نقد و بررسی

تفاوت روترهای تی‌پی‌لینک C6 و تی‌پی‌لینک C60 چیست: کدام‌یک بهتر است و ارزش خرید بیشتری دارد؟

برای اینترنت فیبر نوری کدام روتر را بخریم؟

این روزها دو روتر دو بانده تی پی لینک Archer C6 و تی پی لینک Archer C60 مورد توجه کاربران اینترنت بازار ایران قرار گرفتند. این دو روتر مشخصات و ظاهر نسبتا یکسان و نزدیک به همی دارند و از نظر قیمت نیز شاید ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان تفاوت داشته باشند.

هر دو روتر، جزو بهترین روترهای دو بانده سری AC اقتصادی و مقرون به صرفه دنیا هستند و هر کاربری بخواهد وای فای خود را ارتقا دهد و سریع‌تر کند؛ یک گزینه بسیار خوب در دسترس هستند.

همین موضوع، باعث سردرگمی خریداران شده است که کدام‌یک بهتر است و ارزش خرید بیشتری دارد؟ مدل ارزان‌تر بهتر است که ظاهرا سریع‌تر هم هست یا مدل گران‌تر که درگاه‌های شبکه گیگابیتی دارد؟

روتر تی‌پی‌لینک C6 در بازار بین ۱.۵ تا ۱.۸۰۰ میلیون تومان است و روتر تی‌پی‌لینک C60 قیمتی از ۱.۲۰۰ تا ۱.۶۰۰ میلیون تومان دارد. بنابراین، تفاوت قیمتی زیادی میان این دو روتر نیست و شاید روتر C6 حدود ۲۰۰ هزار تومان گران‌تر باشد. حتی اگر فردی بتواند در بازار گشت بزند و تخفیف‌های فروشگاه‌ها را دنبال کند؛ می‌تواند هر دو روتر را با یک قیمت خریداری کند.

حالا، ما می‌خواهیم در این مقاله به طور مختصر و ساده بگوییم تفاوت روترهای تی‌پی‌لینک C6 و تی‌پی‌لینک C60 چیست و کدام‌یک را بخریم؛ برنده واقعی این بازار هستیم:

ظاهر و طراحی

هر دو مودم تقریبا از یک زبان طراحی و ظاهر برخوردار هستند و به نسل پیشین روترهای تی‌پی‌لینک شبیه می‌شوند. روتر تی پی لینک C60 سفید رنگ و روتر تی‌پی‌لینک C6 مشکل رنگ است.

در برخی کشورها، روتر تی پی لینک C6 نسخه ۳ با ظاهری جدید و زیبا عرضه می‌شود که خوب بسیار بهتر از طراحی نسخه‌های قبلی C6 و همین‌طور C60 است.

روتر دو بانده تی پی لینک C6
روتر دو بانده تی پی لینک C6 نسخه V3

نسل وای‌فای و سرعت

هر دو روتر از نسل AC و استاندارد وای‌فای ۵ یا ۸۰۲.۱۱ac هستند و فقط در سرعت تفاوت‌هایی دارند:

روتر تی پی لینک C60 از رده AC1350 است؛ یعنی مجموع سرعت هر دو باند با ۱۳۵۰ مگابیت می‌رسد و سرعت فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به ۴۵۰ مگابیت و سرعت فرکانس ۵ گیگاهرتز برابر با ۸۶۷ مگابیت است.

روتر تی پی لینک C6 از رده AC1200 است؛ یعنی مجموع سرعت هر دو باند رادیویی به ۱۲۰۰ مگابیت می‌رسد؛ سرعت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برابر با ۳۰۰ مگابیت و فرکانس ۵ گیگاهرتز برابر با ۸۶۷ مگابیت است.

سرعت مدل C60 کمی بیشتر است ولی تفاوت زیادی ایجاد نمی‌کند؛ به‌ویژه اینکه در فرکانس ۵ گیگاهرتز کاملا با هم برابر هستند. فقط در باند ۲.۴ گیگاهرتز مدل C60 از سه لینک رادیویی ۱۵۰ مگابیت پشتیبانی می‌کند و سه آنتن روی این فرکانس دارد ولی روتر C6 دو لینک و آنتن داشته و سرعت ۳۰۰ مگابیت دارد.

درگاه‌های ارتباطی

تفاوت بزرگ و کاملا محسوس این دو روتر دو بانده تی پی لینک در درگاه‌های ارتباطی شبکه است:

روتر تی پی لینک C60 دارای ۴ درگاه شبکه LAN صد مگابیتی و ۱ درگاه WAN صد مگابیتی است.

روتر تی پی لینک C6 دارای ۴ درگاه شبکه LAN هزار مگابیتی و ۱ درگاه WAN هزار مگابیتی است.

بنابراین، از نظر درگاه‌های ارتباطی روتر C6 بسیار بهتر است؛ به‌ویژه برای اینترنت فیبر نوری و بازی و کاربرانی که سرعت اینترنت و شبکه بالای ۱۰۰ مگابیت می‌خواهند. برای اینترنت ADSL و VDSL تقریبا هر دو روتر خوب هستند ولی باز توصیه می‌شود روتر C6 خریداری شود که درگاه‌های با سرعت بالای صد مگابیت دارد.

پردازنده و سخت‌افزار

هر دو روتر از یک پردازنده مرکزی مشابه دو هسته‌ای سود می‌برند ولی در سوئیچ شبکه ۴ پورت و پردازنده وای‌فای با یکدیگر تفاوت دارند.

از نظر جنس بدنه و آنتن جدانشدنی و کیفیت ساخت یا قدرت آنتن‌ها نیز با هم برابر و مشابه هستند. کلیدهای ارتباطی نیز در هر دو مدل یکسان است.

امنیت شبکه بی‌سیم

تفاوت بزرگ بعدی در اینجا ظاهر می‌شود. روتر تی پی لینک C6 به پروتکل رمزنگاری WPA3 مجهز است که جدیدترین و آخرین و به‌روزترین پروتکل رمزنگاری داده‌های بی‌سیم است ولی روتر C60 به WPA2 مجهز است که تقریبا از سال ۲۰۱۸ به بعد منسوخ شده و یک پروتکل ضعیف با آسیب‌پذیری‌های زیاد برشمرده می‌شود.

پنل کاربری تحت وب

پنل و نرم‌افزار موبایل این دو روتر نیز یکسان و مشابه یکدیگر است. هر دو روتر دارای کنترل والدین، قابلیت تعریف شبکه میهمان روی هر فرکانس، فایروال SPI، انواع فیلترهای آدرس، وی پی ان OpenVPN و PPTP و ابزارهای رایج دیگر هستند.

پشتیبانی از شبکه‌های مش

روتر تی پی لینک C6 به فناوری OneMesh مجهز است تا بتوان از آن در شبکه مش وای‌فای استفاده کرد ولی روتر تی پی لینک C6 فاقد فناوری سازگاری با مش وای‌فای است.

اگر در خانه یک شبکه مش وای فای دارید و باید روتری سازگار با آن خریداری کنید؛ قطعا انتخاب شما می‌شود روتر C6.

قیمت

گفتیم که روتر C6 حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان گران‌تر از روتر C60 است. اگر تصور کنیم روتر C60 قیمتی حدود ۱.۵ میلیون تومان دارد؛ روتر C6 قیمتی حدود ۱.۸ میلیون تومان پیدا می‌کند.

تقریبا می‌توان گفت از نظر قیمتی هم رده هستند و هر فردی که بخواهد ۱.۵ میلیون تومان بدهد برای خرید یک روتر دو بانده، می‌تواند با ۱۰۰ الی ۲۰۰ هزار تومان بیشتر، روتر بهتری خریداری کند.

حرف آخر: روتر تی پی لینک C6

روتر تی پی لینک سی ۶ از نظر درگاه‌های ارتباطی، ظاهر شیک و زیبا V3، پشتیبانی از WPA3، پشتیبانی از فناوری مش وای‌فای OneMesh و چند مشخصه دیگر، روتر دو بانده به‌روزتر و جدیدتری است.

اگر از اینترنت فیبر نوری یا اینترنت VDSL بالای صد مگابیت استفاده می‌کنید؛ قطعا باید روتر C6 را خریداری کنید که درگاه‌های شبکه LAN بالای صد مگابیت دارد.

حرف آخر اینکه روتر تی پی لینک C6 به‌صرفه‌تر و ارزش خرید بیشتری دارد و تا مدت‌ها می‌تواند شما را از خرید یک روتر دو بانده دیگر بی‌نیاز کند.

خرید روتر تی پی لینک C6

خرید روتر تی پی لینک C60

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. با سلام، دو تا روتر گیگابیتی دیگه هم از تی پی لینک هست که واقعا ارزش خرید بالایی دارن منتهی یکم سخت گیر میان اما هستن تو بعضی از سایتا، یکی مدل C64 در رده AC1200 و یکی هم مدل C80 که خودم دارمش در رده AC1900 و قیمتشون از C6 پایین تره

  2. یه سوال داشتم از ادمین محترم، به نظر شما ارتقا روتر وای فای ۵ به وای فای ۶ تغییری در سرعت اینترنت ایجاد میکنه؟ مثلا الان با روتر ac اگه ۱۲۰ مگابیت میده ممکنه با وای فای ax سرعت بالاتری بده یا تاثیر آنچنانی نداره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا