فناوری

همه‌چیز درباره مشخصات ۵G آیفون ۱۲

اپل امشب از آیفون‌های ۱۲ خود رونمایی کرد و همان‌طور که از قبل می‌دانستیم؛ هر چهار گوشی آیفون جدید این شرکت از ۵G پشتیبانی می‌کنند.

به این ترتیب، اپل و آیفون به ۵G سلام دادند و وارد عصر جدیدی از ارتباطات شدند که می‌تواند دنیایی بسیار بزرگ‌تر، جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتر برای کاربران اپل و حتی کل کاربران جهان بسازد.

چون معمولا وقتی اپل روی یک فناوری دست می‌گذارد؛ به معنای فراگیر شدن آن است. وقتی اپل آیفون ۱۲ را با ۵G عرضه می‌کند؛ یعنی الان کاربران سراسر ایالات متحده می‌توانند به شبکه‌های ۵G وصل شوند و به‌زودی سراسر جهان به ۵G وصل می‌شود.

مراسم امشب اپل سراسر تحت تاثیر فناوری ۵G و کاربردهای آن، مزایایش در بخش بخش گوشی‌های این شرکت و آینده پیش‌روی اکوسیستم این شرکت بود.

اپل مدعی است تجربه ۵G متفاوت با پرچم‌دارهای اندرویدی عرضه خواهد کرد و بهبودهایی در برقراری ارتباط آیفون با شبکه‌های مخابراتی اپراتورها و استفاده از سرعت زیاد و تاخیر کم این نسل موبایل ایجاد کرده است.

احتمالا در آینده بیشتر درباره ویژگی‌ها و قابلیت‌های ۵G اپل صحبت خواهیم کرد ولی فعلا برویم سراغ مشخصات مهم و اساسی ۵G در آیفون‌های ۱۲:

مودم ۵G آیفون‌های ۱۲ چیست؟

در آیفون ۱۲، آیفون ۱۲ مینی، آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس از مودم X55 5G کوالکام استفاده شده است. 

برخی از مدل‌های آیفون ۱۲ معمولی و آیفون ۱۲ مینی از امواج میلی‌متری (۵G NR mmWave) پشتیبانی می‌کنند ولی تمام مدل‌های این دو آیفون از شبکه ۵G با فرکانس زیر ۶ گیگاهرتز برخوردار هستند.

آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس بدون استثنا از هر دو شبکه ۵G (شامل ۵G NR mmWave و sub‑۶ GHz) پشتیبانی می‌کنند.

فایوجی ۵G NR mmWave و sub‑۶ GHz چه تفاوتی با هم دارند؟

شبکه‌های مبتنی بر امواج میلی‌متری (mmWave) فناوری پیچیده‌تری دارند و در کشورهای بسیار محدودی تا کنون راه‌اندازی شدند. در این شبکه‌ها سرعت انتقال اطلاعات بسیار بالا است ولی برد موثر و پوشش‌دهی اندکی دارند.

در عوض، شبکه‌های مبتنی بر فرکانس زیر ۶ گیگاهرتز (sub‑۶ GHz) همانند شبکه‌های ۴G هستند. سرعت پایین ولی برد موثر و پوشش‌دهی بیشتری دارند. در بسیاری از کشورها فعلا شبکه ۵G مبتنی بر این فرکانس‌ها راه‌اندازی شده است.

خیالتان راحت باشد؛ هر مدل آیفون ۱۲ را بخرید؛ با شبکه ۵G ایران کار می‌کند چون احتمالا تا سال‌ها خبری از ۵G NR mmWave نیست.

براساس گزارش سایت اپل، مدل‌های ۵G NR mmWave فعلا فقط برای ایالات متحده هستند و در هیچ کشور دیگری عرضه نمی‌شوند.

آیفون ۱۲ به ۵G چه کشورهایی وصل می‌شود؟

اپل از همکاری نزدیک با ۱۰۰ اپراتور در ۳۰ کشور برای ارائه‌ تجربه‌ لذت‌بخش ۵G روی آیفون‌های جدید خبر می‌دهد. به تدریج، کشورها و اپراتورهای بیشتری به این فهرست افزوده می‌شوند.

در امریکا اپراتورهای AT&T و اسپرینت، تی‌موبایل و ورایزون با اپل قرارداد همکاری امضا کردند. برای مشاهده فهرست کشورها و باندهای رادیویی هریک از آیفون‌های ۱۲ به این لینک سایت اپل مراجعه کنید.

سرعت ۵G آیفون ۱۲ چقدر است؟

اپل به طور رسمی اعلام کردن حداکثر سرعت دانلود آیفون ۱۲ روی شبکه‌های ۵G به ۴ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. سرعت آپلود این گوشی‌ها روی ۵G هم ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه است.

فراموش نکنید که آیفون ۱۲ از شبکه‌های ۴G LTE نیز پشتیبانی کرده و سرعت دانلودی فراتر از یک گیگابیت روی این شبکه‌ها با MIMO 4×4 خواهد داشت.

قابلیت Smart Data Mode چیست؟

ویژگی بسیار ارزشمند اسمارت دیتا مود در آيفون‌های ۱۲ امکان سوئیچ خودکار و هوشمند بین دو شبکه ۴G و ۵G را براساس نیاز کاربر و شرایط شبکه فراهم می‌کند.

زمانی که مشغول استریم ویدئو یا دانلود فایل با حجم بالا هستید و به سرعت و پهنای‌باند زیادی نیاز دارید؛ آیفون ۱۲ روی ۵G قرار می‌گیرد و به نزدیک‌ترین شبکه مخابراتی ۵G سیم‌کارت شما وصل می‌شود.

زمانی که در حال وب‌گردی یا کارهای سبک در اینترنت هستید و نیازی به اینترنت پرسرعت ۵G ندارید؛ به طور خودکار به شبکه ۴G اپراتور شما وصل می‌شوند.

درباره ویژگی Smart Data Mode بیشتر بخوانید.

چرا ۵G آیفون ۱۲ متفاوت از اندرویدی‌ها است؟

مهندسان اپل ماژول آنتن اختصاصی برای گوشی‌های این شرکت طراحی کردند که قدرت ارسال و گیرندگی بسیار بالایی دارد و کمترین تاخیر را در شبکه ایجاد می‌کند.

آیفون ۱۲ چه باندهای ۴G و ۵G را پشتیبانی می‌کند؟

در آیفون‌های ۱۲ معمولی و مینی دو مدل داریم که باندهای رادیویی هریک را در تصاویر زیر می‌بینید:

در آیفون‌های ۱۲ پرو و ۱۲ پرو مکس هم باندهای رادیویی زیر برای دو مدل تراشه ۵G مشاهده می‌شوند:

قیمت آیفون ۱۲ با ۵G گران‌تر است؟

هر چهار گوشی آیفون ۱۲ اپل؛ حتی آيفون ۱۲ مینی از ۵G پشتیبانی می‌کنند و این قابلیت روی قیمت این گوشی‌ها هیچ تاثیری نمی‌گذارد.

قیمت مدل‌های مختلف آیفون بیشتر براساس ظرفیت آن‌ها تغییر می‌کند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا