اخبار ایرانتاروپود

نشست خبری مبین‌نت درباره اختلال‌های اخیر اینترنت TD-LTE، آینده این سرویس، وایمکس و دامپینگ

شرکت مبین‌نت روز شنبه و در آخرین روز از نمایشگاه تلکام ۲۰۱۸ یک نشست خبری با رسانه‌ها و خبرنگاران حوزه آی‌تی و آی‌سی‌تی برگزار کرد.

موضوع این نشست خبری که با حضور حسین ریاضی، مدیرعامل این شرکت و همین‌طور میلاد حریرچی، مدیر روابط عمومی و برخی مدیران رده بالای دیگر این شرکت برگزار شد؛ پیرامون اختلال‌های اخیر در سرویس اینترنت TD-LTE این شرکت، گزارشی از فعالیت‌های یک ساله اخیر، وضعیت مشترکان و برنامه‌های آتی مبین‌نت بود.

در این نشست خبری نسبتا طولانی که بیشتر زمان هم به پرسش و پاسخ گذشته؛ خبرنگاران در فضایی باز و آرام و صمیمی سوال‌های زیادی را مطرح کردند که مهندس حسین ریاضی، مدیرعامل مبین‌نت با حوصله و سرفرصت پاسخ دادند.

از جمله خودم از مهندس ریاضی درباره آینده فناوری TD-LTE سوال کردم. از شما دعوت می‌کنم گزارشی کوتاهی از این نشست خبری را در ادامه بخوانید:

به طور طبیعی نشست خبری شرکت مبین‌نت پیرامون پارازیت‌ها و اختلال‌های رخ داده در هفته‌های اخیر برای سرویس اینترنت TD-LTE این شرکت بود و با همین موضوع هم شروع شد.

داستان اختلال‌ها و پارازیت‌ها

مدیرعامل مبین‌نت ابتدای این نشست خبری توضیحاتی درباره این موضوع ارایه دادند و گفتند:

چیزی حدود ۴ هفته پیش روی شبکه TD-LTE مان به مدت ۴ روز دچار اختلال شدیم که علت آن پارازیت‌هایی بود که GPS ماهواره ای را مختل کرده بود و کنترل و برطرف کردن این اختلال خارج از سیستم و عهده ما بود.

وی با اشاره به اینکه آنتن‌های BTS در شبکه TD-LTE با سیگنال‌های GPS خود را منطبق می‌کنند، افزود:

اگر به هر دلیلی سیگنال‌های ماهواره‌ای GPS مختل شوند، آنتن‌های BTS از سرویس خارج می‌شوند که این اتفاق برای دکل‌های BTS ما و ایرانسل همزمان رخ داد.

ریاضی ادامه داد:

ما به سرعت فناوری و تکنولوژی دیگری را جایگزین کردیم تا این اختلالات را به حداقل برسانیم. اگرچه همچنان معتقدیم که تا زمانی که پارازیت‌ها باشند، این اختلالات هم گریبان مشترکین‌مان را خواهد گرفت. ای کاش دیگر چیزی به عنوان پارازیت نداشته باشیم.

تعداد مشترکان مبین‌نت

مهندس ریاضی درباره وضعیت خدمات و پاسخ‌گویی مبین‌نت به مشترکین نیز آمارهای زیر را ارایه کردند:

ما ۳۰۰ هزار مشترک در سراسر کشور داریم که ۱۲ هزار تای آن را شعب مختلف بانک‌ها تشکیل می‌دهند. که متوسط مصرف این مشترکین طی یک ماه چیزی حدود ۴۰ گیگابیت برثانیه است.

از سویی مرکز تماس ما بر اساس استاندارها ۱۵۰ نفر پرسنل دارد که در حالت نرمال پاسخگوی مشترکین‌مان هستند.

حال تصور کنید ۴ روز پیاپی اینترنت ۱۰۰۰ مشترکمان که عمدتا سازمانی هستند مختل شود، آنگاه مرکز تماس خدمات مشترکین‌مان با سیلی از تماس‌ها روبرو خواهد شد که امکان پاسخگویی همزمان به همه آن‌ها را ندارد.

نسل بعدی TD-LTE

نوبت به من که رسید، از مهندس ریاضی درباره آینده سرویس اینترنت TD-LTE و برنامه‌های جایگزینی یک فناوری به جای آن سوال کردم. اشاره‌ای هم به نارضایتی کاربران از پوشش‌دهی این سرویس اینترنت و مشکلات‌اش داشتم و گفتم به نظر می‌رسد در دنیا استفاده از چنین سرویسی برای مشترکان خانگی و نهایی مرسوم نباشد.

حسین ریاضی، مدیرعامل مبین‌نت این‌طور پاسخ دادند که TD-LTE یکی از استانداردها و فناوری‌های به‌روز GSM و ITU است و یک نسل قبل از ۵G محسوب می‌شود که در کل دنیا و از جمله کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او سرویس TD-LTE را یک فناوری بزرگ برای ارایه دیتا در حجم وسیع ولی ثابت عنوان کردند و گفتند قرار نیست این شبکه یک پوشش سراسری همراه به کاربران ارایه بدهد و همان‌طور که از نام‌اش هم پیدا است؛ برای استفاده در مکان‌‌های ثابت است.

مدیرعامل مبین‌نت بیان کردند برنامه‌ای برای تغییر TD-LTE ندارند ولی می‌توان یک سری بهبودها مانند تجمیع چند فرکانس برای افزایش سرعت و کیفیت شبکه را انام داد. نسل بعد از TD-LTE شبکه‌های موبایل ۵G است.

در ادامه این نشست خبری هم موضوعاتی مانند قطع سرویس وایمکس و دامپینگ برخی اپراتورها مطرح شد.

کوچ اجباری از وایمکس به TD-LTE

حسین ریاضی، مدیرعامل مبین‌نت درباره قطع سرویس وایمکس کاربران به دستور رگولاتوری اشاره کردند و مشکلات تغییر فرکانس و پهنای‌باند برای ادامه‌دهی این سرویس را توضیح دادند:

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به سرویس دهندگان اینترنت دستور داد تا برای ارتقاء به تکنولوژی‌های بالاتر، فرکانسشان را تغییر دهند، به همین خاطر ما نیز ناچار شدیم تجهیزات وایمکس‌مان را در مناطقی خاموش و جابجا کنیم.

از این رو با مهلتی که گرفته‌ایم ، مشترکین را تشویق به تغییر سرویس از وایمکس به TD-LTE می‌کنیم تا از تکنولوژی جدیدتر و با سرعت بهتری بهره ببرند.

همین‌طور درباره دامپینگ برخی اپراتورها، توضیح دادند:

برخی اپراتورهای تلفن همراه که سرویس اینترنت ثابت ارائه می‌کنند، درآمد خوبی را از ارائه اینترنت و تماس کسب می‌کنند و در عوض سرویس های ویدیویی را رایگان ارائه می‌کنند و با این ترفند مشتریان اینترنت ثابت را جذب می‌کنند. ما معتقدیم این کار همان دامپینگ است و بازار رقابتی را از بین می‌برد.

حرف پایانی مهندس ریاضی:

بگذاریم اینترنت با کیفیت ارائه شود. بلایی که بر سر صنعت خودرو با ارائه خودروهای بی‌کیفیت با قیمت بالا و عرضه بنزین بی‌کیفیت ارزان که باعث لطمات جانی و مالی شده است را بر سر اینترنت نیاوریم.

مبین‌نت می‌گوید در صفحه رضایت‌سنجی مشترکان‌شان روی سایت این شرکت، ۷۰ درصد کاربران از سرویس اینترنت TD-LTE ابراز رضایت کردند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. هیچ نظری نمیتونم درباره سرعت و کیفیت اینترنت td-lte بدهم چون هنوز به شهرستان بندرخمیر نرسیده همونطور که وایمکس نیومده کارش تموم شد میترسم اینم نیومده غزل خداحافظی رو سرزده ولی فکر کنم خوبه برای مشترکان پرمصرفی مثل من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا