اخبار ایران

دیگر اینترنت موبایل به صرفه نیست: به طور رسمی حجم رایگان شبانه‌ بسته‌های اینترنت اپراتورها حذف شد

کاربران اینترنت موبایل باید با حجم‌های رایگان شبانه بسته‌های اینترنت خداحافظی کنند و دیگر قید دانلودهای طولانی شبانه را بزنند.

همراه اول و ایرانسل به طور کامل حجم رایگانه شبانه را از بسته‌های دیتای خود حذف کردند و دیگر هیچ بسته‌ای با پیشنهاد حجم رایگان عرضه نمی‌شود.

افزون بر این، هزینه بسته‌های اینترنت موبایل هم افزایش یافته است و اکنون قیمت یک گیگابایت اینترنت موبایل حدود ۱۰.۵۰۰ تومان شده که البته با مالیات بر ارزش افزوده می‌شود حدود ۱۱.۵۰۰ تومان.

چند ماه پیش، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات اظهار کرد باید اپراتورها حجم رایگان بسته‌های شبانه خود را بردارند و این ترافیک هدیه غیرقانونی است. 

همین‌طور، چندی پیش، حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفته بود به اپراتورها مجوز دادند بسته‌های اینترنت روزانه خود را ۸ تا ۱۸ درصد افزایش قیمت دهند ولی حجم هدیه شبانه داشته باشند.

سیاست و ابلاغی که خیلی زود صدای دیگر اپراتورهای اینترنت را درآورده و امروز شاهدیم که حجم‌های هدیه حذف شدند و البته به نظر می‌رسد قیمت بسته‌ها نیز افزایشی بیشتر از ۱۸ درصد داشتند.

بسته‌های طولانی‌مدت به جای کوتاه‌مدت

از آن هنگام، اپراتورها به طور نامحسوس و بسیار زیرکانه شروع کردند بسته‌های پرحجم روزانه با هدیه شبانه را حذف کردن و همین‌طور طی بازه‌ای سه ماهه حالا دیگر این بسته‌ها به طور کامل حذف شدند.

همراه اول طی پیامک به کاربران؛ اطلاع می‌دهد که حجم رایگان شبانه از بسته‌های آن‌ها حذف شده و بسته‌های جدید را به طور خودکار جایگزین می‌کند.

بسیاری از کاربران و مشترکان موبایل؛ بسته‌های پرحجم روزانه اینترنت همراه را با دلیل استفاده از دانلود رایگان شبانه خریداری می‌کردند و این‌گونه در هزینه‌های اینترنت خود صرفه‌جویی می‌شد.

اما اکنون این کاربران و مشترکان با دغدغه بسیار جدی روبرو هستند و آن خرید بسته‌های اینترنت با حجم و ترافیک روزانه بالا به قیمت‌های بسیار گرانی است.

در حقیقت، سیاست‌های اپراتورها به سوی خرید بسته‌های طولانی‌مدت رفته است و دیگر بسته‌های کوتاه‌مدت با هدیه‌های شبانه در دستور کار آن‌ها نیست.

مشترکان می‌توانند بسته‌های سه ماهه و شش ماهه را ارزان‌تر و با حجم‌های مناسب‌تری خرید کنند و بسته‌های روزانه و هفتگی به صرفه نیستند.

بی‌شک، این سیاست و گرانی اینترنت همراه، دوباره کاربران را به سوی اینترنت ADSL و البته TD-LTE سوق می‌دهد چون به هیچ وجه استفاده از دیتای موبایل اقتصادی و توجیه‌پذیر نیست.

به همین دلیل، چند روز پیش مطلبی نوشتم و ترفندهایی برای خرید بسته‌های اینترنت با هزینه ارزان‌تر یا کاهش هزینه‌های دیتا به کاربران اینترنت موبایل پیشنهاد دادم:

۶ ترفند کاهش هزینه‌های اینترنت موبایل و خرید بسته

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. این اپراتور های همراه مخصوصا همراه اول و ایرانسل با این قیمت های بالای اینترنت و قوانینی که دارن خون مردم رو تو شیشه کردن و در این شرایط بد اقتصادی باعث افزایش فشار روانی هرچند کوچیک به مردم میشن.
    یکی از دلایل این رفتار اپراتور ها نبود قانون انحصارگرایی و مشابه اون هستش برای مثال با فروختن مودم لاک شده کاربران رو مجبور به خرید بسته های گران خودشون می کنند و از این دست کارها

  2. اینترنت ا دی اس ال و تی دی رو ارزون کردن ولی گفتن این شامل اینترنت همراه نمیشه , همه جای دنیا اینطوزیه , من خودم دوستی آلمان دارم , از اون پرسیدم گفت اینجا اصلا چیزی به اسم بسته ی اینترنت موبایل وجود نداره , و اگر از اینترنت گوشی استفاده کنیم خیلی گرون درمیاد , البته تو ی ژاپن اینطور نیست ,
    وقتی که دلار هم بالا رفت قیمت بسته های موبایل خود به خود گرون شدن و وزیر ارتباطات هم گفته بود افزایش دلار ربطی به قیمت اینترنت نداره , ولی شاعد بودیم تاثیر داشت روی افزایش قیمت اینترنت موبایل
    در کل این تقصیر اپراتور ها نیست , مقامات بالاتر این طور تصمیم گرفتن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا