تاروپود

گزارش بازار: افزایش چند میلیون تومانی مودم‌های همراه و سیم‌کارتی

دلار هزار تومان گران شد؛ مودم‌ها میلیون‌ها تومان!

دوباره گرانی به جان بازار مودم‌ها افتاده است و قیمت‌ها با یکدیگر برای بالا رفتن رقابت دارند. اگر زمانی قیمت‌ها ۱۰۰ هزار تومان و ۲۰۰ هزار تومان بالا می‌رفتند؛ این بار ۱ میلیون تومان و ۲ میلیون تومان و ۳ میلیون تومان جابه‌جا شدند. در یک مدل مودم که دیگر فکر کنم همه رکوردها شکسته شده و ۵ میلیون تومان یک‌باره گران‌تر شده است.

مودم FD-M60 که در خردادماه حدود ۴ میلیون تومان بود و در تابستان حتی پایین‌تر هم آمد؛ اکنون قیمتی در حدود ۶ الی ۷ میلیون تومان پیدا کرده است.:

خرید مودم

مودم ایرانسل Tf-i60 به گزارش خود سایت دیجی‌کالا، در ۲۳ مهرماه ۳.۹۵۰.۰۰۰ تومان به فروش رفته است و اکنون ۱۸ آبان ماه قیمت ۴.۷۳۵.۰۰۰ تومان دارد:

خرید مودم

مودم‌هایی مانند هواوی B625 یا آلکاتل EE120 که در تابستان تا حدود ۳ میلیون تومان ارزان شده بودند؛ اکنون دوباره نزدیک به ۵ میلیون تومان و بیشتر به فروش می‌رسند. هر مودمی که در ایران کمتر یافت می‌شود یا نایاب است؛ قیمت آن بالاتر و بی‌حساب و کتاب‌تر است. مثلا، مودم ۵G هواوی H112-372 با قیمت ۲۸ میلیون تومان و توسط فروشنده دیگری ۳۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد؛ یعنی ۶ میلیون تومان تفاوت قیمت دو فروشنده!

مودمی مانند B315 نیز قیمتی در حدود ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پیدا کرده است که البته با تخفیف ۴.۴۲۰.۰۰۰ به فروش می‌رسد.

مودم‌های سیم‌کارتی که اتفاقا این روزها به شدت مورد نیاز مردم و دانش‌آموزان و دانشجویان و والدین و مدارس و معلمان هستند؛ دور از دسترس بودند و اینک دیگر به رویا پیوستند و اصلا دست‌نیافتنی شدند. چه کسی می‌تواند ۴ الی ۵ میلیون تومان برای خرید یک مودم سیم‌کارتی؛ آن هم نه چندان قوی و حرفه‌ای و رده بالا بپردازد؟

چرا باز هم مودم‌ها گران شدند؟

بهانه هم همیشه هست. دلار گران شده و از کانال ۲۷ هزار تومان رسیده به کانال ۲۸ هزار تومان. همان‌طور که همه می‌دانیم و حتی برخی اوقات خود مسئولان و مدیران ارشد بازار می‌گویند؛ ۸۰ درصد این مودم‌ها قاچاق بوده و از مبادی رسمی وارد ایران نمی‌شود و هیچ نظارتی روی آن‌ها نیست.

در مودم‌های ADSL و VDSL باز هم شاهد موجی از گرانی از ابتدای مهرماه بودیم ولی چون بازار تقریبا رکود و غیرفعالی دارد و متقاضی در بازار نیست و مودم‌های این رده نیز محدود و به وفور یافت می‌شود؛ افزایش قیمت‌ها چندان زیاد و سرسام‌آور مانند مودم‌های سیم‌کارتی نیست.

خرید مودم adsl

در این بازار هم اگر بخواهید یک مودم خوب ADSL/VDSL تهیه کنید؛ باید ۴ الی ۵ میلیون تومان هزینه کنید. مودم‌هایی مانند ایسوس DSL-AX82U یا DSL-AC88U که جزو رده بالاترین مودم‌های بازار شناخته می‌شوند؛ قیمت‌هایی نزدیک به ۱۱ و ۱۲ میلیون تومان دارند.

آشفتگی بازار؛ بدتر از قیمت مودم‌ها

فقط هم بحث افزایش قیمت‌ها نیست؛ آشفتگی و بی‌سامانی بازار بیشتر آزاردهنده است. یک مودم را ده فروشنده و با ده قیمت می‌فروشند که گاهی تفاوت قیمت‌ها ۲ میلیون تومان است. حالا تصور کنید یک کاربر ساده می‌خواهد هزینه کند و یک مودم بخرد؛ نمی‌داند کدام مدل را باید بخرد و از کدام فروشنده و چرا یک مودم با مشخصات کاملا یکسان، این‌قدر تفاوت قیمت دارند!

ممنوعیت واردات مودم، برهم خوردن توازن استفاده از اینترنت موبایل و اینترنت ثابت، عدم نظارت بر بازار و افزایش قیمت‌های اختیاری و دلخواهی فروشنده‌ها برای کسب سود بیشتر و افزایش هزینه‌های قاچاق مودم‌ها به داخل کشور، باعث شده باز هم شاهد موجی جدیدی از گرانی در مودم‌ها طی دو سه ماه اخیر باشیم.

فعلا که از سوی مدیران و مسئولین مربوطه آبی گرم نمی‌شود ولی به کاربران و خریداران این بازار شدیدا توصیه داریم که با آگاهی و هوشمندانه و تحقیق زیاد خرید کنند. بهتر است از چندین فروشگاه استعلام کرده و صرفا به خاطر برند بودن؛ به فروشنده اعتماد نکنند. به آنلاک یا لاک بودن مودم بسیار دقت کرده و دنبال دلایل گرانی و ارزانی یک مودم در فروشگاه‌های مختلف بروند!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. مودم ای ۶۰ ایرانسل رو نیاز داشتم به دلیل کیفیت بد adsl قیمت ۱۹۸۰ بود ظرف یک هفته ۲۵۰۰ شد و الان ۳و خورده ای رفتم نسخه ایرانیش رو بخرم سایت زده بود ۱۵۰۰ یک دفعه ناموجود شد نمایندگی های ایرانسل هم بالای ۲۵۰۰ تا ۳ تومن به ملت میندازن اخه چه وضعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا