اخبار ایران

تعرفه‌های جدید اینترنت مصرف منصفانه مخابرات و آسیاتک برای کاربران کم مصرف

بازی شرکت‌ها با جدول تعرفه‌های اینترنت غیرحجمی یا مصرف منصفانه همچنان ادامه دارد.

پس از اینکه؛ برخی از شرکت‌ها چندین بار جدول تعرفه‌های خود را تغییر دادند و با حجم‌ها بازی کردند تا در فضای رقابتی بازار باقی بمانند؛ حالا نوبت به ارایه چندین نرخ و چندین حجم برای یک سرویس رسیده است.

شرکت مخابرات ایران و آسیاتک (تا زمان آماده‌سازی این خبر) برای جلب رضایت کاربران کم مصرف؛ سرویس‌های جدیدی عرضه کردند که حجم کمتر و قیمت کمتری دارند ولی همان سرعت با کیفیت تضمینی پابرجا خواهد بود.

مثلا در گذشته برای سرویس ۱۶ مگابیت فقط یک حجم و قیمت اعلام شده بود. اکنون شما براساس اینکه چقدر نیاز به حجم دارید؛ می‌توانید یکی از دو سرویس ۱۶ مگابیت را انتخاب کنید. کاربران کم مصرف می‌توانند با قیمت پایین‌تر؛ از سرویس ۱۶ مگابیت استفاده کنند.

سرعت بالا برای کاربران کم مصرف

شرکت مخابرات ایران جدول تعرفه‌های خود را به صورت زیر تغییر داده است:

مثلا در تعرفه‌های جدید؛ کاربران کم مصرف می‌توانند اینترنت ۱۶ مگابیت با حجم ۲۱۰ گیگابایت (۱۱۰ گیگابایت ترافیک بین‌الملل) به قیمت ۶۵ هزار تومان خریداری کنند و ۱۵ هزار تومان کمتر نسبت به طرح اولیه (۸۰ هزار تومان) بپردازند.

شرکت آسیاتک نیز روی سایت خود؛ تعرفه‌های چندگانه اینترنت مصرف منصفانه خود را درج کرده است. خلاصه‌ای از این جدول را برای دو سرویس ۸ و ۱۶ مگابیت در زیر مشاهده می‌کنید:

یکی از اشکالاتی که به طرح اینترنت غیرحجمی یا مصرف منصفانه گرفته می‌شد؛ نادیده گرفتن کاربران کم مصرف بود. اگر کاربری می‌خواست از سرعت‌های اینترنت ۸ یا ۱۶ مگابیت استفاده کند ولی نیاز به حجم بالایی نداشت؛ ناچار بود قیمت زیادی بپردازد.

اکنون شرکت مخابرات ایران و آسیاتک مدعی هستند با تعرفه‌های جدید؛ کاربران کم مصرف نیز می‌توانند از سرعت‌های بالا استفاده کرده ولی پول کمتری بپردازند و به طبع حجم کمتری هم مصرف می‌کنند و در صورت نیاز دوباره حجم جدید خریداری کنند.

این ابتکار این دو شرکت که احتمالا سریعا به دیگر شرکت‌های اینترنتی هم سرایت کند؛ باعث پیچیدگی بیشتر تعرفه‌ها و سردرگمی کاربران می‌شود ولی شاید کمی منصفانه‌تر از تعرفه‌های قبلی باشد.

آن‌چه که از رفتار شرکت‌های اینترنت مشخص است؛ بازی با اعداد و حجم‌ها هنوز ادامه خواهد داشت و در روزهای آینده باز هم شاهد تعرفه‌های جدید با شرایط متفاوت خواهیم بود.

نظر شما کاربران چیست؟ ارایه سرویس مناسب کاربران کم مصرف دردی دوا می‌کند؟ 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا