فناوری
موضوعات داغ

مناطق تحت پوشش فیبر نوری مخابرات و سایر شرکت‌ها

کدام اپراتور بیشترین شهر را اینترنت فیبر نوری می‌دهد؟ کدام استان‌ها هنوز هیچ اپراتوری ندارند؟

اگر می‌خواهید ببینید شهر شما جزو مناطق تحت پوشش فیبر نوری مخابرات است یا خیر و کدام اپراتور مجری شهر شما است؛ با ما در این مطلب همراه باشید.

نزدیک به ۲ سال از شروع پروژه ملی فیبرنوری منازل و کسب و کارهای وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم می‌گذرد. تا کنون، اپراتور نزدیک به هزار و ۲۳۴ شهر مشخص شده ولی هنوز دو استان به طور کامل بدون مجری توسعه فیبر نوری هستند.

دولت می‌خواهد تا سال ۱۴۰۳ نزدیک به ۲۰ میلیون خانوار را زیر پوشش فیبر نوری ببرد. اگرچه اپراتورهای اینترنتی زیادی در این پروژه ملی وارد شدند ولی هنوز شرکت مخابرات ایران، هیچ سهمی از توسعه فیبر نوری برعهده نگرفته است.

مخابرات ایران به دلیل مشکلات و اختلاف نظرهای اساسی که با وزارت ارتباطات دارد و البته محدود به این دولت نیست؛ هنوز وضعیت نامشخصی دارد.

ایرانسل، بیشترین سهم توسعه فیبر نوری در شهرها و استان‌های مختلف کشور را دارد و روی کاغذ، غالب شهرها دارای مجری و اپراتور توسعه فیبر نوری هستند ولی در عمل هنوز با رقم ۲۰ میلیون خانوار فیبر نوری خیلی فاصله داریم.

در این مقاله، می‌خواهیم آخرین وضعیت مناطق تحت پوشش فیبر نوری کشور را بررسی کنیم و ببینیم در هر استان و شهر، کدام اپراتورها مجری رساندن اینترنت فیبر نوری پر سرعت به منازل شدند.

شهرهای تحت پوشش فیبر نوری

آخرین گزارشی که درباره مناطق تحت پوشش فیبر نوری داریم؛ مربوط به سایت مرکز آمار ایران و اواخر سال ۱۴۰۱ است.

در این گزارش، کل کشور ایران به ۱۴۳۱ شهر تقسیم شده است که به گفته سایت رگولاتوری، تکلیف مجری فیبر نوری ۱۲۳۴ شهر مشخص شده و ۱۹۷ شهر بدون اپراتور هستند.

جدول کامل مناطق تحت پوشش فیبر نوری

جدول استان‌ها و مناطق تحت پوشش فیبر نوری

استان‌هایی که تمام شهرهای آن‌ها، برای توسعه فیبر نوری تعیین تکلیف شدند؛ به شرح زیر هستند:

اردبیل، ایلام، چهارمحال و بختیاری، زنجان، سمنان، کردستان، کرمان، کرمانشاه، گلستان، گیلان، همدان و یزد 

در دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان، غالب شهرها دارای اپراتور فیبر نوری هستند و برخی شهرهای جدید و کوچک، هنوز بدون مجری باقی ماندند.

اما در دو استان خراسان شمالی و خراسان جنوبی هنوز هیچ اپراتوری مسئولیت توسعه فیبر نوری و ارائه اینترنت FTTH را نپذیرفته است.

در برخی از این استان‌ها، فقط یک اپراتور فعال است. مثلا کل استان یزد در دست شرکت پیشگامان است یا استان‌های گلستان و ایلام در دست شرکت های‌وب است.

کل استان‌های زنجان و سمنان را ایرانسل فیبرکشی می‌کند و استان اردبیل سهم مبین‌نت است. استان چهار محال و بختیاری را هم آسیاتک برداشته است ولی در بیشتر استان‌ها، دو یا چند اپراتور مسئولی توسعه فیبر نوری را دارند.

اپراتورهای مناطق تحت پوشش فیبر نوری

ایرانسل بیشترین تعهد برای فیبرکشی شهرها را برعهده دارد. این اپراتور موبایل که به تازگی پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی (UNSP)  خود را دریافت کرده است؛ متعهد شده ۴۷۵ شهر را اینترنت فیبر نوری بدهد.

اپراتور فیبر نوری هر استان

جدول اپراتورهای مجری توسعه فیبر نوری در هر استان

پس از ایرانسل، شرکت‌های های‌وب با ۲۰۰ شهر و آسیاتک با ۱۵۶ شهر، بیشترین تعهد را دارند. مبین‌نت نیز توسعه فیبر نوری ۱۵۰ شهر را برعهده گرفته است.

باقی اپراتورها زیر ۱۰۰ شهر را فیبرکشی می‌کنند. کمترین تعهد را هم شرکت رایتل با دو استان آذربایجان شرقی و تهران و مجموعا پوشش‌دهی ۲۰ شهر دارا است.

پوشش‌دهی فیبرنوری مراکز استان‌ها

در مراکز استان‌ها، به دلیل بزرگ بودن وسعت شهری و همین‌طور احتمال استقبال بیشتر، غالبا بیش از یک اپراتور حضور دارند.

برای نمونه، در شهرهای تبریز، اصفهان، کرج، تهران، مشهد، اهواز، شیراز و قم، دو یا چند اپراتور فیبرکشی می‌کنند.

اپراتور فیبر نوری مراکز استان

وضعیت مراکز استان‌ها و اپراتورهای فیبر نوری

هنوز دو مرکز استان بیرجند و بجنورد، فاقد اپراتور فیبر نوری هستند.

یک آمار مبهم و مشخص نشده در پوشش‌دهی استان‌ها و شهرستان‌ها، تعداد خانوار تحت پوشش هر اپراتور در شهرها است.

مناطق تحت پوشش فیبر نوری مخابرات

شرکت مخابرات ایران با تاخیر و در مهرماه ۱۴۰۲ به پروژه ملی توسعه فیبر نوری کشور پیوست و متعهد شد ۷ میلیون خانوار را تا پایان سال ۱۴۰۳ زیر پوشش اینترنت FTTH یا تانوما ببرد.

مخابرات در آبان ماه گفت حدود ۳ میلیون نفر زیر پوشش فیبر نوری تانوما هستند و تا پایان سال ۲ میلیون نفر دیگر هم تحت پوشش قرار می‌گیرند.

مناطق تحت پوشش فیبر نوری مخابرات را تقریبا می‌توان تمام شهرها و استان‌های کشور دانست؛ جز چند شهر خاص که از ابتدا مخابرات ورود نکرده و سایر شرکت‌ها برای فیبرکشی دست به کار شدند.

در غالب شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد، اصفهان، اهواز، تبریز و … فیبر نوری مخابرات برای برخی از شهروندان در دسترس است.

شرکت مخابرات ایران می‌گوید برای اطلاع از اینکه تحت پوشش فیبر نوری تانوما هستید یا خیر؛ با شماره تلفن‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تماس بگیرید و شماره تلفن خود را به اپراتور بدهید تا وضعیت پوشش‌دهی شما در همان شهر و محله بررسی شود.

میزان تعهد هر اپراتور براساس الحاقیه پروانه UNSP

شرکت مخابرات ایران: ۷ میلیون خانوار (حداکثر یک میلیون خانوار در هشت کلان‌شهر و حداقل پنج میلیون خانوار خارج از مراکز استان)

شرکت ایرانسل: ۵ میلیون خانوار (حداکثر یک میلیون خانوار در هشت کلان‌شهر و حداقل سه میلیون خانوار خارج از مراکز استان)

دارندگان پروانه FCP: یک میلیون خانوار (حداکثر هشتصد هزار خانوار در هشت کلان‌شهر)

دارندگان پروانه WTTx: سه میلیون خانوار (حداقل یک میلیون خانوار خارج از مراکز استان)

شرکت رایتل: ۵۰۰ هزار خانوار (حداکثر یکصد و پنجاه هزار خانوار در هشت کلان‌شهر)

تاکنون هفت اپراتور شامل ایرانسل و ۶ شرکت FCP پروانه UNSP را دریافت کرده‌اند که مجموع تعهدات آنها ایجاد پوشش برای یازده میلیون خانوار در سه سال اول دریافت پروانه می‌شود.

اما در جدول سایت رگولاتوری نام مبین‌نت و رایتل هم آمده و تعهداتی برای آنها درج شده است.

تعداد خانوار تحت پوشش فیبر نوری

به گزارش سایت رگولاتوری تا دی ماه ۱۴۰۲، حدود ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار تحت پوشش اینترنت فیبر نوری قرار گرفتند؛ یعنی پروژه ملی توسعه فیبر نوری حدود ۲۶ درصد پیشرفت داشته است.

مناطق تحت پوشش فیبر نوری مخابرات

در این گزارش آمده حدود ۵۰۰ هزار مشترک دارند از اینترنت FTTH استفاده می‌کنند.

باید منتظر انتشار گزارش رگولاتوری تا پایان فصل زمستان باشیم تا با دقت بیشتری درباره شهرها و مناطق تحت پوشش فیبر نوری مخابرات و سایر شهرها، درصد پیشرفت پروژه و تعداد مشترکان اینترنت FTTH صحبت کرد.

تعرفه اینترنت فیبر نوری شرکت‌های مختلف

نحوه دریافت فیبر نوری مخابرات

هنوز قیمت مشخصی برای اینترنت فیبر نوری که همه شرکت‌ها مستلزم رعایت کردن آن باشند؛ منتشر نشده است و هر شرکت چند نوع سرویس با مودم و فیبرکشی رایگان یا نقدی ارائه می‌کند.

مخابرات در برخی شهرها جشنواره اینترنت فیبر نوری با مودم و فیبرکشی رایگان دارد و در برخی شهرهای دیگر فقط سرویس ۲۴۰ گیگابایت سالیانه با سرعت ۱۰۰ مگ را ارائه می‌کند.

آخرین جدول تعرفه‌های نت فیبر نوری مخابرات را در زیر مشاهده می‌کنید:

قیمت اینترنت تانوما

قیمت سرویس‌های فیبر نوری شرکت‌های دیگر:


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫14 دیدگاه ها

  1. از اونجایی که ما عهد بستیم همیشه از تمام کهکشان هستی عقبتر باشیم و با این سرعتی که دارن این پروژه بسسسسسیار حیاتی و مهم رو انجام میدن تا ۵ سال دیگه هم کل کشور فیبر نمیشه و اینها صرفا یه شو تبلیغاتی هست! متاسفانه مخابرات بزرگترین خیانت رو به تکنولوژی و اینترنت این مملکت کرد و سال ها با انحصار و قلدری مثل ایرانخودرو و سایپا نذاشت مردم همین نت داغون هم با کیفیت معمول و حداقلی داشته باشن و الانم بخاطر اینکه وزارت ارتباطات گسترش اینترنت فیبر رو بین تمام شرکتا پخش کرده که بایدم زودتر این اتفاق میفتاد، به وضوح خودشو کنار کشیده و دیگه فعالیتی نمیکنه و یجورایی قهر کرده! جدا از اون با قدرت و وسعت سرمایه همراه اول و رایتل، عجیبه فقط یک شهر به رایتل سپرده شده و مثل ایرانسل در حجم وسیعتر اونهارو ملزم نکردن به کار و گسترش اینترنت ثابت خانگی فیبر، اتفاقی که در تمام دنیا به عنوان رکن اصلی و پیشگام، تمام شرکتهای مخابراتی اونو انجام میدن و البته هم درامد خوبی رو بهشون میرسونه..
    یادمه ۵ سال پیش ودافون و های وب میخواست بصورت مشارکتی این اتفاق مهم رو تو مدت ۳ سال به ایران بیاره ولی دیگه میتونید بفهمید چیشد………….

  2. با سلام
    والا تو اهواز که هیچ تو خوزستان من ندیدم شرکتی بگه ما فیبرنوری داریم ثبت نام کنید بیشتر ظاهرا چسبیدن به تهران و شمال شما شرکتی تو اهواز می شناسید فیبرنئری میده بگید ثبت نام کنیم هنوز ۵g تو اهواز نداریم حرف از فیبرنوری میزنیم کدوم سرعت با این همه اختلال کندی

  3. چیزی که من در همدان دیدم، فقط یدونه قرقره کابل فیبر و یدونه دستگاه برش آسفالت پارک کردند و یه کمی آسفالت رو برش دادند تا عکسش رو بگیرند و از اون موقع همه چی ناپدید شد. می گفتند که ۸۰ کیلومتر قراره در مرحله اول بکشند که ۸۰ کیلومتر برای شهر همدان شوخی هست. ولی الان هیچ اثری از انجام پروژه دیده نمیشه. مخابرات هم کل هنرش اینه که تا چند ۱۰ متری مرکز مخابراتی فیبر میده. بارها پیش اومد که کل یک خیابون رو شهرداری کند تا بازسازی کنه اما مخابرات ۱ متر هم فیبر نخوابوند. این ها به قول دوستمون فقط شو تبلیغاتی هست و تا انتهای ۴۰۳ اصلا به ۱۰ میلیون هم نخواهند رسید. خودمون رو گول نزنیم.

  4. فیبر نوری خوبه به شرطی که یوتیوب رو باز کنه و پهنای باند خارج رو محدود نکنه
    وگرنه فیبرگوزی که الان داریم خوبه من راضی هستم

  5. این آمار در سیستان و بلوچستان غلطه، ما هنوز فیبرنوری بین شهریمون بشدت مشکل داره زمینی نیست بعد کجا تکلیف اپراتور ارائه دهنده مشخصه هر روز به علت قطعی فیبر بین شهرستان ارتباطات کل شهرستان فنوج قطع هستش

  6. اگه از یه شرکت اینترنت فیبر داشته باشیم و خوشمون نیومد خواستیم از یه شرکت دیگه فیبر بگیریم،شرکت قبلی باید بیاد از تو خونه و کل مسیر فیبرش رو جمع کنه؟ این برام سوال شده؟میشه لطفا جواب سوالم رو بدید

    1. فیبر نوری مثل adsl نیست البته فعلا

      هر شرکتی که فیبر کشی می‌کنه فقط میشه از خودش گرفت

      مثلاً شما فیبر نوری داخلی آپارتمان را دارید تا جلوی درب حالا اون شرکت برای شما fatbox نصب می‌کنه و شما رو به فیبر خودش متصل می‌کنه توی محله ما دو شرکت فیبر ارائه میدن که روال کار اینجوریه

  7. من مشهد هستم در محله زیباشهر و بلوار امامت شاتل فیبر نوری رو فعل کرده و در حال ثبت نام هست ولی کلی از تجهیزات شون توسط شهرداری مشهد صدمه دید با اینکه به اپراتور شاتل هم تماس گرفتیم کسی برای رفع ایراد و مشکلات پیش اومده نیومد عملا خدمات و تامین نگهداری وجود نداره الان داخل کوچه خودمون یکی از باکس‌های تقسیم کننده فیبرها توسط افرادی که ضایعات جمع میکنن صدمه دیده ولی از طرف اپراتور هیچکس بابت اصلاح یا حدالقل مشگل پیش اومده نیومده

  8. الان زدید رایتل به ۴۵۰ هزار خانوار داره نت فیبر نوری میده ، هیچ سامانه و سایتی برای ثبت نام و دریافت فیبر از رایتل وجود نداره همینطور وقتی زنگ میزنی بهشون اپراتور هاشون میگن به ما هیچ اطلاعاتی درباره فیبر ندادن که راهنماییتون کنیم

  9. با سلام
    از مطالب عالی و عالی شما بسیار ممنونم
    واقعا استفاده کردم سایت شما بی نظیر هست
    ممنونم
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا