نقد و بررسی

بررسی روتر وای فای ۶ تی پی لینک Archer AX21

جزو بهترین روترهای وای فای ۶ ارزان قیمت و زیر ۱۰۰ دلار بازار

بسیاری از کاربران سراغ ایده به‌روزرسانی و ارتقای شبکه وای‌فای خانگی خود نمی‌روند؛ چون این پروژه را گران و هزینه‌بر می‌دانند. هم‌اکنون، روترهای دو بانده وای فای ۵ در بازار قیمت‌های بالایی دارند؛ چه برسد به اینکه بخواهند یک روتر وای فای ۶ نسل جدید بگیرند!

شاید دو سال پیش، این تصور و باور کاملا درست بود اما اکنون در بازار، روترهای وای فای ۶ ارزان قیمت ولی خوش ساخت و پرسرعتی یافت می‌شود که می‌توانند سرعت وای فای خانگی شما را چندین برابر کنند و مشکلات کندی اینترنت یا قطع و وصل شدن مکرر آن را از بین ببرند.

                بیشتر بخوانید: معرفی و بررسی ۱۰ روتر وای فای ۶ برتر بازار

برای مثال، روتر تی‌پی‌لینک Archer AX21 در رده AX1800 و با پشتیبانی از Wi-Fi 6 دارای قیمتی زیر ۱۰۰ دلار است و جزو ارزان‌ترین روترهای وای فای ۶ دنیا محسوب می‌شود ولی این به معنای کیفیت پایین یا سرعت کند یا مشخصات نسبتا رده بالای آن نیست.

روتر AX21

در تست‌ها، روتر AX21 سرعت و پایداری مشابه یا بالاتر از روترهای AX1800 هم رقیب خود دارد و جزو جدیدترین روترهای تی پی لینک برای بازارهای ارزان محسوب می‌شود.

این روتر را می‌توان مدل ارتقا یافته AX20 و قابل رقابت با AX50، یکی از بهترین روترهای وای فای ۶ خوش قیمت تی پی لینک دانست.

                بیشتر بخوانید: تی پی لینک Archer AX10: بهترین روتر وای فای ۶ خوش قیمت سال ۲۰۲۲

روتر AX21 برای خانه‌ها و آپارتمان‌های کوچک و متوسط با سرعت اینترنت متوسط ۵۰۰ مگابیت بر ثانیه، یک گزینه عالی است. اگر روتری برای فضاها و خانه‌های بزرگ‌تر می‌خواهید؛ باید گفت روتر تی پی لینک AX21 از شبکه مش وای‌فای پشتیبانی می‌کند ولی برای شبکه‌های با حداکثر سرعت‌های گیگابیتی، اصلا گزینه خوبی نیست.

اگر فقط به دنبال خرید یک روتر وای فای ۶ برای ارتقای شبکه و دستیابی به سرعت بیشتر، پایداری بالاتر و قیمت مقرون به صرفه هستید؛ تی پی لینک AX21 در صدر فهرست شما قرار دارد.

طراحی تکراری ولی درست

روتر تی پی لینک Archer AX21 طراحی مشابه با سایر روترهای میان رده و ارزان قیمت AX این شرکت دارد. وقتی پیشوند AX به نام یا رده روتر اضافه می‌شود؛ یعنی از استاندارد ۸۰۲.۱۱ax یا وای فای ۶ پشتیبانی کرده و سرعت آن نیز براساس رده AX1800 برابر با ۱۸۰۰ مگابیت یا ۱.۸ گیگابیت است که یک سرعت پرطرفدار برای کاربران خانگی است.

روتر تی پی لینک

طبق ادعای تی پی لینک، سرعت فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز حداکثر به ۵۷۶ مگابیت و سرعت فرکانس ۵ گیگاهرتز حداکثر به ۱۲۰۱ مگابیت می‌رسد. نکته مهم اینجا است که شما می‌توانید هر بار فقط به یک باند رادیویی وای فای وصل شوید و باید بین ۲.۴ یا ۵ گیگاهرتز یکی را انتخاب کرده و در نتیجه، حداکثر سرعت شما همان ۱۲۰۰ مگابیت می‌شود.

آرچر AX21 کاملا یک روتر به‌روز و با پشتیبانی از آخرین فناوری‌های شبکه‌های بی‌سیم و وای‌فای است ولی باید بدانید که از Wi-Fi 6E پشتیبانی نمی‌کند. روترهایی که از Wi-Fi 6E پشتیبانی می‌کنند؛ یک باند رادیویی اضافی ۶ گیگاهرتز هم دارند که البته در بسیاری از کشورها فعلا مسدود است. روترهای وای فای ۶E گران‌قیمت هستند و برای بسیاری از کاربران فعلا عملا هیچ آورده و نفعی ندارند؛ چون لپ‌تاپ یا گوشی موبایل یا پی‌سی آن‌ها از Wi-Fi 6E پشتیبانی نمی‌کند.

روتر AX21 چهار آنتن خارجی استاندارد و غیرقابل جداشدن دارد؛ یک درگاه WAN و چهار درگاه LAN گیگابیتی و یک درگاه USB 2.0 برای اشتراک‌گذاری اطلاعات و دستگاه‌ها دارد. شاید انتظار یک درگاه USB 3.0 روی این روتر را داشتیم تا سرعت انتقال اطلاعات بیشتر باشد.

روتر AX1800 تی پی لینک

آنتن‌های خارجی با فاصله نسبتا مناسب، در میان پورت‌ها و کلید پاور و کلیدهای ریست و WPS تعبیه شدند و قابلیت چرخش و تنظیم در جهت‌های مختلف ۹۰ درجه را دارند.

پنل رویی این روتر وای فای ۶ کاملا مشبک است تا به تهویه هوا و کاهش حرارت داخل دستگاه کمک کند. اتفاقا این طراحی که در روترهای دیگر تی پی لینک هم مشاهده کردیم؛ به عملکرد بهتر دستگاه کمک کرده و بر زیباشناختی محصول می‌افزاید.

یک نوار باریک در پنل جلویی قرار دارد که به چراغ‌های LED وضعیت روتر و وای فای و درگاه‌ها اختصاص داده شده است و همین‌طور در بخش رویی پنلی برای قرار دادن گوشی و اتصال به وای فای با فناوری تی پی لینک و بدون نیاز به ورود رمزعبور اختصاص داده شده است.

در کل، روتر AX21 یک محصول کوچک و جمع و جور در مقایسه با روترهای وای فای ۶ بزرگ و غول پیکر است. روی میز شما جای زیادی نمی‌گیرد و نباید برای داشتن آن، تدارک خاصی ببینید.

مشخصات کافی برای روتر خانگی

روتر AX21 را بدون هیچ حرف و حدیثی باید یک روتر خانگی یا کسب و کار کوچک و استارتاپی دانست.

پردازنده مرکزی این روتر برودکام BCM6755KFEBG است؛ پردازنده چهار هسته‌ای ۱.۵ گیگاهرتزی که کمی کارایی بهتری نسبت به پردازنده BCM6755 مدل AX20 دارد. ۲۵۶ مگابایت رم و ۱۶ مگابایت حافظه فلش روی این روتر سوار شده و از پردازنده سوئیچ برودکام BCM53134SKFBG بهره می‌برد.

روتر تی پی لینک AX21

برای وای فای ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز تراشه BCM6755 در نظر گرفته شده است که از استاندارد ۸۰۲.۱۱a/n/ac/ax 2×۲:۲ پشتیبانی می‌کند. اشاره کردیم که این تراشه روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۵۷۶ مگابیت اسمی و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت ۱۲۰۱ مگابیت را ارائه می‌دهد.

روی این روتر فناوری‌های OFDMA و Beamforming و High-Power FEM را شاهد هستیم؛ فناوری‌هایی که عموما روی روترهای وای فای ۶ می‌بینیم. این روتر به خاطر رده پایین و زیر ۱۰۰ دلاری بودن؛ از فناوری MU-MIMO پشتیبانی نمی‌کند که یک حسرت بزرگ است.

روتر AX1800 تی پی لینک

خوش‌بختانه، در حوزه امنیت و رمزنگاری اطلاعات از پروتکل WPA3 پشتیبانی می‌کند که با کلیدهای رمزنگاری ۱۲۸ بیتی، مطمئن‌ترین سیستم رمزنگاری و انتقال اطلاعات بی‌سیم در سال‌های اخیر است.

در بخش VPN Sever فقط از تنظیم دو پروتکل PPTP و OpenVPN پشتیبانی می‌کند و برای استفاده در شبکه‌های مش وای‌فای، با OneMesh تی پی لینک سازگاری کاملی دارد. همچنین به قابلیت‌هایی مانند Port Forwarding و Auto Firmware Upgrade و OTA Firmware Upgrade مجهز است. در کنترل والدین از URL Filtering و Time Controls سود می‌برد و مجهز به فایروال SPI با اکسس کنترل و فیلترینگ IP آدرس و Mac آدرس است.

ارزیابی و کارایی روتر تی پی لینک AX21

در دنیای روترهای وای فای ۶، می‌توان روتر تی پی لینک AX21 را با روترهای ایسوس RT-AX55 و نت‌گیر R6700AX مقایسه کرد. هر سه این روترها زیر ۱۰۰ دلار هستند.

روتر AX1800 تی پی لینک

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید؛ کارایی روتر AX21 در میانگین سرعت دانلود درون اتاق بهتر از دو روتر دیگر است و روی باند ۵ گیگاهرتز به سرعت ۳۷۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد. در بیرون از اتاقی که روتر نصب شده؛ سرعت اینترنت باز خوب و در حوالی ۳۰۰ مگابیت است در حالی‌که دو روتر دیگر سریعا با افت سرعت روبرو شده و حتی به زیر ۲۰۰ مگابیت می‌رسند.

روتر AX1800 تی پی لینک

به طور کلی، میانگین سرعت روتر AX21 برابر با ۱۸۸ مگابیت بر ثانیه است (در کل خانه) ولی سرعت روتر نت‌گیر به ۱۹۵ مگابیت و سرعت روتر ایسوس به ۱۷۰ مگابیت می‌رسد.

روتر AX1800 تی پی لینک

از نظر تاخیر، هر سه روتر عملکرد خوبی در استریم ویدئو و بازی آنلاین دارند ولی روتر ایسوس دارای کمترین تاخیر است و هرگز به بالای ۱۹ میلی ثانیه نمی‌رسد. روتر آرچر AX21 باز در این تست رتبه دوم را دارد و در معدود دفعاتی پینگ بالای ۲۰ میلی‌ثانیه داشت. روتر نت‌گیر هم در رتبه سوم با پینگ ۲۶ میلی‌ثانیه است.

ارزیابی نهایی روتر تی‌پی‌لینک AX21

اگر یک گوشی تلفن یا لپ‌تاپ جدید خریداری کرده باشید که از وای فای ۶ پشتیبانی می‌کند؛ اکنون وقتش رسیده که سراغ خرید یک روتر وای فای ۶ بروید.

روترهای وای فای ۶ رده بالای بازار، قیمت‌هایی بین ۱۵۰ تا۴۰۰ دلار دارند ولی در بازارهای جهانی، چند روتر وای فای ۶ مقرون به صرفه زیر ۱۰۰ دلاری داریم که روتر تی‌پی‌لینک AX21 یک نمونه است.

تی پی لینک Archer AX21

این روتر، سرعت و کارایی بهتر از رقبای خود دارد و بهترین گزینه خرید برای یک آپارتمان و خانه کوچک ۱۰۰ متری است. در تمام تست‌ها، این روتر پینگ بسیار خوبی به نمایش می‌گذارد و در همه‌جای خانه، سرعتی بالاتر یا در حدود ۳۰۰ مگابیت به همراه سیگنال‌های قوی دارد. حتی زمانی که از روتر فاصله می‌گیرید و در اتاق دیگری هستید؛ افت سیگنال شدیدی نخواهید داشت.

روتر AX21 یک مدل ارتقا یافته AX20 تی پی لینک است که اخیرا معرفی شده و بهتر از روتر پرفروش و معروف AX10 این شرکت است که معمولا در بازار ایران و بازارهای آسیایی خوش درخشیده است.

در بسیاری از سایت‌ها، این روتر را با قیمت ۸۰ دلار عرضه کردند. هنوز وارد بازار ایران نشده است ولی بعید است که قیمت بسیار زیادی داشته باشد و احتمالا برای کاربران ایرانی هم گزینه مقرون به صرفه‌ای باشد.

مزایا

۱- پشتیبانی از مش وای فای OneMesh

۲- تاخیر پایین

۳- سرعت وای فای ۵ گیگاهرتز بسیار خوب

۴- بهترین کارایی برای آپارتمام‌های کوچک

۵- قیمت مناسب برای روتر وای فای ۶

معایب

۱- نداشتن درگاه USB 3.0

۲- نداشتن فناوری MU-MIMO

۳- عدم پشتیبانی از پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
CNet

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا