فناوری

تفاوت شبکه‌های ۵G SA با ۵G NSA چیست؟

کدام شبکه بهتر است؛ NSA یا SA؟ در ایران کدام شبکه‌ها راه‌اندازی شدند؟

احتمالا در هنگام مشاهده مشخصات گوشی‌ها یا در زمان رونمایی و معرفی آن‌ها عبارت‌هایی مانند ۵G SA و ۵G NSA را دیده‌اید و به گوشتان خورده‌اند اما تفاوت دقیق و درست آن‌ها را نمی‌دانید. مهم‌تر اینکه خبر ندارید در ایران کدام مدل شبکه فایوجی راه‌اندازی شده است و آیا گوشی ۵G شما این مدل شبکه را پشتیبانی می‌کند یا خیر!

در این مطلب، می‌خواهیم درباره شبکه‌های ۵G SA و ۵G NSA صحبت کنیم و تفاوت‌های این دو شبکه فایوجی را بگوییم و بعد اینکه کدام‌یک بهتر و سریع‌تر است؟

تفاوت ۵G NSA و ۵G SA چیست؟

شبکه NSA مخفف Non-Standalone Architecture و شبکه SA مخفف Standalone Architecture است.

هر دو شبکه از نوع شبکه‌های فایوجی مبتنی بر فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز هستند و به توسعه و استقرار شبکه‌های ۵G توسط اپراتورهای موبایل اشاره دارند اما با این تفاوت که شبکه ۵G NSA روی معماری و زیرساخت و هسته شبکه ۴G LTE بنا می‌شود و سیگنال‌های ۵G از طریق هسته ۴G مدیریت و کنترل می‌شوند.

در واقع، در شبکه‌های ۵G NSA با یک هسته مخابراتی مشترک بین ۴G و ۵G مواجه هستیم. اپراتورها برای اینکه هزینه زیادی نکرده باشند ولی بتوانند سرویس ۵G بدهند؛ روی همان هسته مخابراتی ۴G، سرویس‌های ۵G را راه‌اندازی می‌کنند. در این شبکه‌ها، عمدتا باندهای رادیویی ۴G و ۵G یکسان است و کاربران می‌توانند همزمان به هر دو شبکه ۴G و ۵G وصل شوند.

بیشتر بخوانید: چرا تست‌های سرعت ۵G در ایران کندتر از ۴G است؟

شبکه‌های ۵G NSA را اصطلاحا شبکه‌های ۵G تقلبی یا جعلی می‌نامند چون یک شبکه ۵G واقعی نیستند. تاخیر در این شبکه‌ها بسیار بالا است و سرعت اینترنت مشابه با سرعت شبکه‌های ۴G است. اپراتورها در مراحل اولیه ساخت شبکه‌های ۵G از این معماری استفاده می‌کنند و بعدا به تدریج سراغ شبکه‌های ۵G SA خواهند رفت.

تفاوت 5G NSA و 5g SA

برعکس، در شبکه‌های ۵G SA، به طور کامل هسته شبکه برای ۵G توسعه داده شده است و دیگر با ۴G LTE مشترک نیست. در ۵G SA هر دو شبکه ۵G و ۴G مجزا از یکدیگر کار می‌کنند و برای کنترل و مدیریت آن‌ها نیازی به یک کنسول مرکزی مشترک نیست.

در شبکه‌های ۵G SA سرعت شبکه بالا و تاخیر بسیار پایین‌تر است و به شکل نهایی شبکه‌های ۵G زیر ۶ گیگاهرتز نزدیک‌تر است. در این شبکه‌ها، هسته، ایستگاه‌های کاری، دکل‌های مخابراتی، آنتن‌های موبایل، لینک‌های backhaul و همه‌چیز اختصاصی برای ۵G توسعه داده شده است و اگرچه هزینه زیادی برای اپراتورها دارد ولی می‌تواند ظرفیت‌های واقعی نسل پنجم شبکه‌های موبایل را آزاد کند.

البته، توسعه شبکه‌های ۵G SA کمی سخت و گران‌قیمت است و در بسیاری از کشورها، ابتدا شبکه‌های ۵G NSA توسعه داده شده و بعد به سوی ۵G SA حرکت می‌کنند.

کدام‌یک از شبکه‌های ۵G SA یا ۵G NSA بهتر است؟

به نوعی باید شبکه‌های ۵G NSA را شبکه‌های غیراستاندارد فایوجی و شبکه‌های ابتدایی و در حال توسعه ۵G بدانیم. شبکه‌های ۵G NSA سرعتی مشابه شبکه‌های ۴G می‌دهند و از نظر تاخیر و بسیاری از پارامترهای هوشمندی شبکه، آن چیزی که از ۵G انتظار می‌رود را ارائه نخواهند کرد.

بیشتر بخوانید: در پایان سال ۲۰۲۲ چه تعداد کاربر ۵G و ۴G داریم؟

در نهایت، اپراتورها دوست دارند شبکه‌های ۵G SA را توسعه داده و برای مشتریان خود استقرار دهند. این شبکه‌ها از نظر سرعت، تاخیر و باندهای رادیویی کاملا بر استاندارد و معماری شبکه‌های فیوجی منطبق هستند؛ اگرچه از امواج زیر ۶ گیگاهرتز استفاده کرده و مبتنی بر امواج میلی‌متری نیستند.

در ایران کدام شبکه ۵G توسعه داده می‌شود؟

در ایران هر دو اپراتور موبایل همراه اول و ایرانسل سعی کردند مدل‌هایی از شبکه‌های ۵G SA و ۵G NSA را نصب کنند. در مکان‌های شلوغی که نیاز به دسترسی سریع به ۵G بوده است؛ شبکه ۵G NSA را می‌بینیم که روی همان سایت‌های ۴G LTE راه‌اندازی شده است. در برخی مکان‌ها و سایت‌ها نیز به طور اختصاصی شبکه ۵G SA دیده می‌شود.

انواع شبکه 5G

اخیرا، شنیده شده که ایرانسل در بسیاری از شهرها، قابلیت اتصال به باند رادیویی ۵G را فعال کرده است که در واقع مبتنی بر شبکه‌های ۵G NSA است.

اپراتورها برای کاهش هزینه‌های توسعه ۵G خود، ابتدا با شبکه‌های ۵G NSA شروع می‌کنند که همان هسته ۴G LTE را داشته و کم‌هزینه‌تر است و سپس به تدریج شبکه‌ها را به سوی ۵G SA می‌برند.

همراه اول نیز چندی پیش اعلام کرد به تدریج سایت‌های ۳G را خاموش و با ۵G جایگزین خواهیم کرد.

کدام گوشی‌ها از شبکه‌های ۵G NSA یا ۵G SA پشتیبانی می‌کنند؟

تقریبا می‌توان گفت اکثریت گوشی‌های ۵G امروزی از هر دو شبکه پشتیبانی می‌کنند. گوشی‌های ۵G نسل اول گاها دیده می‌شد که از شبکه‌های ۵G NSA پشتیبانی نمی‌کردند ولی اکنون با قاطعیت می‌توان هر گوشی ۵G خریداری کرده و به این شبکه‌ها متصل شد و نگرانی از این بابت نداشت.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
blog.router-switch

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا