اخبار جهان

اگر در کشور تایید نشده‌ای به اینترنت استارلینک وصل شوید؛ دسترسی شما قطع می‌شود

سیاست جدید اسپیس ایکس برای مبارزه با استارلینک‌های غیرقانونی

شرکت اسپیس ایکس، اعلام کرد از تاریخ ۳۰ آوریل (۱۱ اردیبهشت ماه)، دسترسی به اینترنت استارلینک در مناطقی که هنوز تاییده نشده را قطع خواهد کرد. اسپیس ایکس این موضوع را طی ایمیلی به کاربران برخی کشورها اعلام کرده است.

اگرچه سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در غالب کشورهای امریکایی و اروپایی و حتی برخی کشورهای آسیایی در دسترس است و به صورت قانونی عرضه می‌شود ولی هنوز برخی کشورها از جمله مناطق افریقایی تحت پوشش رسمی قرار نگرفته‌اند.

قطع دسترسی به اینترنت استارلینک غیر قانونی

اکنون، به گزارش وال استریت ژورنال، کاربران استارلینک در برخی کشورها مانند آفریقای جنوبی، سودان و زیمباوه، ایمیلی از شرکت اسپیس ایکس دریافت کردند مبنی بر اینکه سرویس اینترنت و دسترسی آن‌ها تا پایان ماه میلادی جاری، قطع خواهد شد.

شرکت ایلان ماسک در توضیح چرایی این تصمیم، گفته در مناطقی که هنوز این سرویس توسط رگولاتورهای محلی تایید نشده، غیرقانونی است.

اسپیس ایکس در نامه خود به سرویس رومینگ استارلینک اشاره کرده ولی گفته در دسترس بودن خدمات تلفن همراه در مناطق مختلف به عوامل متعددی از جمله تاییدیه‌های نظارتی وابسته است.

این شرکت می‌گوید اگر از کیت استارلینک در منطقه‌ای غیر از مناطقی که در نقشه دسترسی ما به عنوان «در دسترس» تعیین شده است؛ استفاده کنید؛ به شما یادآوری می‌کنیم که خلاف قانون است و دسترسی شما قطع می‌شود.

دسترسی‌های غیرقانونی به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک از ۳۰ آوریل قطع می‌شود. دولت زیمباوه در چند روز گذشته، از اسپیس ایکس خواسته بود تا دریافت تاییدیه‌ها و مجوزهای لازم، دسترسی کاربران در این کشور به استارلینک را قطع کند.

نقشه دسترسی استارلینک
در این نقشه، مناطقی که با رنگ آبی روشن مشخص شده‌اند به استارلینک دسترسی دارند

به گفته اسپیس ایکس، تا پایان مارس امسال، ۷۲ کشور دنیا اجازه ارائه سرویس استارلینک را صادر کردند. این شرکت از سال ۲۰۱۹ در حال رایزنی و مذاکره با رگولاتورهای محلی کشورهای مختلف برای دریافت استارلینک است.

ایران هم جزو کشورهایی است که هنوز برای ارائه استارلینک، موافقت نکرده و شروطی از جمله پذیرش قوانین پایش سرزمینی را مطرح کرده که با مخالفت مدیران اسپیس ایکس روبرو شده است اما گزارش‌های غیررسمی می‌گویند بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کاربر در خاک ایران به استارلینک متصل هستند.

به همین دلیل، چندی پیش ایران از استارلینک شکایت کرد و خواستار قطع دسترسی کاربران در داخل خاک کشور بود.

هنوز مشخص نیست آیا دسترسی کاربران ایرانی هم به اینترنت استارلینک قطع می‌شود یا خیر!

بیشتر بخوانید:


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا