نقد و بررسی

روتر وای‌فای ۶ ایسوس ROG RAPTURE GT-AX11000: غول را به خانه ببرید

ایسوس ایران تبلیغات روتر وای‌فای ۶ جدید این شرکت را آغاز کرده است و می‌توانیم امیدوار باشیم که این روتر به‌زودی در بازار ایران عرضه شود.

البته، قیمت روتر ROG RAPTURE GT AX11000 آن‌قدر بالا هست که شاید فقط کسب‌وکارها یا انگشت‌شمار کاربران حرفه‌ای گیمینگ سراغ‌اش بروند. قیمت دلاری این روتر در سایت آمازون نزدیک به ۴۰۰ دلار است. پس‌، اگر وارد ایران شود نباید قیمتی پایین‌تر از ۵ میلیون تومان داشته باشد.

اما داریم درباره یکی از بهترین روترهای بی‌سیم وای‌فای ۶ دنیا صحبت می‌کنیم. دقیقا درباره یک غول با ۸ شاخ که به جدیدترین و مدرن‌ترین فناوری‌های ارتباطی بی‌سیم و با سیم دنیا مجهز شده است و می‌تواند در خانه شما غوغا کند.

قطعا اگر یک بار به هر دستگاهی به روتر AX11000 وصل شوید؛ دیگر هرگز آن را ترک نخواهید کرد و حاضر می‌شوید ۵ میلیون تومان از جیب‌تان خرج کنید. اگر گیمر باشید و این روتر به دست‌تان بیفتد؛ احتمالا راحت‌تر برای خریدش هزینه می‌کنید چون برند ROG دارد و هم از نظر ظاهری و سخت‌افزاری و هم از نظر نرم‌افزاری با دیگر تجهیزات ROG گیمینگ ایسوس سازگار و جفت می‌شود.

یک روتر گیمینگ کامل

ایسوس Rapture GT-AX11000 یک روتر سه بانده با MU-MIMO 4×4 است. مهم‌ترین ویژگی آن، پشتیبانی از وای‌فای ۶ یا استاندارد ۸۰۲.۱۱ax است. جدیدترین استاندارد شبکه‌های بی‌سیم وای‌فای که نسبت به ۸۰۲.۱۱ac برتری‌های قابل توجهی دارد.

در هر باند رادیویی ۵ گیگاهرتز این روتر شاهد سرعت اسمی ۴۸۰۴ مگابیت هستیم و در باند رادیویی فرکانس پایین ۲.۴ گیگاهرتز سرعتی ۱۱۴۸ مگابیتی اسمی عنوان شده است تا سرعت نهایی و در مجموع این سه باند به مرز ۱۱ هزار مگابیت یا دقیقا ۱۰۷۵۶ مگابیت برسد. خوب، هنوز هیچ روتر بی‌سیم سرعتی بالاتر از این عدد در دنیای وای‌فای ندارد. 

مزیت بزرگ دوم روتر GT-AX11000 ایسوس، درگاه اترنت ۲.۵GbE است. یعنی با اتصال یک کابل شبکه معمولی می‌توانید تبادل اطلاعاتی با سرعت ۲.۵ گیگابیت بر ثانیه داشته باشید. چیزی بالاتر از استاندارد رایج ۱ گیگابیت روترهای امروزی و پایین‌تر از استاندارد ۱۰ گیگابیت مراکزداده و سرورهای پرسرعت. 

گیمرها بهتر از هر کاربر دیگری متوجه مزایای یک درگاه ۲.۵GbE می‌شوند و می‌دانند درباره چه چیزی صحبت می‌کنیم. افزون بر این درگاه، ۴ درگاه اترنت LAN یک گیگابیت و یک درگاه WAN به همراه دو درگاه USB 3.1 دارد. درگاه‌های USB 3.1 از دانگل‌های مودم ۴G پشتیبانی می‌کنند. 

بی‌شمار ابزار نرم‌افزاری

قابلیت‌ها و امکانات نرم‌افزاری روتر وای‌فای ۶ ایسوس نیز بی‌شمار هستند. ضمن اینکه از پروتکل AiMesh پشتیبانی می‌کند تا قابلیت استفاده در شبکه‌های مش وای‌فای و سازگاری با دیگر روترهای ایسوس را داشته باشد؛ چندین ابزار اختصاصی برای شبکه‌های گیمینگ و مدیریت ترافیک، اولویت‌دهی به دستگاه‌ها، کاهش پینگ، کنترل پهنای‌باند هر دستگاه و ادغام با شبکه گیمینگ wtfast دارد.

ضمن اینکه از قابلیت RGB LED برای نورافشانی و تغییر نور لوگوی ROG سود می‌برد؛ به مود Game Boost مجهز است تا به طور اختصاصی در شبکه‌های گیمینگ کارای بهتری به نمایش بگذارد.

نشریات زیادی به تعریف و تمجید از این روتر قدرتمند پرداختند و آن را یک غول واقعی در شبکه بی‌سیم دانستند. بهره‌گیری از یک پردازنده ۴ هسته‌ای با سرعت ۱.۸ گیگاهرتز در دنیای روترهای بی‌سیم تازگی دارد و نشان می‌دهد این دستگاه باید از پس چه بار ترافیکی برآید.

همین‌طور، باید اشاره کنیم که ۱ گیگابایت رم برای این روتر در نظر گرفته است. در مقام مقایسه، روترهای امروزی غالبا از ۲۵۶ مگابایت رم سود می‌برند.

منتظر ورود این غول به بازار ایران می‌مانیم تا از نزدیک دست به شاخ‌هایش کشیده و کمی دست و پنجه نرم کنیم!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫4 دیدگاه ها

  1. با سلام خدمت جناب مهندس محمدی زاده عزیز
    بخشید آگه یک مودم ۴g،مثلا tf i60 رو به روتور قدرتمند GtAx 11000متصل کنیم آیا تاثیری در کاهش پینگ و کیفیت اینترنت خواهد داشت

    1. قطعا تاثیرگذار است
      مودم‌های فورجی معمولا وای‌فای خوبی از نظر سرعت و آنتن‌دهی و فناوری‌های به‌روز و MIMO و غیره ندارند. مودم TF-i60 که جای خود (وای‌فای افتضاح)
      حالا اگر بتوانید اینترنت را از روی یک مودم به روی یک روتر بی‌سیم به‌روز و قدرتمند مانند مدلی که گفتید؛ اشتراک کنید قطعا سرعت وای‌فای بیشتری دارید و ده‌ها مزیت کاربردی دیگر مانند پینگ کمتر برای بازی، اولویت‌دهی به دستگاه‌های متصل به وای‌فای، عدم کاهش پهنای‌باند در زمانی که چند دستگاه به روتر وصل هستند؛ پوشش‌دهی بهتر و …

  2. با سلام خدمت مهندس محمدی زاده عزیز و تشکر بابت پاسخگویی به سوالات
    پس با وجود ضعف مودم های ۴g توصیه جنابعالی برای در اختیار داشتن بهترین و با کیفیت ترین اینترنت و اتصال آن به روترهای پرقدرت،بهتر است از سرویسهای adsl استفاده کنیم؟با توجه به اینکه هنوز سرویسهایی VDSL فراگیر نشده اند

    1. بله، در حالت کلی مودم روترهای ADSL از قدرت وای‌فای بهتری برخوردار هستند و برای مصارف اینترنت ثابت، اینترنت خانگی، اتصال چندین دستگاه به اینترنت در یک فضا، کسب‌وکارها و شرکت‌ها گزینه بهتری هستند.
      البته، داریم مودم روترهای فورجی که وای‌فای خوبی دارند و روتر گردن کلفتی هم هستند ولی عمدتا قیمت‌های این دستگاه‌های بالای ۲ الی ۳ میلیون تومان است.
      مودم روترهای فورجی برای مصارف شخصی و تکی و همراه مناسب هستند. بندازید در کوله و کیف با خود ببرید سرکار یا دانشگاه یا مکان دیگری و ساعتی به اینترنت وصل شوید.
      باز هم می‌گویم مدل‌هایی داریم که بسیار پرقدرت هستند و شاید بهتر از مودم روترهای ای‌دی‌اس‌ال باشند ولی گران‌قیمت بوده و فقط چند درصد جامعه توان خریدشان را دارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا