نقد و بررسی

بررسی مودم همراه ۴G نوبیا WD660-H: دور ریختن پول

در این آشفته بازار مودم؛ انتظار ورود هر محصول و برندی را داشته باشید.

قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده است و حتی ساده‌ترین و ارزان‌ترین مودم‌های برندهای چینی و آسیای شرقی را هم نمی‌توانند خریداری کنند. روزگاری که کسی دوست نداشت مودم هواوی بخرد؛ به پایان رسیده است و اکنون خرید مودم‌های ساده و رده پایین هواوی هم آرزو و رویا است.

اما این بازار تشنه است و باید مودمی برای فروش به مردم باشد و مردم هم نیاز به مودم دارند؛ بنابراین بهترین فرصت و بزنگاه برای ورود مودم‌ها و برندهای عجیب و غریب و با کیفیت بسیار پایین است.

کافی است برندی و شرکتی پیدا کنید که مدتی یک مدل مودم تولید کرده و بعد با شکست روبرو شده و اکنون صدها هزار عدد از این مودم در انبار خاک می‌خورند.

هر روز صبح که سایت‌های فروشگاهی محصولات شبکه را باز می‌کنم؛ انتظار دیدن یک مودم عجیب و غریب را دارم؛ مودمی که حتی در این اینترنت به این گستردگی و حجم اطلاعات چند اگزابایتی نمی‌توان حتی یک تصویر و سایت و مشخصات محض رضای خدا پیدا کرد.

و مشخص نیست واقعا این مودم از کجا آمده است؟ چگونه به بازار ایران راه پیدا کرده و تولیدکننده با چه هدفی این مودم را عرضه کرده است؟ بعد مردم ایران هم از روی ناچاری چنین مودمی را با قیمت نسبتا بالایی خریداری و برای درس دانش‌آموز یا دانش‌جوی خود استفاده می‌کنند.

یک روز شاهد برند JIO هستیم و روز دیگری برند آلکاتل و تیشک و ال بی لینک و ایرتل و ام پی لینک و …

البته قبول دارم برخی از این برندها کیفیت معقولی دارند و باز بهتر از هیچی در بازار ایران هستند ولی مشکل روند کلی حاکم بر بازار است.

مودم همراه نوبیا

برای مثال نگاهی به مودم نوبیا WD660-H بیندازید که چند وقتی است در فروشگاه‌های مختلف دیده می‌شود و با قیمت نسبتا بالایی بین ۱.۵ تا ۱.۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

با یک جست‌وجو در اینترنت به مودمی مانند ZTE Nubia WD660 خواهید رسید که باتری ۲ هزار میلی‌آمپرساعتی دارند و نه ۱۰ هزار میلی‌آمپرساعتی و تفاوت‌هایی از نظر طراحی ظاهری هم با WD660-H دارد.

در حقیقت، به نظر می‌رسد برند چینی نسبتا معروف در بازار موبایل و تلفن هوشمند، مودم WD660-H را برای یک اپراتور خاص تولید کرده است و حالا در ایران به عنوان یک مودم ۴G ارزان‌قیمت به فروش می‌رسد.

نگاهی به بخش نظرات و دیدگاه‌های خریداران مودم نوبیا WD660-H در سایت دیجی‌کالا بیندازید تا متوجه شوید چه خبر است؟

تقریبا از سه نفر خریدار این مودم، دو نفر گفتند با سیم‌کارت همراه اول یا ایرانسل مشکل دارد و قطع می‌شود یا مودم خراب است و مرجوعی کردند.

مشخصات نوبیا WD660-H

در مشخصات مودم چیز خاصی نیست جز باتری ۱۰۴۰۰ میلی‌آمپرساعتی و قابلیت پاوربانکی آن که هیچ نظری هم درباره‌اش گفته نشده که واقعا می‌تواند دستگاه‌های دیگر را شارژ کند یا خیر. خروجی پاوربانکی این مودم ۵ ولت و ۲ آمپر است.

مسلما وقتی یک باتری ۱۰ هزار میلی‌آمپرساعتی روی یک مودم ۴G باشد؛ باید انتظار داشته باشیم دو الی سه روز بدون نیاز به برق شهری کار کند. در مشخصات مودم که نوشته شده ۴۸ تا ۷۲ ساعت دوام باتری دارد.

مودم در رده LTE Cat 4 با سرعت دانلود ۱۵۰ مگابیت و سرعت آپلود ۵۰ مگابیت به همراه وای‌فای تک بانده ۸۰۲.۱۱n است.

 

 

گفته شده پردازنده کوالکام MDM9240 روی آن سوار شده است و دارای یک درگاه USB 2.0، یک درگاه میکرو USB برای شارژ باتری، اسلات کارت حافظه میکرو اس‌دی و اسلات سیم‌کارت است.

مشخصات مودم WD660 که تا حدودی مشابه مودم مورد بررسی ما است و در اینترنت یافت می‌شود؛ به شرح زیر است:

۱۰ دستگاه و کاربر به طور بی‌سیم به مودم همراه نوبیا وصل می‌شوند و در ظاهر باید از باندهای رادیویی شبکه‌های موبایل همراه اول و ایرانسل و رایتل و شاتل موبایل پشتیبانی کند.

اما همان‌طور که اشاره کردم؛ کاربران زیادی گزارش دادند وقتی سیم‌کارت همراه اول یا ایرانسل را در مودم قرار دادند؛ مشکل اتصال به شبکه داشتند یا دائم قطع و وصل شده یا اصلا وصل نشده است.

واقعا چیز دیگری درباره این مودم نمی‌شود گفت جز اینکه توصیه کنیم چنین مودمی را نخرید؛ حتی اگر ۱ میلیون تومان ارزان‌تر از مودم‌های مشابه دیگر بازار است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. بسیار ممنون از سایت خوبتون
    ی سوالی که داشتم اینه آیفون ۱۱‌ و یسری دیگه از گوشی های پرچمدار تو توضیحاتشون هست که از باند۳۵۰۰پشتیبانی میکنن
    یعنی اگه سیم کارت td lte ایرانسل رو روشون بندازیم کار می‌کنن؟

    1. سلام
      نوشته شده از باند ۳۵۰۰ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کنند ولی با فناوری و سیم‌کارت TD-LTE ایرانسل سازگاری ندارند و نمی‌توانید از این طریق اینترنت روی گوشی داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا