نقد و بررسی

چرا تی پی لینک C6 بهترین روتر دو بانده مقرون به صرفه دنیا است؟

چه تفاوتی میان روترهای تی پی لینک C6 و C60 وجود دارد و کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد؟

خوش‌بختانه، مردم به سوی خرید روترهای دو بانده رو آوردند و این روزها بازار این رده روترهای وای فای حسابی داغ شده است. بماند که ۱۰ سال از کشورهای پیشرفته در این زمینه عقب هستیم و داریم تازه سراغ خرید روترهایی با دو نسل عقب‌تر می‌رویم اما همین‌که دست از روترهای سری N کشیدیم؛ جای خوشحالی دارد.

کاربران بیشتر دنبال روترهای دو بانده ارزان قیمت و خوش مشخصاتی هستند که برای افزایش قدرت وای فای خانه استفاده کنند یا به مودم فیبر نوری خود بزنند و وای‌فای بهتری بگیرند. دلایل زیادی دارد که من و شما یک روتر دو بانده خریداری کنیم و در این مقاله نمی‌خواهیم درباره مزایای روترهای دو بانده صحبت کنیم؛ بلکه می‌خواهیم سراغ معرفی و بررسی بهترین روتر دو بانده دنیا از نظر ارزش خرید برویم.

در حالی که غالب کاربران تصور می‌کنند روتر تی پی لینک Archer C60 بهترین روتر ارزان قیمت در ایران است؛ باید گفت روتر به‌روزتر و جدیدتر و مدرن‌تر Archer C6 به‌ویژه V3 آن را می‌توان بهترین روتر دو بانده خوش قیمت بازار ایران و دنیا دانست.

بسیاری از سایت‌های معتبر بررسی روتر مانند PCMag یا Lifewire، این روتر را به عنوان بهترین روتر دو بانده اقتصادی دنیا در سال ۲۰۲۱ معرفی کردند.

قیمت روتر تی پی لینک C6 در بازار ایران بین ۱ میلیون تومان تا ۱.۵ میلیون تومان است؛ در حالی‌که از نظر مشخصات و امکاناتی که می‌دهد بهتر از هر روتر دو بانده دیگری از جمله مدل ایسوس AC1200، تی‌پی‌لینک AC1200، تی‌پی‌لینک Archer c60 است.

در ابتدا، باید یک مسئله درباره ظاهر و طراحی این روتر را مشخص کنیم. تا کنون، روتر TP-Link Archer C6 در سه نسخه عرضه شده است که V1 و V2 یک طراحی نسبتا قدیمی و مشابه با طراحی روتر C60 دارند ولی V3 طراحی کاملا متفاوت و تخت (Flat) پیدا کرده و به زبان طراحی روترهای نسل جدید تی‌پی‌لینک نزدیک‌تر است.

طراحی و ظاهر روتر تی‌پی‌لینک C6 نسخه V1 و V2 که نسبتا قدیمی است:

روتر دو بانده تی پی لینک C6

طراحی و ظاهر روتر تی‌پی‌لینک C6 نسخه V3 که مدرن‌تر و جدیدتر است:

روتر دو بانده تی پی لینک C6

بنابراین، ما آخرین نسخه این روتر یعنی V3 را مورد بررسی قرار می‌دهیم و در سراسر مقاله از تصاویر آن استفاده می‌کنیم و دیگر نیازی به گفتن نیست که شاید شما در سایت‌های فروشگاهی، تصاویر مدل‌های قدیمی‌تر را مشاهده کنید و این باعث نشود که به شک بیفتید که همان روتر است یا خیر.

طراحی روتر تی پی لینک C6

اشاره کردیم مدل جدید و V3 روتر تی‌پی‌لینک آرچر سی ۶ به زبان طراحی روترهای نسل جدید و وای‌فای ۶ این شرکت نزدیک‌تر بوده و بسیار زیباتر و شیک‌تر است.

روتر دو بانده تی پی لینک C6

این روتر سطح رویه صاف و توری واری دارد و فقط آرم برند TP-Link در وسط آن دیده می‌شود. چراغ‌های LED به صورت بسیار ریز و زیبایی در کناره جلویی چینش شدند و درگاه‌ها و آنتن‌ها در بدنه پشتی هستند. زیر بدنه هم مشبکی و برای تهویه هوا است؛ ضمن اینکه برچسب اطلاعات روتر نیز در آنجا نصب شده است.

کناره‌های روتر طراحی شیب‌وار دارند که در بالا، بیشترین سطح و در پایین سطح کمتری داشته و خود این طراحی باعث زیباتر شدن روتر شدند.

رنگ روتر همانند نسخه‌های V1 و V2 مشکی رنگ است ولی در مدل‌های قبلی مشکی براقی را شاهد بودیم و اکنون رنگ مشکی مات استفاده شده و تلرانس کمتری دارد که باز جلوه بهتری به دستگاه می‌دهد.

روتر دو بانده تی پی لینک C6

چهار آنتن خارجی این روتر جداشدنی نیستند و شاید یک عیب روتر c6 همین نکته باشد. البته، بسیاری از روترهای ارزان‌قیمت این ویژگی را ندارند. آنتن‌های این روتر را می‌توانید در جهت‌های مختلفی تنظیم کنید و دارای قابلیت beam-forming برای سیگنال‌دهی در همه اطراف خود هستند.

یک کلید WPS/Reset، یک کلید روشن/خاموش وای‌فای و یک کلید روشن/خاموش دستگاه داریم که اجازه مدیریت ساده‌تر روتر را می‌دهند.

روتر دو بانده تی پی لینک C6

جنس بدنه این روتر از پلاستیک ABS است. وزن این روتر به ۳۴۱ گرم می‌رسد و نسبتا سبک است تا برای نصب روی دیوار هم مناسب باشد و حتما نیازی نیست روی میزکارتان قرار بگیرد.

در تست‌هایی که از این روتر صورت گرفته است؛ با داشتن چند دریچه خنک‌کننده اضافی در قسمت پشتی و اطراف، تقریبا عملکرد جریان هوای خوبی دارد و زیاد گرم نمی‌شود. زمانی که ۳ یا ۴ دستگاه به وای‌فای وصل باشند و ترافیک بالایی درخواست کنند؛ روتر مقداری گرم شده ولی دوباره به سطح عادی خود برمی‌گردد.

مشخصات روتر تی پی لینک C6

تی‌پی‌لینک با درک این مسئله که چندین دستگاه به طور همزمان به این روتر دو بانده متصل می‌شوند؛ از یک پردازنده دو هسته‌ای کوالکام برای روتر C6 استفاده کرده است تا به اندازه کافی قدرت پردازشی بالایی داشته باشد.

تراشه وای‌فای این مودم نیز کوالکام و از سری ۸۰۲.۱۱ac و در رده AC1200 است که دوست‌داشتنی‌ترین رده AC برای کاربران خانگی تا کنون بوده است. نمی‌توانیم بگوییم تراشه وای‌فای این روتر به‌روز و جدید است ولی نسبتا به روترهای ساخت سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ بسیار بهتر است و از AC Wave 2 سود می‌برد.

روتر دو بانده تی پی لینک C6

وقتی می‌گوییم رده AC1200 یعنی دو باند رادیویی داریم و در باند ۲.۴ گیگاهرتز حداکثر سرعت به مرز ۳۰۰ مگابیت و در باند رادیویی ۵ گیگاهرتز سرعت به مرز ۸۶۷ مگابیت می‌رسد.

بزرگ‌ترین ویژگی این روتر، پشتیبانی از قابلیت MU-MIMO است که در کمتر روتر دو بانده ارزان‌قیمتی مشاهده کردیم. همچنین درگاه‌های شبکه LAN/WAN گیگابیتی این روتر برای کاربران اینترنت فیبر نوری یک غنیمت بزرگ است.

روتر C60 درگاه‌های LAN صد مگابیتی دارد و شما اگر یک اینترنت فیبر نوری با سرعت ۲۰۰ مگابیت داشته باشید؛ عملا ۱۰۰ مگابیت سرعت اینترنت را روی کابل شبکه از دست می‌دهید ولی روتر C6 هم در WAN و هم در چهار درگاه LAN سرعتی هزار مگابیتی دارد و خیال شما را راحت می‌کند که از هر اینترنتی تا سرعت یک گیگابیت روی کابل شبکه پشتیبانی می‌کند.

روتر دو بانده تی پی لینک C6

یک عیب بزرگ روتر C6 از نظر ما، نداشتن درگاه USB در نسخه V3 است. امروزه، درگاه USB می‌تواند کارهای زیادی برای کاربران انجام بدهد و به یکی از الزامات مودم‌ها و روترها تبدیل شده است ولی نداشتن آن روی یک روتر دو بانده امروزی می‌تواند دردسرساز شود. اگر حتما یک درگاه USB برای اتصال چاپگر، دستگاه ذخیره‌سازی شبکه NAS یا هارددیسک اکسترنال و فلش درایو نیاز دارید؛ متاسفانه باید بگوییم که بهتر است قید خرید این روتر را بزنید.

یک ویژگی بسیار خوب و مزیت بزرگی که در روتر تی پی لینک C6 دیدم و می‌تواند یک متمایزکننده بزرگ با دیگر روترهای دو بانده ارزان قیمت بازار باشد؛ پشتیبانی از پروتکل امنیتی WPA3 است. کمتر روتری در محدوده قیمت زیر ۲ میلیون تومان پیدا می‌کنیم که از پروتکل WPA3 پشتیبانی کند.

همان‌طور که می‌دانید؛ WPA3 بسیار امن‌تر و قوی‌تر و بهتر از پروتکل WPA2 است که در مودم‌ها و روترهای تا پیش از سال ۲۰۱۸ رایج بود.

تست و ارزیابی روتر تی پی لینک C6

وقتی از فناوری MU-MIMO در یک روتر صحبت می‌کنیم؛ یعنی باید قابلیت اتصال همزمان چندین دستگاه به وای‌فای و ارسال و دریافت اطلاعات جداگانه با سرعت بالا را داشته باشد؛ بدون اینکه دچار افت کارایی و سرعت شود.

در تست‌هایی که از روتر C6 انجام شده است؛ تا حدودی این قابلیت مشاهده شده و با اتصال یک گوشی تلفن همراه، یک لپ‌تاپ و یک پی‌سی به وای‌فای، سرعت تبادل داده آن‌ها تقریبا مساوی و نزدیک به هم بود.

روتر دو بانده تی پی لینک C6

در تست‌های سرعت، روی باند ۵ گیگاهرتز سرعت میانگین ۵۲۰ مگابیت را ثبت کردیم و در باند رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز میانگین سرعت ۱۰۵ مگابیت ثبت شده است. در ایران و با اینترنت‌هایی که به مراتب کندتر و ضعیف‌تر هستند؛ این سرعت‌ها باز هم کاهش یافته ولی در یک حد قابل قبول خواهد بود.

وقتی یک اینترنت ۱۰۰ مگابیت فیبر نوری به این مودم وصل کردیم؛ در باند ۵ گیگاهرتز سرعت ۹۶ مگابیت را می‌دهد و وقتی مقداری از آن دور شده و در اتاق دیگری به وای‌فای وصل می‌شویم؛ سرعت نزدیک به ۶۰ مگابیت است که باز خوب ارزیابی می‌شود. بسیاری از روترهای دو بانده ارزان قیمت هم رده روتر تی پی لینک C6، سرعت‌های پایین‌تر از این‌ها را ثبت کردند.

تی‌پی‌لینک می‌گوید این روتر برای پوشش‌دهی یک خانه سه اتاقه کافی است. در عمل نیز تا حدودی پوشش‌دهی وای‌فای این روتر برای یک خانه ۱۵۰ متری با چند دیوار بتنی خوب ارزیابی شد.

پنل کاربری روتر تی پی لینک C6

اگر با روترهای تی‌پی‌لینک کار کرده باشید؛ می‌دانید که پنل کاربری تحت وب راحت و ساده‌ای دارند. فرآیند نصب و راه‌اندازی این روترها بسیار ساده است و نیازی به توضیح و آموزش و راهنمای ندارد. با چند کلید و طی کردن مراحلی که خود روتر در ویزارد نصب گفته، روتر آماده استفاده می‌شود.

روتر دو بانده تی پی لینک C6

پنل کاربری تحت وب این روتر چندان ارتقا و تغییر بزرگی نسبت به نسل پیشین نداشته است ولی هنوز دارای قابلیت‌هایی مانند تعریف شبکه میهمان روی هر دو باند رادیویی، کنترل والدین، فایروال SPI و انواع فیلترسازی‌های آدرس‌ها، NAT و تنظیمات رایج دیگر است. از پروتکل‌های وی پی ان OpenVPN و PPTP پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید کلاینت وی پی ان را روی روتر تنظیم کنید ولی قابلیت نصب VPN ندارد.

شما می‌توانید برای هر دستگاه، زمان‌بندی اتصال به وای‌فای و اینترنت تعریف کنید یا در QoS به هر دستگاه یک اولویت بدهید.

روتر دو بانده تی پی لینک C6

در اینجا می‌توان گفت بزرگ‌ترین مزیت این روتر، پشتیبانی از فناوری OneMesh است که اجازه می‌دهد بتوانید این روتر را هم در یک شبکه مش وای‌فای تی‌پی‌لینک مورد استفاده قرار دهید. همین‌طور از قابلیت ارتقای OTA یا به‌روزرسانی خودکار فریم‌ویر سود می‌برد.

تی‌پی‌لینک برای مدیریت و نظارت بهتر بر تنظیمات و عملکرد این روتر، یک اپلیکیشن موبایل Tether برای هر دو پلتفرم اندروید و آی او اس داده است.

چرا روتر تی پی لینک C6 بهترین روتر دو بانده ارزان قیمت دنیا است؟

ما روی روتر تی‌پی‌لینک C6 مزایایی داریم که در روترهای دو بانده دیگری با قیمت حدود ۱.۵ میلیون تومان یافت نمی‌شود. مثلا، این روتر به فناوری MU-MIMO مجهز است؛ از درگاه شبکه LAN و WAN سود می‌برد؛ سرعت وای‌فای و پوشش‌دهی نسبتا خوبی دارد و می‌توانید WPA3 برای رمزنگاری انتقال اطلاعات روی وای‌فای داشته باشید.

روتر دو بانده تی پی لینک C6

روتر مدل تی‌پی‌لینک C60 که در ایران محبوب‌تر و شناخته‌شده‌تر است؛ قیمتی بیشتر از C6 دارد ولی درگاه‌های آن صد مگابیتی است و از سرعت ۱۳۵۰ مگابیت سود می‌برد که مزیت بزرگی نسبت به C6 ایجاد نمی‌کند.

برای کاربرانی که می‌خواهند یک وای‌فای دو بانده خوب در خانه داشته باشند یا روتر وای‌فای N خود را به وای فای دو بانده ارتقا دهند و همین‌طور کاربرانی که اینترنت فیبر نوری بالای صد مگابیت دارند؛ می‌توانند این روتر خوب و خوش قیمت را خریداری و تکان اساسی به وضعیت اینترنت و وای فای خود بدهند.

مزایا:

۱- طراحی مدرن‌تر و به‌روزتر تی‌پی‌لینک نسبت به مدل‌های قبلی

۲- پشتیبانی از قابلیت MU-MIMO

۳- پشتیبانی از WPA3

۴- درگاه‌های شبکه LAN و WAN گیگابیتی

معایب:

۱- آنتن‌ها قابل جدا شدن نیستند تا با آنتن‌های قوی‌تری جایگزین شوند.

۲- نداشتن درگاه USB

خرید روتر تی‌پی‌لینک C6


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫14 دیدگاه ها

        1. لطفا یک بار tp-link archer c6 v3 را در گوگل سرچ کنید تا بیشتر متوجه شوید
          شرکت‌ها این سیاستشون است که چند مدل محصول را با یک طراحی عرضه کنند یا برای هر منطقه یک نام برای محصول خود بگذارند.
          ممکن است تی‌پی‌لینک tp-link archer c6 v3 را برای آسیا و خاورمیانه در نظر گرفته و در عوض مودم A6 را داده باشد ولی به هر حال tp-link archer c6 v3 همان عکسی را دارد که در مقاله استفاده شده است.

    1. سلام
      روتر ایسوس asus rt59u از نظر امکانات نرم‌افزاری، پردازنده، قدرت آنتن‌دهی و مشخصات دیگر بهتر است.

    1. سلام در فهرست بررسی‌های ما هم قرار داد و به روی چشم حتما به‌زودی درباره‌اش می‌نویسیم.

  1. من کلا یه مودم سیمی قدیمی دارم الان احتیاج دارم وای فای داشته باشم به نظر شما مودم روتر بخرم یا روتر خالی بخرم وصل کنم به این مودم قدیمی

    1. سلام مودم روتر ADSL/VDSL دو بانده جدید بگیرید که در آینده هم بتوانید باش به اینترنت VDSL وصل شوید و تا مدت‌ها وای فای قوی و خوبی هم داشته باشید

      1. ولی همون طور که گفتید سیاست مخابرات توسعه فیبر نوری هست و از vdsl هم ارزونتره به نظر شما بازم vdsl بخرم یا منتظر فیبر نوری باشم و روتر بخرم؟

        1. سلام
          مخابرات و شرکت‌های دیگر همه‌جا اینترنت فیبر نوری نمی‌دهند و ممکن است براساس زیرساخت برخی شهرها یا مناطق در تهران، اینترنت VDSL بدهند. منتظر بمانید و وقتی مشخص شد می‌توانید VDSL بگیرید یا FTTH بعد برای خرید مودم و روتر اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا