نقد و بررسی

اولاکس AX7 Pro: مودم ۴G با باتری بزرگ‌تر و درگاه‌های شبکه بیشتر

مودم خوبی است ولی با این قیمت بازار ایران؛ ارزش خرید دارد؟

چند روز پیش، مودم اولاکس AX6 Pro را معرفی و تا حدودی بررسی کردیم. در همان مقاله، اشاره‌ای به مودم جدیدتر این برند، اولاکس AX7 Pro داشتیم و حالا، امروز می‌خواهیم کمی درباره آن صحبت کنیم.

مودم AX7 Pro را باید نسخه سازمانی AX6 Pro بدانیم. یعنی اگر AX6 Pro برای مصارف خانگی و کاربران شخصی مناسب بود؛ مودم AX7 Pro با ویژگی‌هایی که دارد؛ بیشتر برای مصارف تجاری و سازمانی یا کسب‌وکارهای کوچک و استارتاپی مناسب می‌شود.

البته، تفاوت بسیار بزرگ و چشم‌گیری میان این دو مودم نیست و به افرادی که مدل ای ایکس ۶ پرو را خریدند یا قصد خریدش را دارند؛ باید بگوییم با نخریدن ای ایکس ۷ پرو، چیزی از دست نمی‌دهند.

مودم Olax AX7 Pro در بسیاری از مشخصات اصلی، مشابه Olax AX6 Pro است و فقط در ویژگی‌هایی مانند باتری، درگاه‌های ارتباطی و چند تغییر جزئی، متفاوت می‌شود.

با هم نگاهی کوتاه به مشخصات و مزایا و معایب مودم اولاکس AX7 Pro بیندازیم:

اینترنت مودم اولاکس AX7 Pro

اولاکس AX7 Pro یک مودم رومیزی ۴G LTE است؛ ساخت یک شرکت چینی مستقر در شهر شنزن اما با سابقه و کیفیت خوب.

اولاکس مدل AX7 Pro

اولین سوال درباره این مودم، رده LTE و سرعت دانلود و آپلود آن است. متاسفانه، باز هم ای ایکس ۷ پرو مشابه ای ایکس ۶ پرو، از رده LTE Cat 4 است.

یعنی حداکثر سرعت دانلود ۱۵۰ مگابیت و حداکثر سرعت آپلود ۵۰ مگابیت.

مودم مورد بررسی، فقط از باندهای FDD و TDD زیر پشتیبانی می‌کند؛ دومین خبر بد برای کاربران اینترنت TDLTE در ایران است:

۴G LTE Band: B1/3/5/7/8/20/38/39/40/41

چون باند ۴۲ در میان فرکانس‌های پشتیبانی شده توسط مودم اولاکس نیست؛ پس نمی‌توانیم سیم‌کارت TDLTE شرکت‌های ایرانی را روی آن انداخته و به اینترنت ثابت تی دی وصل شویم. در واقع، مودم اولاکس AX7 فقط برای اینترنت موبایل و همراه است.

اولاکس می‌گوید پردازنده این مودم ساخت شرکت ZTE و مدل ZX297520V3E است. ۱۲۸ مگابای حافظه فلش NAND و ۶۴ مگابایت حافظه رم DDR روی این دستگاه استفاده شده که در صورت نیاز و درخواست کاربر می‌تواند رم تا ۱۲۸ مگابایت افزایش پیدا کند.

وای‌فای مودم اولاکس AX7 Pro

دومین سوالی که همیشه درباره یک مودم، پرسیده می‌شود؛ وضعیت وای‌فای است. خوب، اینجا خبر بد سوم را باید بدهم و آن اینکه باز فقط از وای‌فای سری N و استاندارد ۸۰۲.۱۱n پشتیبانی می‌کند و خبری از وای فای دو بانده و ۸۰۲.۱۱ac نیست.

مودم 3g/4g اولاکس

 این یک ناامیدی بزرگ برای مودمی است که می‌خواهد سریع‌ترین اینترنت موبایل را به کاربر بدهد یا مدعی طراحی مودم AX7 Pro برای کسب‌وکارها است.

باند فرکانسی ۲.۴ گیگاهرتز مرده است؛ بسیار شلوغ، با پهنای‌باند کم و بسیار ضعیف است و عملا خودش یک سد و مانع بزرگ بر سر راه اینترنت است.

با وجود اینکه، شرکت OLAX می‌گوید حداکثر سرعت انتقال اطلاعات روی وای‌فای این مودم به ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد ولی خوب می‌دانیم در عمل، سرعتی بالا ۶۰ الی ۷۰ مگ روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و وای‌فای سری N به دست نخواهیم آورد.

۳۲ کاربر به طور همزمان می‌توانند به این مودم وصل شوند و آنتن‌های وای‌فای آن داخلی هستند.

درگاه‌های ارتباطی مودم اولاکس AX7 Pro

در بخش درگاه‌های ارتباطی، وضعیت مودم اولاکس ای ایکس ۷ پرو بهتر می‌شود.

افزون بر اینکه ۲ آنتن LTE خارجی ثابت دارد که منجر به دریافت سیگنال‌های بیشتر و در نتیجه سرعت و آنتن‌دهی بهتر می‌شوند؛ دارای درگاه‌های شبکه اترنت گیگابیتی و یک درگاه تلفن ثابت است.

قیمت مودم اولاکس AX7 Pro

در پنل پشتی مودم AX7 Pro می‌توانید ۴ درگاه LAN با سوکت RJ45 گیگابیتی مشاهده کنید.

برای تلفن اینترنتی نیز یک درگاه RJ11 در نظر گرفته شده است که باز اختیاری و Optional است. روی مودم‌هایی که وارد بازار ایران شدند؛ این درگاه تلفن ثابت را مشاهده نکردیم.

یک اسلات سیم‌کارت، یک سوکت آداپتور برق، کلیدهای پاور، وای‌فای، ریست و WPS نیز در همان پنل پشتی یا کناره‌های مودم دیده می‌شوند.

یک بخش درب مانند در پنل پشتی هست که با پیچ، محکم شده و اگر آن را باز کنید؛ به باتری ۵ هزار میلی آمپر ساعت جدا شدنی مودم می‌رسید. بله، این مودم رومیزی یک باتری هم دارد.

باتری مودم اولاکس AX7 Pro

در مقاله بررسی مودم AX6 Pro نیز اشاره کردیم؛ بزرگ‌ترین مزیت مودم‌های برند OLAX، کارکرد دوگانه آن‌ها است. یعنی هم مودم رومیزی با اتصال مستقیم به برق شهری و هم مودم همراه با باتری هستند.

شما می‌توانید باتری را به طور کامل از مودم خارج کرده و فقط با برق شهری از آن استفاده کنید یا اینکه مودم را داخل کوله و کیف انداخت و با خود به بیرون از خانه ببرید و برای چندین ساعت، اصلا نیازی به اتصال برق نداشته باشید.

مودم اولاکس

مودم AX6 Pro یک باتری ۴ هزار میلی آمپر ساعتی داشت ولی در AX7 Pro شاهد یک باتری ۵ هزار میلی آمپر ساعتی هستیم.

خود شرکت اولاکس می‌گوید با توجه به رومیزی بودن این مودم و مصرف زیاد انرژی، حداکثر می‌توانید ۵ ساعت بدون برق، مودم را روشن نگه دارید. البته، همه‌چیز به نوع مصرف و اتصال شما به شبکه موبایل نیز بستگی دارد.

شارژ در حالت استندبای مودم نیز حدود ۱۵ ساعت است.

خوب، این مزیت خوبی برای یک مودم است و اشاره کردیم در بازار، چندین مودم رومیزی دیگر با باتری مانند نزتک ۹۹DX داریم.

طراحی مودم اولاکس AX7 Pro

ظاهر مودم ax7 pro اولاکس با مودم‌های قبلی از جمله ax6 و ax5 متفاوت است. آن‌ها کوچک‌تر، جمع‌وجورتر و مربعی شکل بودند اما مودم AX7 Pro به وضوح، بزرگ‌تر و مستطیلی شکل است و بیشتر شبیه به یک مودم رومیزی است.

وزن این مودم به تنهایی حدود ۳۵۰ گرم و اندازه آن ۱۸۰ در ۱۳۲ در ۴۸ میلی‌متر است. باز هم نسبت به مودم‌هایی مانند هواوی B612 یا HWS32 یک مودم کوچک‌تر و قابل حمل‌تر است ولی کلا مودمی نیست که هر روز با خود از خانه خارج کنید.

خرید مودم سیم کارت خور

رنگ مودم سفید شیری است؛ طراحی ساده‌ای دارد و زبان طراحی آن آشنا و عمودی است.

در پنل جلویی، چراغ‌های چشمک‌زن سیستم، برق پاور، باتری، وای‌فای، شبکه موبایل ۴G، اینترنت و WPS دیده می‌شود. در پنل پشتی هم ۴ درگاه شبکه اترنت به همراه اسلات سیم‌کارت، سوکت آداپتور برق و درپوش باتری قرار دارند و در کناره سمت راست کلید پاور و در کناره سمت چپ، کلیدهای وای‌فای و WPS دیده می‌شوند.

قیمت و ارزش خرید مودم اولاکس AX7 Pro

در زمان نوشتن این مقاله، موفق نشدیم قیمت درستی از مودم اولاکس AX7 Pro در بازار ایران پیدا کنیم. فقط چند سایت این مودم را موجودی داشتند که قیمت‌هایی از ۳ میلیون تومان تا ۳.۷ میلیون تومان زدند.

به نظر می‌رسد افزایش قیمت دلار در دو هفته اخیر، روی قیمت مودم‌ها تاثیرگذار بوده وگرنه تا چندی پیش، این مودم با قیمت ۲.۵ میلیون تومان در بازار ایران یافت می‌شود.

با توجه به اینکه از نظر مشخصات، تفاوت زیادی با AX6 Pro ندارد و صرفا باتری بزرگ‌تر و درگاه‌های اترنت بیشتری دارد؛ ما توصیه می‌کنیم اگر یک کاربر خانگی هستید؛ همان مودم AX6 Pro را خریداری کنید که قیمت بسیار بهتری داشته و زیر ۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

نکته آخر، یک ویژگی خوب در مودم‌های اولاکس، پشتیبانی از تنظیمات VPN است. شما می‌توانید پروتکل‌های مختلف وی پی ان را روی این مودم‌ها تنظیم کنید و همه دستگاه‌های خانه به یک وای فای بدون فیلتر وصل شوند.

مزایا:

۱- عملکرد دوگانه (رومیزی و باتری)

۲- درگاه‌های شبکه زیاد و گیگابیتی

۳- آنتن خارجی ۵ دسی بل برای گیرندگی بیشتر

۴- کیفیت ساخت خوب

۵- پشتیبانی از VPN

معایب:

۱- مودم از رده LTE Cat 4 با حداکثر سرعت اینترنت ۱۵۰ مگابیت است

۲- وای‌فای قدیمی و ضعیف ۸۰۲.۱۱n

خرید مودم اولاکس AX7 Pro از دیجی‌کالا


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا