازه افزایش قیمت داشتند و طبیعی است دوباره فاصله قیمتی این دو نوع اینترنت یکسان باشد.

علاوه بر افزایش قیمت اینترنت xDSL و فیبر نوری طی روزهای آینده، باید منتظر افزایش قیمت اینترنت TD LTE هم باشیم که در سبد اینترنت ثابت تقسیم‌بندی می‌شود.

افزایش قیمت بسته‌های اینترنت ایرانسل و همراه اول را در زیر مشاهده کنید:


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا