راهنمای خرید

اینترنت TD-LTE نامحدود زی‌تل چیست و برای چه افرادی مناسب است؟

شاید شما هم خبرهایی درباره اینترنت نامحدود زی‌تل (Zitel) شنیده باشید یا در توییت‌های کاربران درباره یک اینترنت نامحدود واقعی چیزهایی خوانده باشید.

اینترنت زی‌تل چیست و ماجرای اینترنت نامحدودی که این شرکت می‌دهد و برخی کاربران عاشق‌اش هستند؛ به چه صورت است؟

زی‌تل یک سرویس‌دهنده اینترنت TD-LTE است که در سال ۱۳۹۷ کار خود را در شهر تهران آغاز کرده و به آرامی در حال توسعه زیرساخت‌ها و شبکه پوشش‌دهی خود است.

تفاوت زی‌تل با دیگر سرویس‌دهنده‌های TD-LTE

اما سرویس TD-LTE که زی‌تل می‌دهد با TD-LTE اپراتورهایی مانند ایرانسل یا مبین‌نت و حتی اپراتورهای مجازی که سراغ داریم؛ بسیار متفاوت است.

حداقل دو ویژگی منحصربه‌فرد می‌توان برای اینترنت TD-LTE زی‌تل برشمرد که آن را از دیگر سرویس‌دهنده‌ها مجزا می‌کند. نخست، اینترنت ارایه شده توسط این شرکت حجمی نیست و نامحدود است.

کاربر یک اشتراک ماهیانه می‌گیرد و برای او سرعت، کیفیت و پایداری خط تضمین می‌شود بدون اینکه محدودیت حجمی داشته باشد. حداکثر سرعت اینترنت TD-LTE زی‌تل برای کاربران خانگی به مرز ۴۰ مگابیت و برای کاربران سازمانی ۵۰ مگابیت است. سرعتی تضمینی که شما می‌توانید بدون دغدغه حجم ۲۴ ساعته ازش استفاده کنید.

مودم بیرونی؛ روتر داخلی

تفاوت اساسی دیگر TD-LTE زی‌تل در نصب مودم بیرونی برای آنتن‌دهی و پایداری بیشتر شبکه و استفاده از یک اکسس‌پوینت در داخل خانه است. شرکت زی‌تل دراین‌باره می‌گوید:

«باند فرکانسی مورد استفاده در TD-LTE به دلیل قابلیت نفوذپذیری کمی که دارد با مودم‌های «داخلی» Indoor کیفیت مناسبی از اینترنت ارائه نمی‌دهد. به همین دلیل است که در این شرایط مشترک اغلب دچار قطعی سرویس و یا افت سرعت خواهد بود. Zitel برای حل این مشکل و دریافت حداکثر سیگنال همچنین جلوگیری از افت سرعت ناشی از موانع، از مودم‌های «بیرونی» Outdoor برای مشترکین خود استفاده می‌نماید. مودم در محل پشت‌بام یا بالکن محل استفاده شما توسط کارشناسان فنی و خبره Zitel نصب خواهد شد و این قابلیت ثابت بودن محل آن باعث عدم قطع شدن اینترنت ناشی از تغییر محل مودم (مشکل رایج استفاده از مودم‌های داخلی) می‌گردد. همچنین برای ارتقاء سطح پوشش‌دهی داخل ساختمان سرویس و استفاده از این سرویس به صورت Wifi لازم است تا از یک دستگاه Access Point استفاده شود.»

بنابراین؛ برای استفاده از اینترنت نامحدود شرکت زی‌تل باید مودم و اکسس‌پوینت اختصاصی آن‌ها را خریداری کنید. طرح‌های این شرکت ساده و سرراست هستند و دیگر خبری از بسته‌های اینترنت یا خرید حجم و هدیه شبانه و … نیست.

البته، می‌توانید درخواست کنید از اکسس‌پوینت خودتان استفاده کرده و دیگر اکسس‌پوینت نخرید. هزینه‌ای ۲۰۰ هزار تومانی ودیعه مودم از کاربر دریافت می‌شود که در صورت فسخ قرارداد، به او عودت دادن خواهد شد.

مودم زی‌تل در بیرون از ساختمان نصب می‌شود و یک کابل شبکه باید وارد ساختمان شود تا هم اینترنت و هم برق مودم تامین شود. کابل شبکه را می‌توانید به روتر بی‌سیم یا اکسس‌پوینت خود نصب کنید و از اینترنت به طور وای‌فای روی دستگاه‌های مختلف سود ببرید. البته، می‌توانید کابل شبکه را مستقیما وارد کامپیوتر کرده و از اینترنتی اختصاصی استفاده کنید.

پینگ پایین برای بازی

در ارزیابی‌های انجام شده، پینگ اینترنت TD-LTE زی‌تل در بازی‌های آنلاین حدود ۱۰۰ میلی‌ثنیه است ولی خود کارشناسان فنی زی‌تل می‌گویند باید پینگی ۶۰ میلی‌ثانیه‌ای دریافت کنید. 

به هر حال، پینگ ۱۰۰ میلی‌ثانیه‌ای و حتی ۱۳۰ الی ۱۴۰ میلی‌ثانیه برای برخی بازی‌ها نسبتا خوب است. نرخ گم شدن بسته‌ها نیز در این اینترنت کمتر است که یک علت بارز آن مودم بیرونی نصب شده است.

خود کارشناسان زی‌تل در محل حضور پیدا کرده و با بررسی کیفیت آنتن‌دهی، سرویس اینترنت را برای مشترک راه‌اندازی می‌کنند.

فعلا سرویس اینترنت نامحدود زی‌تل در محدود شهر تهران و آن هم چند منطقه خاص است. به تدریج، مناطق دیگر و بعد شهرهای همسایه زیر پوشش این سرویس می‌روند.

به نظر من، اینترنت نامحدود TD-LTE زی‌تل برای خوره‌های دانلود و بازی و فیلم مناسب است. هرچه‌قدر می‌خواهید از حجم اینترنت بدون افت کیفیت یا سرعت استفاده کنید. اگر طرح‌های یک ساله بگیرید؛ هزینه ماهیانه کمتری برای شما خواهد داشت.

امیدوارم فرصتی دست بدهد از نزدیک اینترنت TD-LTE زی‌تل را ارزیابی و درباره‌اش مفصلا صحبت کنیم.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫21 دیدگاه ها

  1. با سلام و خسته نباشید
    واقعاً وسوسه انگیز هس به خصوص نامحدود بودنش! فقط یه موردی هس که آدم به شک میوفته سرعتش هس، نوشته سرعت تا ۴۰ مگ!!! ینی امکان داره سرعت خیلی وقتا زیر ۴۰ باشه (حتی ۱ مگ!!!!!!) اینو به نظرم باید با قاطعیت بگن مثلا یا ۴۰ مگ خالص یا حداقل بین بازه مثلا ۲۰ تا ۴۰!!!
    اگه شما یا دوستان دیگه اطلاعات بیشتری دارین بگین تا اگه مناسب بود بخرم

    1. چندین کاربر توییتر گزارش دادن هم سرعتش خوبه و هم واقعا نامحدود است
      در سایت زی‌تل عنوان شده چون می‌خواهند واقعا یک اینترنت نامحدود بدهند سرعت را دستکاری نمی‌کنند و سرعت‌های چند ده مگابیت تا حداثر ۴۰ مگابیت برای دانلود و استریم و غیره خواهید داشت.
      بستگی به منطقه شما و آنتن‌دهی و شلوغی کور محل شما و این چیزها هم داره
      باید در عمل یک ارزیابی کامل داشته باشیم. فکر نمی‌کنم همیشه روی ۴۰ مگابیت قفل شده باشه و قطعا برخی ساعت‌ها یا روزها سرعتی ۲۰ الی ۳۰ مگابیت دارید و کمتر و بیشتر

    2. یکی از دوستان من خریده خیلی راضیه،میگه همزمان ۴ تا گوشی و لپ تاپ وصل میشیم هر کدام در حال دیدن فیلم ویا تماس تصویری یا دانلود ،یه ذره هم کم نمیاره

    3. حتما بخرید که ضرر نمی‌کنید از خرید بسته های مضخرف رایتل و همراه اول و شاتل و ایرانسل و پیشگامان راحت شدیم و سرعت فوق‌العاده که نگم براتون

  2. با سلام و خسته نباشید؛ ببخشید من بعد از کمی تحقیق میخوام از زی تل سرویس خانگی بخرم! فقط الان میخوام یه روتر خوب بخرم! یه روتر ترجیحاً از برند ایسوس یا تی پی لینک (دی لینک نباشه، چون ازش خیلی بد شنیدم) که خونه ۱۲۰ الی ۱۳۰ متری رو کامل پوشش بده، امکان ست کردن VPN و فیلترشکن رو داشته باشه، کیفیت و سرعت اینترنت رو نیاره پایین و خوب ارائه بده، کلا چندتا روتر خوب رو به ترتیب اولویت بگین تا من بررسی کنم و بخرم! ممنون از شما

    1. سلام

      ۱- خوش به حال شما که می‌خواهید از اینترنت زی‌تل استفاده کنید.
      ۲- مشخص نکردید در چه محدوده قیمتی. از زیر یک میلیون تومان روتر خوب داریم تا ۶ میلیون تومان. من مدل‌های زیر را پیشنهاد می‌کنم که البته چندان گران‌قیمت هم نیستند:
      Asus RT-AC68U

      Asus RT-AC87U

      TP-LINK Archer C9

      TP-LINK Archer C7

  3. ممنون، دیگه کسی مثل من که گیره انحصار فیبر توسط مخابرات باشه و نتونه بره شرکت های دیگه، مجبوره برا رهایی از مخابرات (مخصوصاً حجم کم و هر از گاه کیفیت بد نت) با هزینه بیشتر بره سمت اینترنت همراه (البته با ۳ برابر سرعت و حجم نامحدود)
    در مورد روترها ممنون؛ فقط یه موردی:
    چندتا از دوستان من پیشنهاد دادن که به جای روتر، یه مودم روتر خوب بخرم که هم vdsl رو پشتیبانی بکنه هم ۲ بانده باشه، میگن با یه تیر ۲ نشون بزنم، هم تا وقتی از زی تل استفاده میکنم از قسمت روترش بهره ببرم هم اگه تا ۱ سال یا چند سال آینده شرکت ها vdsl رو با حجم و هزینه مناسب ارائه بدن، از همین مودم روتر استفاده کنم و دیگه هزینه اضافی برا خرید مودم جدید نکنم! میخواستم ببینم نظر شما چیه؟ و اگه نظر شما هم مثبت هس پس بی زحمت چندتا مودم روتر خوب بازار از برند های ایسوس و تی پی لینک بگین که هم vdsl رو تا آخرین پروفایلش پشتیبانی کنه هم ۲ بانده باشه و ۵ گیگاهرتز رو هم پشتیبانی کنه و هم vpn رو بشه روی مودم روتر ست کرد!
    بازم ممنونم ازتون

    1. چه دوستان خوبی دارید. قدرشون را بدانید
      من پیشتر کلی مطلب درباره این ماجرای یک تیر و دو هدف نوشتم: https://shabakehchi.com/buyer-guide/5835/why-you-should-vdsl-modem-router

      این هم مدل‌های خوب ایسوس و تی‌پی‌لینک:
      https://shabakehchi.com/buyer-guide/6542/asus-dsl-ac68u-dual-band-asdl-vdsl-modem-router

      https://shabakehchi.com/technology/5923/tp-link-vdsl-modem-vr2600-and-vr2800

      البته توی بازار مدل‌های خوب دیگری هم گیر می‌آید

  4. من الان نگاه کردم به مودم هایی که شما گفتین، فقط شما ماشالله خیلی گرون هاش رو گفتین! من در این حد نمیخوام هزینه کنم اونم برا مودم! نزدیک ۴ تومن هس اون ایسوسه!!! من فوقش تا ۱ تومن یا کمی بیشتر از ۱ تومن بتونم هزینه کنم! خودم اینا رو پیدا کردم از دیجی کالا، شما هم ببینین نظر بدین که کدوم بهتره؟

    DSL-AC52U

    DSL-AC51

    تا ۱ میلیون و ۵۰۰ تومن هم اگه شما مودم روتر خوب با ویژگی هایی که توو کامنت های بالا گفتم سراغ دارین بگین بی زحمت
    بازم ممنون از پاسخ گویی تون

  5. من پارسال ازشون سرویس گرفتم برای شرکت دقیقا مثل باقی شرکت ها اولش خوب شروع کردن الان به شدت ناراضی هستم.
    کلا تو ایران هر شرکتی سرویس میده همون اولش خریداری کنید بعدش دیگه بدرد نمی خوره زی تل هم از اون دسته شرکت ها هست.
    فردا اشتراک قطع می کنم

  6. سلام سه روزه اینترنت را از این شرکت تهیه کردیم سرعتش فقط زمان نصب مناسب بود و بعدش در حد قطع
    هر چی زنگ زدیم به پشتیبانی فقط میگن داریم پیگیری می کنیم
    حتما قبل از خرید بررسی کنید

    1. متاسفانه تو ایران شرکت های مخابراتی به مردم دروغ میگن من از ایرانسل مودم تی دی خریدم اولش خوب بود بعد که بسته تموم شد و بسته ۸ مگ یک ماهه رو خریدم سرعتش از ۱ مگ بالاتر نرفت گرفتن خوشت بیاد نیاد همینه متاسفم برای سازمان مقررات رادیویی
      مخابرات هم همینو گفت چون من پیگیر بودم و همه اصلاحات تخصصی اونارو مثل خودشون جواب دادم اخر چون دیدننمیتونن بپیچونن گفتن همینه حداکثر سرعت ۱ مگ اما با سیم کارت آذر تل و ایرانسل منظورم سیم معمولی تا ۱۰ مگ دانلود میکنه

      1. خب سرعت ۸ مگ باید سرعت دانلودت ۱ مگ باشه دیگه :/ انتظار بیشتری داری ؟؟
        روی سیمکارت معمولی اینترنتت ۸ مگ نیست حداکثر سرعت هست
        همون مودم هم اگه شما اینترنت حجمی رو تهیه کنی سرعت باید بره بالا

  7. یکی از دوستان من خریده خیلی راضیه،میگه همزمان ۴ تا گوشی و لپ تاپ وصل میشیم هر کدام در حال دیدن فیلم ویا تماس تصویری یا دانلود ،یه ذره هم کم نمیاره

  8. سلام
    من مشتری چند ساله زیتل بودم ولی متاسفانه اخیرا بخاطر افزایش تعداد کاربرها و سپردن کارهاشون به پیمانکار، به طرز عجیبی با کاهش سرعت مواجه شدم، باها و بارها باهاشون تماس گرفتم وتیکت گذاشتم. در آخر که دیدن از پس من بر نمیان گفتن که همینی که هست، نمیخواهید برید سرویس دیگه بگیرید.
    اینه نتیجه مشتری مداری تو کشورمون

  9. سلام میثاق جان

    لطفا APN این شرکت زیتل رو اعلام کنید که اگر خواستیم بتونیم روی مودم های دیگه (مثل Mikrotik sxt 4G kit)ست کنیم,متاسفانه فریمور مودم خودشون که فکر میکنم yealink باشه وبا چیپ ست ZTE اصلا پایدار نیست و هر از گاهی نیاز به ریبوت داره و تو بعضی از مواقع هم Packet lost بالایی داره.

    ممنون میشم این مورد رو پیگیری کنید.

  10. مشکل اصلی من با زیتل قطع شدن کامل شبکه و sim در ساعات خاصی از روزهای کاری هست. الان آخرین پنجشنبه سال ۹۹ ساعت ۲۲:۴۲ هست اینترنت زیتلمون قطعه.
    از سومین روزی که نصبش کردیم تا یه ماه بعدش که الان باشه، غیر از چند روز همیشه یه سناریوی تکراری دردناک رو داشتم و اون قطعی اینترنت زیتل و تیکت زدن و وصل شدن و رسیدگی بهش و دوباره قطع شدنش بوده.
    همیشه در ساعات کاری بین ۱۱:۳۰ ظهر الی ۱۸:۰۰ یا حتی ۱۹:۰۰ قطعی کامل دارم و همش باید تیکت بزنم تا وصل بشه و بعد از یکی دو ساعت دوباره قطع می شه.
    جالبه بدونید دکل زیتل، ۵۰۰ متر با ما فاصله داره!
    اگر تا چند روز دیگه هم اوضاع همین باشه، اشتراکمو لغو می کنم می رم سراغ ایرانسل. چون واقعا کارد به استخونم رسیده!

  11. کیفیت سرویس بشدت پایین
    سرعت دانلود تا ۳ مگابیت هم میرسه
    پینگ تا ۲۰۰ هم میره و پکت لاس هم داره سرویس
    ۶ ماهه، هفته ای حداقل ۲ مرتبه دارم تماس میگیرم با پشتیبانی، بعد یه روز دوباره سرویس به ضعیفی قبل میشه

  12. سلام و خسته نباشید من از شرکت زیتل خیلی راضیم ولی تو این خونه جدید که اومدم ، کارشناسان زیتل برای نصب اومدن و گفتن اینجا امکان ارائه سرویس رو نداریم چون آنتن نمیده . حالا سوالم از شما اینه که لطفا یه شرکت مشابه زیتل به من معرفی کنید که با همین قیمت کم خدمات TDLTE Outdoor مشابه زیتل ارائه بده . گوگل سرچ کردم ولی متاسفانه چیزی پیدا نکردم . ممنون میشم راهنمایی بفرمایید . تشکر از سایت خوبتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا