اخبار ایران

مخابرات، مبین‌نت و رایتل با دریافت پروانه UNSP رسما اپراتور فیبر نوری شدند

این سه اپراتور مجموعا تعهد ۱۲ میلیون پوشش‌دهی را دارند

سه شرکت مخابرات، رایتل و مبین نت پروانه یکپارچه شبکه و خدمات (UNSP) را از سوی وزارت ارتباطات دریافت کردند تا رسما به دیگر اپراتورهای توسعه‌دهنده پروژه فیبر نوری ملحق شوند؛ اگرچه این شرکت‌ها از چندین ماه پیش کار خود را آغاز کردند.

امروز، روابط عمومی وزارت ارتباطات از اعطای پروانه UNSP به سه شرکت مخابرات، رایتل و مبین نت خبر در حاشیه جلسه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خبر داد.

این شرکت‌ها برای حضور در پروژه فیبر نوری نیازمند دریافت پروانه یکپارچه شبکه و خدمات بودند؛ همانند ایرانسل که پیش‌تر این پروانه را دریافت کرده بود.

شرکت مخابرات متعهد شده است تا سال ۱۴۰۴ نزدیک به ۷ میلیون خانوار را تحت پوشش فیبر نوری ببرد. شرکت مبین نت و رایتل نیز هریک باید به ترتیب ۳ میلیون و ۲ میلیون خانوار را فیبرنوری بدهند یا زیرساخت اتصال آن‌ها به فیبر نوری را فراهم کنند.

چند روز پیش، سپیده عابدینی، مدیرکل ارتباطات بازار مبین‌نت اعلام کرد فیبر نوری مبین‌نت در شهر بابلسر در شرف تحویل سرویس به کاربران است و فیبر نوری شهر ساری نیز در سه فاز انجام شده و پیشرفت‌های خوبی داشته است.

مبین‌نت در ۱۲ شهر دیگر هم عملیات زیرساختی و فیبرکشی را آغاز کرده است.

سهم فیبر نوری

شرکت مخابرات در شهرهای زیادی از جمله تهران و قزوین و برخی از شهرهای استان سیستان و بلوچیستان، طرح توسعه فیبر نوری خود را آغاز کرده است.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه اعطای پروانه UNSP‌ به این شرکت‌ها گفت: «امسال غیر از اینکه برای افزایش «پوشش» تلاش می کنیم، به طور جدی «نهضت اتصال» را نیز در دستور کار قرار خواهیم داد.»

وزیر ارتباطات باز هم در این جلسه به پوشش‌دهی بالای ۷ میلیون خانوار از ابتدای شروع طرح توسعه فیبر نوری اشاره کرد و گفت برخی از شرکت‌ها به مشتریان خود سرویس اینترنت ۱۰۰۰ مگابیتی می‌دهند.

او با اشاره به ۲ برابر شدن این پوشش‌دهی و رسیدن به ۱۴ میلیون خانوار در پایان امسال، اظهار کرد: «یک اتفاق خوب دیگر در راستای تصویب قوانین توسعه پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها این بود که براساس قانون برنامه هفتم توسعه باید سالی ۴ میلیون خانوار را به فیبرنوری متصل کنیم.»

با افزوده شدن مخابرات، رایتل و مبین‌نت به سایر اپراتورها، اکنون ۱۳ اپراتور مشغول توسعه فیبر نوری هستند. مناطق تحت پوشش فیبر نوری مخابرات و سایر شرکت‌ها نشان می‌دهد رایتل در تهران و آذربایجان شرقی فعالیت خواهد کرد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا