نقد و بررسی

مودم ۴G با طراحی خاص و عجیب؛ شما عاشق این مکعب بنفش رنگ می‌شوید؟

مودم هواوی E5170 یا T-Mobile Home Net Box

همیشه شرکت‌ها دوست دارند برخی از طرح‌های انتزاعی و عجیب و غریب خود را به محصول تبدیل کرده و وارد بازار کنند تا شانس خودشان در استقبال مردم را بسنجند.

شرکت‌های سازنده مودم هریک چندین محصول با طراحی خاص در تاریخچه خود دارند که البته برخی موفق و برخی کاملا شکست خوردند.

هواوی در سال ۲۰۱۳، همان اوایل اوج‌گیری شبکه‌های ۴G LTE در دنیا، مودم E5170 را به سفارش اپراتور T-Mobile طراحی و روانه بازار کرد.

نام اصلی این مودم  Huawei E5170s-22 بود که شرکت تی‌موبایل با نام Home Net Box به مشتریان ارائه کرد و در زمان خودش یکی از سریع‌تری و پیشرفته‌ترین مودم‌های ۴G بود.

طراحی مودم هواوی E5170

مودم E5170 یا تی‌موبایل Home Net Box طراحی بسیار منحصربه‌فردی دارد که شاید در هیچ مودم دیگری نظیرش را شاهد نبودیم.

خود مودم مکعبی است؛ با یک نوار بنفش رنگ در وسط و گوشه‌های زاویه‌دار و تیز. مودم از دو بخش تشکیل شده است:

بخش اصلی که شامل مودم ۴G و روتر بی‌سیم است و محل نصب و قرارگیری باتری قابل تعویض و سیم‌کارت، کلید ریسک و روشن/خاموش مودم و سوکت آنتن‌های خارجی است.

بخش دوم در حقیقت یک داک استیشن برای مودم روتر است و امکان اتصال مستقیم به برق شهری را فراهم می‌کند.

این دو بخش کاملا از یکدیگر مجزا شده و از طریق یک درگاه USB در یکدیگر جفت می‌شوند. دقیقا انگار یک محصول را از وسط نصف کنید.

مشخص نیست هواوی با این طراحی عجیب و غریب دقیقا دنبال چه چیزی بود. آیا می‌خواست قابلیت‌های مودم همراه و مودم رومیزی را با هم ترکیب و در یک محصول به مشتری ارائه دهد؟ آیا می‌خواست کاری کند که کاربران هر زمان نیاز داشتید مودم را با خود برده و استفاده کنند و هر زمان که در خانه بودند؛ آن را روی پایه شارژ قرار دهند؟

مشخصات فنی مودم هواوی E5170

سرعت مودم ۴G این محصول حداکثر ۱۵۰ مگابیت است؛ چون از رده LTE Cat 4 است. اما تجربه کاربران نشان می‌دهد آنتن‌دهی خوبی دارد و سرعت نسبتا بالایی ارائه می‌دهد. در ضمن، دارای دو سوکت آنتن خارجی برای تقویت گیرندگی سیگنال‌ها است. ویژگی که در غالب مودم‌های همراه و رومیزی هواوی مشاهده می‌کنیم.

وضعیت پشتیبانی از شبکه‌های ۴G و ۳G این مودم به شرح زیر است:

۴G FDD 800/900/1800/2100/2600Mhz
۳G UMTS/HSPA+ 900/2100 MHz
۲G 850/900/1800/1900 MHz

وای‌فای مودم هواوی E5170 تک بانده است و از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند. حداکثر ۳۲ کاربر می‌توانند به روتر این دستگاه وصل شوند. حداکثر سرعت اسمی وای‌فای به ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد ولی در عمل زیر ۵۰ مگابیت خواهد بود که برای مصارف شخصی و هات‌اسپات کفایت می‌کند.

باتری قرار گرفته در بخش مودم این دستگاه، ظرفیتی ۱۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی دارد که خوب نسبت به باتری‌های ۲۵۰۰ و ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی مودم‌های همراه امروزی، کم ظرفیت محسوب می‌شود. این باتری را به طور مستقیم هم می‌توان به برق شهری وصل و شارژ کرد.

عملا در بازار از این مودم استقبال چندانی نشد؛ اگرچه به واسطه برند T-Mobile توانست فروش بالایی داشته باشد ولی طراحی آن خاص بود؛ نه کارآمد!

هواوی در مودم‌های ۴G بعدی خود ابدا این طراحی را تقلید و تکرار نکرد.

تقریبا این مودم در بازارهای جهانی عرضه نمی‌شود ولی در برخی کشورها هنوز خرید و فروش می‌شود. اخیرا هم دیدم در برخی فروشگاه‌های کشور عرضه شده است.

قیمت این مودم ۳.۵ میلیون تومان درج شده که خوب به نظر ما خیلی بالا است. با این هزینه می‌توان به مراتب مودم‌های ۴G بهتری تهیه کرد اما اگر از طراحی آن خوشتان آمده و دوست دارید یک مودم خاص داشته باشید؛ حرفی نیست:

خرید مودم هواوی E5170


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا