اخبار ایران

۸۰ درصد مودم بازار ایران قاچاق و از برندهای خارجی است

تولیدکنندگان داخلی توان تأمین مودم مورد نیاز بازار کشور را ندارند

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران می‌گوید ۸۰ درصد مودم‌هایی که در بازار ایران یافت می‌شود قاچاق بوده و از برندهای خارجی هستند و تولیدکنندگان داخلی مودم توان تامین نیازهای این بازار را ندارند.

در سال‌های گذشته، تلاش‌های زیادی صورت گرفته است تا بخشی از نیاز مودم بازار از طریق تولید داخل تامین شود. در این راستا، حمایت‌های گسترده و بزرگی از برخی تولیدکنندگان مودم داخلی صورت گرفته و حتی در مقطعی ورود مودم به طور رسمی ممنوع و تعرفه‌های واردات تجهیزات شبکه به شدت افزایش یافت.

اما خروجی این حمایت‌ها و تصمیمات، بازار مودم ایران را آشفته‌تر و سردرگم‌تر کرده است. محمدرضا فرجی‌تهرانی در گفت‌‌وگو با سیتنا در خصوص وضعیت فعلی بازار مودم و تجهیزات شبکه کشور، ضمن اشاره به عدم توانایی تأمین نیازهای کشور از سوی تولیدکنندگان داخلی، گفت:

«شرکت‌های تولیدکننده داخلی توان تامین نیاز بازار را ندارند و این موضوع را بارها به مسوولان در وزارت صنعت و معدن و همچنین ستاد مبازه با قاچاق کالا و ارز نیز اعلام کردیم. در همین راستا در بازدیدی نامحسوس از نماینده یکی از شرکت‌های تولیدکننده داخلی مودم در یکی از مراکز خرید تجهیزات آی‌‌تی تهران، درخواست ۲۰ عدد مودم همزمان کردیم و اعلام کردند که موجودی ندارند.»

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران می‌گوید نیاز مودم داخل در سال ۹۶ که ورود مودم ممنوع بوده، حدود ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار  عدد بوده است که در سال‌های اخیر با رواج آموزش آنلاین و کلاس مجازی و آموزش راه دور بیشتر شده است.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران، همچنین با انتقاد از تولیدکنندگان داخلی گفت:

«زمانی‌که تاکیدات مسوولان طی چند سال گذشته و سال‌جاری در مورد تولید است، منظور این نیست که شخصی کارگاهی را احداث کند و فقط از تسهیلات تولید‌کننده استفاده کند که در حال‌حاضر مهم‌ترین آن ممنوعیت ورود کالا و ایجاد انحصار است؛ بلکه چند هدف اصلی مد‌نظر است که به‌نظر بنده اصلی‌‌ترین هدف ایجاد شغل است. آیا ورود قاچاقچیان به عرصه مودم و خروج کسبه اصلی این کالا از گردونه تامین و توزیع می‌تواند جزو ایجاد شغل باشد؟ مطمئنا این مورد مد‌نظر هیچ‌کس نیست!»

فرجی درباره قیمت مودم‌ها نیز می‌گوید:

«سال ۹۶ که تازه واردات مودم ممنوع شد، دلار ۱۱ هزار تومان بود. قیمت مودم خانگی هم حول و حوش ۱۸۰ هزار تومان بود. الان که تمام مودم‌های خانگی به‌صورت قاچاق وارد می‌شود و گمرکی هم پرداخت نمی‌شود، قیمت بالای ۷۰۰ هزار تومان است؛ یعنی اگر ضرب در سه هم حساب کنیم، باید قیمت ۵۴۰ هزار تومان باشد. اگر اجازه می‌دادند مودم به‌صورت قانونی وارد شود، الان قیمت حدود ۵۴۰ هزار تومان بود؛ نه بالای ۷۰۰ که اکنون در بازار شاهد هستیم و در مقاطعی بالای یک میلیون تومان و البته گاهی هم اصلا در بازار پیدا نشود.»

رئیس اتحادیه فناوری تهران ابراز امیدواری می‌کند دوباره روند واردات رسمی مودم به کشور از سر گرفته شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا