نقد و بررسی

بررسی روتر وای‌فای ۶ ایسوس RT-AX56U

یک ارتقای بزرگ به جدیدترین نسل وای‌فای خانگی

اگر بخواهید یک روتر نسل جدید وای‌فای ۶ میان‌رده بخرید؛ چیزی که نه یک روتر گیمینگ بسیار خفن با قیمت‌های بالای ۱۰ میلیون تومان باشد و نه یک روتر ساده و ضعیف ارزان‌قیمت؛ ایسوس RT-AX56U پیشنهاد خرید خوبی است.

به‌ویژه اینکه وارد بازار ایران هم شده است و با قیمت‌های ۶.۹ میلیون تومان تا ۷.۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

معرفی و مشخصات روتر ایسوس RT-AX56U

ایسوس در سال ۲۰۲۰ روترهای RT-AX56U و RT-AX58U و RT-AX82U و RT-AX92U را برای استاندارد ۸۰۲.۱۱ax معرفی کرد که در میان آن‌ها روتر RT-AX56U ارزان‌ترین و پایین‌ترین مدل آن‌ها با سرعت ۱۸۰۰ مگابیت است. روتر RT-AX58U از سرعت ۳۰۰۰ مگابیتی برخوردار بوده و بیشتر مدنظر کاربران در بازارهای جهانی و روترهای RT-AX82U و RT-AX92U نیز در رده روترهای گیمینگ محسوب می‌شوند.

روتر ایسوس RT-AX56U در سمت چپ و روتر ایسوس RT-AX58U در سمت راست

روتر RT-AX56U مشخصات کامل یک روتر به‌روز و نسل جدید و مدرن را دارد و شما کاملا تجربه استفاده از وای‌فای ۶ را به دست خواهید آورد. ضمن اینکه از استاندارد ۸۰۲.۱۱ax یا همان وای‌فای ۶ پشتیبانی می‌کند و دارای دو باند رادیویی ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز است؛ از فناوری‌های Beamforming و ۱۰۲۴-QAM و MU-MIMO و OFDMA برخوردار بوده؛ با فناوری مش وای‌فای ایسوس AiMesh سازگاری دارد و از ابزار امنیت شبکه حرفه‌ای ترندمیکرو به نام AiProtection Pro سود می‌برد.

در فرکانس ۵ گیگاهرتز از پهنای‌باند ۸۰ مگاهرتز استفاده می‌کند که شاید تنها و بزرگ‌ترین عیب این روتر وای‌فای ۶ باشد. در حالی‌که روترهای رده بالای وای‌فای ۶ از پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز استفاده می‌کنند؛ روتر RT-AX56U نهایتا پهنای‌باند ۸۰ مگاهرتز برای باندهای ۵ گیگاهرتز و ۴۰ مگاهرتز برای باندهای ۲.۴ گیگاهرتز را ارائه می‌کند.

سرعت روی فرکانس ۵ گیگاهرتز به مرز ۱۲۰۱ مگابیت و روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به مرز ۵۷۴ مگابیت می‌رسد. سرعت برای باند ۲.۴ گیگاهرتز خوب و پذیرفتی است ولی شاید دوست داشتیم سرعت فرکانس ۵ گیگاهرتز بالاتر بود.

دقت کنید که سرعت فرکانس ۵ گیگاهرتز روی روی استاندارد ۸۰۲.۱۱ac یا وای‌فای ۵ به ۸۶۷ مگابیت تقلیل پیدا می‌کند. یعنی اگر با یک گوشی موبایل یا لپ‌تاپ دارای وای‌فای ۵ به این روتر وصل شوید؛ حداکثر سرعت اسمی همان ۸۶۷ مگابیت است.

کالبدشکافی روتر ایسوس RT-AX56U

این روتر دارای دو آنتن اکسترنال و یک پردازنده چهار هسته‌ای ۱.۵ گیگاهرتزی است و از ۵۱۲ مگابایت رم و ۲۵۶ مگابایت حافظه فلش سود می‌برد. وقتی این روتر را باز کنیم به تراشه BCM6755KFEBG برودکام خواهیم رسید. ۵۱۲ مگابایت رم از شرکت Nanya و ۲۵۶ مگابایت فلش از شرکت Macronix است.

پردازنده سوئیچ هم مدل BCM531340KFBG از شرکت برودکام است. تراشه وای‌فای ۲.۴ گیگاهرتز مدل BCM6755 برودکام (۲×۲:۲ b/g/n + ax) و چیپ‌ست وای‌فای ۵ گیگاهرتز برودکام BCM6755 با مشخصات ۲×۲:۲ a/n/ac/ax است. ورودی برق روتر ۱۲ ولت با حداکثر جریان ۲ آمپر و وزن دستگاه نزدیک به ۵۰۰ گرم است.

در بخش پشتی مودم، علاوه بر دو آنتن خارجی که در دو طرف هستند؛ از چپ به راست کانکتور آداپتور برق DC-In، کلید روشن/خاموش دستگاه، درگاه شبکه WAN گیگابیتی، چهار درگاه شبکه LAN گیگابیتی، درگاه USB 3.1 Gen 1، درگاه USB 2.0، کلید Reset و کلید WPS دیده می‌شود. این امکانات ارتباطی برای کاربران خانگی معمولی کاملا کافی هستند؛ به ویژه اینکه مجموعا ۵ درگاه شبکه LAN/WAN و دو درگاه USB دارد.

این روتر می‌تواند از طریق فناوری AiMesh وارد یک شبکه مش وای‌فای ایسوس شود ولی هم می‌تواند روتر اصلی شبکه مش وای‌فای باشد و هم به شکل یک نود استفاده شود. اگر شما در خانه یک مودم ADSL یا مودم سیم‌کارتی داشته باشید؛ می‌توانید به این روتر وصل کرده و آن را تبدیل به روتر اصلی (Primary) کنید. بعد روترهای دیگر ایسوس می‌توانند در جای جای خانه نقش نودها را ایفا کنند.

پنل کاربری و اپلیکیشن روتر ایسوس RT-AX56U

در پنل کاربری این روتر مانند همیشه، ابزارهای معروف ایسوس مشاهده می‌شوند ولی از مود گیمینگ (Game Boost) یا شتاب‌دهنده خبری نیست!

کنترل والدین دارد و امکان مدیریت ترافیک شبکه را به طور کامل فراهم می‌کند. شما می‌توانید بی‌درنگ ترافیک شبکه را رصد کنید یا حتی ترافیک دستگاه‌های متصل به روتر از طریق وای‌فای یا کابل شبکه را جداگانه ردگیری کنید. تعریف شبکه میهمان و تنظیم رمزعبور WPA/WPA2-Personal برای هر شبکه، تعریف حداکثر ۳ شبکه میهمان برای هر فرکانس رادیویی و بسیاری از تنظیمات و امکانات رایج دیگر را در پنل کاربری روتر ایسوس RT-AX56U داریم!

ایسوس همانند دیگر مودم‌ها و روترهای خود، بخش VPN کاملی در این پنل تدارک دیده است و شما می‌توانید انواع وی‌پی‌ان‌ها را روی روتر نصب، تنظیم و راه‌اندازی کنید.

نکته ویژه روتر ایسوس، اپلیکیشن Router این شرکت است؛ جایی که به شما راه‌اندازی و پیکربندی ساده و سریع روتر را هدیه می‌دهد و به انبوهی از تنظیمات دسترسی خواهید داشت و دیگر نیازی نیست از طریق یک مرورگر وب وارد پنل کاربری شوید. به ویژه، برای تنظیمات شبکه‌های وای‌فای ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز، با این برنامه کار بسیار ساده می‌شود.

همین‌طور تنظیمات AiMesh و مشاهده ترافیک هر دستگاه یا رصد کاربران با برنامه Router ایسوس ساده است.

تست و ارزیابی روتر ایسوس RT-AX56U

ابتدا سراغ سرعت اتصال به شبکه LAN برویم. میانگین سرعت اتصال LAN to LAN این روتر پس از اتصال دو کامپیوتر با کابل Cat6 به ۹۱۹ مگابیت در حالت کلاینت به سرور می‌رسد. در وضعیت سرور به کلاینت هم سرعت ۸۸۹ مگابیت است.

در تست سرعت USB 3.0، یک درایو اس‌اس‌دی Samsung T5 به درگاه USB 3.1 نصب شده و فایل ۳ گیگابایتی روی آن کپی کردیم. میانگین سرعت خواندن ۵۹.۴ مگابایت و میانگین نوشتن هم ۳۷.۲ مگابایت به دست آمد. همین تست در USB 2.0 میانگین سرعت خواندن ۴۳.۲ مگابایت و میانگین سرعت نوشتن ۳۲.۳ مگابایت را می‌دهد.

در فرکانس ۵ گیگاهرتز و فاصله ۲ متری با پهنای‌باند ۸۰ مگاهرتز، میانگین سرعت ۸۲۵ مگابیت به دست می‌آید و در فاصله حدود ۵ متری سرعت به ۶۴۶ مگابیت می‌رسد. همین‌طور که از روتر دورتر می‌شویم؛ سرعت کاهش پیدا می‌کند؛ مثلا در فاصله ۱۰ متری سرعت ۳۲۹ مگابیت است.

در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و پهنای‌باند ۴۰ مگاهرتز، در فاصله ۲ متری سرعت ۳۵۵ مگابیت است؛ در فاصله ۵ متری سرعت به ۲۲۲ مگابیت می‌رسد و در فاصله ۱۰ متری سرعت وای‌فای ما ۱۲۳ مگابیت است.

بنابراین، سرعت وای‌فای این روتر چندان بد نیست و با برخی از روترهای رده بالای سری AC رقابت می‌کند. چنین سرعت‌هایی برای هر کاربر خانگی کافی هستند و به شما اجازه می‌دهند ویدئو استریم کنید؛ کلاس آنلاین داشته باشید یا مشغول دانلود فایل باشید. این‌ها مزیت وای‌فای ۶ است که باعث می‌شود روی یک پهنای‌باند محدود، چندین لینک ارسال و دریافت داده همزمان کار کنند.

ارتقا به جدیدترین نسل وای‌فای با یک روتر وای‌فای ۶

روتر RT-AX56U یکی از ارزان‌ترین و رده پایین‌ترین روترهای وای‌فای ۶ نسل اول ایسوس است. در نظر نخست، شاید یک روتر قوی و پر سرعت به نظر نرسد؛ به‌ویژه اینکه اگر مشخصات این روتر را با روترهای وای‌فای ۶ دیگر این شرکت مانند روترهای RT-AX82U و RT-AX92U مقایسه کنیم.

اما وقتی از نزدیک این روتر را ارزیابی کردیم؛ سرعت‌های وای‌فای که به ما روی هر دو فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز داد؛ بسیار امیدوارکننده بودند و از برخی بهترین روترهای AC نیز بالاتر هستند. برای هر کاربر خانگی (به جز گیمرها) چنین سرعت‌هایی بسیار خوب و ایده‌آل است.

پنل کاربری این مودم کامل و همه‌چیز تمام است. اپلیکیشن موبایل ایسوس کمک می‌کند با گوشی تلفن همراه خود بتوانید بسیاری از تنظیمات وای‌فای را انجام دهید و درگاه‌های ارتباطی آن به شما سرعتی نزدیک به ۱ گیگابیت را می‌دهند.

در نهایت، خرید این روتر یک ارتقای بزرگ به جدیدترین نسل شبکه‌های وای‌فای و دسترسی به انبوهی از امکانات و قابلیت‌های جدید است. اشاره شد قیمت این روتر در بازار ایران حدود ۷ میلیون تومان است. شاید برای یک روتر در ایران این قیمت زیاد باشد ولی برای یک روتر وای‌فای ۶ باز هم قیمت نسبتا مناسبی است.

مزایا:

۱- سرعت وای‌فای بسیار خوب روی هر دو فرکانس رادیویی

۲- پنل کاربری بسیار قدرتمند و مجهز

۳- اپلیکیشن موبایل ساده با تنظیمات کافی

۴- پشتیبانی از فناوری AiMesh

۵- قابلیت نصب و پیکربندی انواع VPN

معایب:

۱- عدم پشتیبانی از پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز روی فرکانس ۵ گیگاهرتز

خرید روتر ایسوس RT-AX56U


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا