نقد و بررسی

تندا TX9 Pro: یک روتر اقتصادی برای شروع تجربه کار با وای‌فای ۶

ترکیب این روتر با مودم می‌تواند اینترنت بهتری در خانه برایتان بسازد

شاید دوست داشته باشید وای‌فای خانگی خود را به استاندارد جدید وای‌فای ۶ ارتقا دهید ولی قیمت روترهای وای‌فای ۶ بسیار گران باشند.

در حالی‌که عمده قیمت روترهای وای‌فای ۶ بالای ۱۰۰ دلار است و تنها شیائومی چند مدل روتر وای‌فای ۶ با قیمت زیر ۱۰۰ دلار دارد؛ شرکت تندا نیز روتر TX9 Pro را با قیمت حدود ۱۰۰ دلار روانه بازار کرده است. شنیده می‌شود این روتر به‌زودی در ایران و با قیمت حدودی ۲.۵ میلیون تومان عرضه خواهد شد.

اگر این خبر درست باشد؛ می‌توان با یک هزینه معقول به وای‌فای ۶ کوچ کرد و از مزایای آن بهره برد. این روزها تقریبا دیگر همه گوشی‌های موبایل و تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها از وای‌فای ۶ پشتیبانی می‌کنند و شما فقط در خانه یک روتر وای‌فای ۶ کم دارید.

روتر وای‌فای ۶ را می‌توانید به مودم ADSL/VDSL یا مودم ۴G LTE رومیزی و همراه و حتی مودم TD-LTE خود وصل کنید و وای‌فای قوی‌تری در نقاط مختلف خانه داشته باشید.

روتر تندا TX9 Pro علاوه بر قیمت، از مشخصات نسبتا خوبی هم برخوردار است. البته، با مشخصات مودم‌های میان‌رده و بالا رده وای‌فای ۶ بازار فاصله معناداری دارد ولی برای شروع تجربه کاربری وای‌فای خانگی کاملا مناسب و کافی به نظر می‌رسد.

مشخصات و ویژگی‌ها

این روتر در رده AX3000 است و جمعا روی دو باند رادیویی سرعت ۲۹۷۶ مگابیت بر ثانیه را به نمایش می‌گذارد. روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۵۷۴ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز شاهد سرعت اسمی ۲۴۰۲ مگابیت هستیم.

یکی از ویژگی‌های بزرگ این روتر، پشتیبانی از پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز و فناوری ۱۰۲۴-QAM برای ارتباطات رادیویی بی‌سیم است. همین‌طور، با ترکیب خلاقانه OFDMA + MU-MIMO در استاندارد ۸۰۲.۱۱ax شاید شبکه‌های بی‌سیم با ظرفیت بالاتر و موثرتر هستیم.

OFDMA هر کانال رادیویی را به چندین زیر کانال تقسیم می‌کند و اجازه می‌دهد هر دستگاه روی یکی از این زیر کانال‌های رادیویی تبادل داده داشته باشد تا سرعت انتقال اطلاعات به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کند.

شرکت تندا روی این روتر وای‌فای ۶ خود یک پردازنده دو هسته‌ای با سرعت کلاک ۱.۶ گیگاهرتز سوار کرده است. این پردازنده توان خروجی سه هزار DMIPS داشته و دارای یک واحد پردازش شبکه عصبی NPU با سرعت ۲.۲ مگاهرتز است. به این مشخصات سخت‌افزاری، ۱۲۸ مگابیت رم و ۱۶ مگابیت حافظه فلش را اضافه کنید.

درگاه‌های ارتباطی و آنتن‌ها

چهار آنتن خارجی با قدرت ارسال سیگنال ۶ دسی‌بل برای هر دو باند رادیویی و داشتن ۱ درگاه WAN و ۳ درگاه LAN گیگابیتی، امکانات ارتباطی این روتر را کامل می‌کند. آنتن‌ها از بدنه روتر جدا نمی‌شوند و با توجه به قدرت ارسال ۲۳ دسی بلی آن‌ها، به نظر می‌رسد نیازی به نصب آنتن وای‌فای قوی‌تر هم نباشد.

تندا TX9 Pro از آخرین استاندارد رمزنگاری شبکه‌های بی‌سیم وای‌فای، یعنی WPA3 نیز پشتیبانی می‌کند که سهم بزرگی در امن کردن ارتباطات وای‌فای شما دارد. هنوز هیچ آسیب‌پذیری یا مشکل امنیتی برای WPA3 پیدا نشده است و بسیار بهتر از نسل قبلی، WPA2 است.

روی این روتر یک کلید Reset دارید که می‌توانید نقش کلید WPS را هم ایفا کند و از یک ورودی آداپتور ۱۲ ولت ۱.۵ آمپر سود می‌برد. دیگر خبری از کلید روشن/خاموش خود روتر یا روشن/خاموش وای‌فای یا هریک از فرکانس‌های رادیویی نیست.

تندا یک اپلیکیشن موبایل نیز برای این روتر ارائه می‌کند و از امکانات نسبتا خوبی برخوردار است. شما به راحتی می‌توانید به تنظیمات روتر در اپلیکیشن دسترسی پیدا کنید و گزینه‌هایی مانند بررسی تداخل وای‌فای و تنظیم خودکار فرکانس و بررسی وضعیت امنیت روتر و اعمال بهترین تنظیمات به طور خودکار را دارید.

حرف آخر

در مجموع، گفتیم یک با یک روتر وای‌فای ۶ اقتصادی و پایین رده روبرو هستیم که برای کاربران خانگی کفایت می‌کند و بزرگ‌ترین مزیت آن، دسترسی به قابلیت‌ها و امکانات وای‌فای ۶ با قیمتی مناسب است.

به راحتی می‌توانید این روتر را به یک مودم وصل کرده و اینترنت بهتری روی دستگاه‌های همراه متصل به وای‌فای داشته باشید. به‌ویژه، اینکه سرعت فرکانس ۵ گیگاهرتز نسبتا خوب است و شما می‌توانید برای استریم ویديو و دانلود روی آن حساب باز کنید.

قطعا اگر نیازهای بیشتری دارید و دنبال روتری قوی‌تر هستید؛ می‌توانید روترهای وای‌فای ۶ شیائومی را تست کنید و در مرحله‌ای بالاتر سراغ روترهای وای‌فای ۶ ایسوس، تی‌پی‌لینک و سایر برندهای مطرح بازار بروید.

مزایا:

۱- قیمت بسیار مناسب زیر ۱۰۰ دلار (۲.۵ میلیون تومان در ایران)

۲- داشتن قابلیت‌ها و امکانات استاندارد وای‌فای ۶

۳- پشتیبانی از WPA3

۴- اپلیکیشن موبایل نسبتا خوب

معایب:

۱- نداشتن درگاه USB

۲- نداشتن کلید روشن/خاموش یا چراغ‌های LED برای درگاه‌های شبکه

۳- کیفیت نسبتا پایین جنس بدنه و ساخت


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا