اخبار جهان

اینترنت ۵G امریکا به سرعت ۳.۳ گیگابیت بر ثانیه رسید

تی‌موبایل با ترکیب ۴ باند رادیویی و بدون استفاده از امواج میلی‌متری، رکورد سرعت 5G را شکست

اپراتور مخابراتی T-Mobile موفق شده سرعت اینترنت ۵G امریکا روی شبکه ۵G SA را به مرز ۳.۳ گیگابیت بر ثانیه برساند.

اهمیت کار تی موبایل در این است که برای رسیدن به اینترنت گیگابیتی نه از امواج میلی‌متری، بلکه از فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز استفاده می‌کند؛ یعنی همین شبکه ۵G که در همه کشورها هست.

تی موبایل اولین پوشش‌دهی شبکه ۵G Standalone (SA) Ultra Capacity خود را هم در نوامبر ۲۰۲۲ با سرعت ۳ گیگابیت بر ثانیه، برای اولین بار در امریکا راه‌اندازی کرد.

در این شبکه، سه باند رادیویی با هم تجمیع (CA) شدند ولی دستاورد اخیر آن‌ها با تجمیع ۴ باند رادیویی به دست آمده است.

ترکیب ۴ حامل رادیویی

اینترنت 5G امریکا

همه، خوب می‌دانیم که سریع‌ترین اینترنت ۵G مبتنی بر امواج میلی‌متری (mmWave 5G) است. ولی امواج میلی‌متری دارای یک ضعف بزرگ هستند و به اندازه کافی و مشابه امواج زیر ۶ گیگاهرتز، قوی نبوده و باید تعداد خیلی بیشتری آنتن در سطح شهر نصب شود.

هر مانعی مانند درخت، ساختمان، سازه‌های آهنی و غیره می‌توانند مانعی برای انتشار امواج رادیویی باشند. هزینه توسعه اینترنت فایوجی مبتنی بر mmWave 5G خیلی بالا است و فقط چند اپراتور در کل جهان، به طور محدود این شبکه‌ها را راه‌اندازی کردند.

شرکت تی‌موبایل برای غلبه بر این محدودیت، چندین سال است مشغول تست و توسعه فناوری‌هایی است تا بتواند با تجمیع فرکانس (ترکیب حامل) به سرعت‌های گیگابیتی روی شبکه‌های ۵G زیر ۶ گیگابیت بر ثانیه دست پیدا کند.

در تازه‌ترین خبر، بزرگ‌ترین اپراتور مخابراتی ایالات متحده، موفق شده باندهای رادیویی ۱۹۰۰ مگاهرتز را با دو باند رادیویی ۶۰۰ و ۲۵۰۰ مگاهرتز ترکیب کند و یک سرویس جدید بسازد که سرعت ۵G امریکا به صورت تئوری را به ۳.۳ گیگابیت بر ثانیه می‌رساند.

باند رادیویی ۱۹۰۰ مگاهرتز پیش‌تر برای شبکه‌های ۳G استفاده می‌شود که اکنون با خاموش کردن سوئیچ‌های ۳G، آزاد شده و می‌تواند با فرکانس‌های دیگر زیر ۶ گیگاهرتز ترکیب شود.

فعلا فقط گوشی گلکسی S23

سامسنگ گلکسی اس ۲۳

تی‌موبایل می‌گوید این سرویس جدید از هفته آینده در سراسر ایالات متحده در دسترس خواهد بود. فعلا، بخشی از شبکه موبایل T-Mobile به این سرویس دسترسی دارد.

ضمن اینکه همه کاربران، به دلیل محدودیت‌های گوشی تلفن‌شان، نمی‌توانند به سرویس اینترنت ۵G با سرعت ۳.۳ دسترسی داشته باشند.

فعلا فقط دارندگان گوشی‌های سامسونگ گلکسی اس ۲۳ که از مودم اسنپدراگون X70 سود می‌برند؛ قادر به وصل شدن هستند.

بیشتر بخوانید: تفاوت شبکه‌های ۵G SA با ۵G NSA چیست؟

گفتنی است دو اپراتور بزرگ دیگر ایالات متحده، AT&T و ورایزون نیز در حال تست برخی فناوری‌ها برای ترکیب فرکانس‌های رادیویی هستند.

چندی پیش، شرکت AT&T موفق شد دو فرکانس رادیویی را برای افزایش سرعت آپلود ترکیب کند.

اپراتور ورایزون نیز سه باند رادیویی را برای رسیدن به دانلود ۴.۳ گیگابیتی تست کرد.

تی موبایل اولین اپراتوری است که در امریکا موفق به ترکیب ۴ باند رادیویی و ارائه سرعت عملی ۳.۳ گیگابیت بر ثانیه روی شبکه‌های ۵G شده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
theverge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا