نقد و بررسی

شیائومی می ۱۰ لایت ارزان‌ترین گوشی ۵G ایران است ولی از کدام شبکه‌های ۵G پشتیبانی می‌کند؟

گوشی شیائومی Mi 10 Lite 5G توجه بسیاری از کاربران ایرانی را به سوی خود جلب کرده است.

علاوه بر اینکه یک گوشی میان‌رده خوش ساخت با مشخصات رده بالا است؛ احتمالا قابلیت ۵G این گوشی بیشتر کاربران را هیجان‌زده کرده است.

رسما وارد عصر ارتباطات ۵G شدیم و یک گوشی ۴G قدیمی محسوب می‌شود. پس، چه بهتر که حالا می‌خواهیم ۱۰ یا ۱۱ میلیون تومان برای خرید یک اسمارت‌فون جدید ۲۰۲۰ هزینه کنیم؛ گوشی بخریم که از ۵G پشتیبانی کند تا هر زمان شبکه‌های ارتباطی نسل پنجم در ایران راه‌اندازی شدند؛ ما جزو اولین نفراتی باشیم که به این شبکه‌ها وصل می‌شوند.

اما گوشی می ۱۰ لایت فایوجی از کدام شبکه‌های ۵G پشتیبانی می‌کند و سرعت آن در ۵G و ۴G چقدر است؟ چه تفاوتی با ۵G گوشی‌هایی مانند گلکسی اس ۲۰ اولترا، گلکسی نوت ۲۰ اولترا، آیفون‌های ۱۲ و گوشی‌های نظیر این‌ها دارد؟

اگر این گوشی را در ایران خریداری کنیم؛ آیا با شبکه ۵G ایرانسل و همراه اول سازگار است؟ می‌توانیم از اینترنت ۵G این اپراتورها استفاده کنیم؟ نکند به امید داشتن ۵G این گوشی را بخریم ولی به ۵G همراه اول و ایرانسل وصل نشود!!!

ابتدا و به صورت مختصر مشخصات کلی گوشی شیائومی می ۱۰ لایت ۵G را بررسی می‌کنیم و بعد به طور مفصل درباره قابلیت‌های ۵G آن صحبت خواهیم کرد.

مشخصات شیائومی می ۱۰ لایت ۵G

این گوشی مارس ۲۰۲۰ معرفی شد و در می همین سال وارد بازار شده است.

یک گوشی ۶.۵۷ اینچی با پردازنده کوالکام اسنپدراگون ۷۶۵G و ۶ الی ۸ گیگابایت رم است. برای پردازنده گرافیکی آن هم Adreno 620 انتخاب شده است. همین‌طور، در ظرفیت‌های ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت وارد بازار می‌شود.

مجهز به صفحه‌نمایشی آمولد ۶.۵۷ اینچی با روشنایی ۴۳۰ نیت و پشتیبانی از فرمت HDR10+ است. رزولوشن این نمایشگر ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل بوده و نسبت صفحه ۲۰:۹ دارد.

حساسیت صفحه‌نمایش شیائومی می ۱۰ لایت فایوجی ۴۴۱ پیکسل در هر اینچ است و از شیشه گوریلا گلاس ۵ استفاده می‌کند. یک نمایشگر تقریبا بی‌حاشیه با یک ناچ قطره‌ای بسیار کوچک در وسط لبه بالایی که زیاد توی ذوق نمی‌زدند.

طراحی این گوشی بسیار زیبا و چشم‌نواز است. به درگاه USB-C، جگ هدفون، شارژر سریع ۲۰ واتی، حسگر اثر انگشت زیر صفحه‌نمایش، وای‌فای ۶، بلوتوث ۵.۱ و باتری ۴۱۶۰ میلی‌آمپرساعتی مجهز است.

چهار دوربین در پشت و یک دوربین سلفی در جلو دارد. دوربین اصلی واید ۴۸ مگاپیکسلی با دهانه f/1.8 است. لنز اولتراواید گوشی ۸ مگاپیکسل با دهانه f/2.2 است و دو لنز دیگر ۲ مگاپیکسلی با دهانه f/2.4 هستند که یکی برای عکس‌برداری ماکرو و دیگری دوربین عمق‌سنج است.

از فیلم‌برداری ۴K با ۳۰ فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کند و دوربین جلویی هم به لنزی ۱۶ مگاپیکسل با دهانه f/2.5 و از نوع واید مجهز شده است.

می‌بینید که مشخصات این گوشی فوق‌العاده است و یکی از بهترین میان‌رده‌های سال ۲۰۲۰ محسوب می‌شود. قیمت این گوشی در ایران نزدیک به ۱۰.۸۰۰ میلیون تومان است.

مشخصات ۵G

اما برویم سر اصل داستان که پشتبانی از ارتباطات ۵G است. در مطلب «چگونه بفهمیم یک مودم یا گوشی ۵G با اینترنت ۵G ایران کار می‌کند؟» گفتیم چگونه مشخصات ۵G یک گوشی را پیدا کنیم.

شیائومی می ۱۰ لایت ۵G به پردازنده کوالکام اسنپدراگون ۷۶۵G مجهز شده است. با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توان فهمید که در این پردازنده موبایل از مودم اسنپدراگون X52 کوالکام استفاده شده است.

مودم X52 یک رده پایین‌تر از مودم X55 معروف این شرکت است که روی آیفون‌های ۱۲، گلکسی نوت ۲۰ اولترا، گلکسی اس ۲۰ اولترا و بسیاری از گوشی‌های پرچم‌دار امسال نصب شده است.

مشخصات کامل مودم X52 را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

همان‌طور که مشخص است؛ این مودم و در نتیجه گوشی شیائومی می ۱۰ لایت فایوجی از هر دو نوع ۵G مبتنی بر امواج mmWave و sub-6 پشتیبانی می‌کند. یعنی هم به شبکه‌های با امواج میلی‌متری و هم به شبکه‌های زیر ۶ گیگاهرتز وصل می‌شود. البته که از شبکه‌های ۴G و FDD/TDD نیز پشتبانی می‌کند.

حداکثر سرعت دانلود این گوشی روی شبکه‌های ۵G به ۳.۷ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد ولی در ۴G این سرعت ۱.۲ گیگابیت می‌شود.

حداکثر سرعت آپلود این گوشی در ۵G نیز ۱.۶ گیگابیت است که در ۴G به ۲۱۰ مگابیت محدود شده است.

روی امواج میلی‌متری از MIMO 2×2 و در امواج زیر ۶ گیگاهرتز به MIMO 4×4 روی پهنای‌باند ۱۰۰ مگاهرتز مجهز شده است.

تفاوت ۵G این گوشی با اسمارت‌فون‌های پرچم‌دار فقط در پهنای‌باند کمتر و در نتیجه سرعت پایین‌تر است.

حالا که تمام مشخصات ۵G این گوشی را بیرون کشیدیم؛ راحت‌تر می‌توانیم درباره سازگاری و اتصال آن به اینترنت ۵G ایران صحبت کنیم.

چون از ۵G مبتنی بر فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند؛ پس می‌تواند به اینترنت ۵G ایرانسل و همراه وصل شود. اگر زمانی ۵G مبتنی بر امواج میلی‌متری در ایران راه‌اندازی شود؛ باز هم این گوشی می‌تواند به این شبکه‌ها متصل شود.

در نهایت، می‌توان گفت شیائومی می ۱۰ لایت ۵G یک گوشی همه‌چیز تمام و بی‌نقص است و می‌توانید با خیال راحت آن را بخرید و لذت ببرید و منتظر ۵G ایران باشید.

برای مقایسه کامل مودم ۵G گوشی شیائومی با ۵G آیفون‌های ۱۲ می‌توانید مطلب زیر را هم نگاهی بیندازید:

همه‌چیز درباره مشخصات ۵G آیفون ۱۲


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. گوشی poco f2 pro از مودم x55 استفاده میکنه، اما در مشخصات ۵g زده ساپورت ، ۷۷, ۷۸ Sub6
    اما mi 10 lite 5g از مودم x52 استفاده میکنه که ضعیف تره اما در مشخصات ۵g زده، ۱, ۳, ۷, ۲۸, ۷۷, ۷۸ SA/NSA
    کدام برای ۵g قوی تره؟ آخه x55 قوی تره اما پوشش باندهای در نظر گرفته برای این گوشی کمتر هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا