راهنمای خرید

۹ مودم ۴G همراه و رومیزی برتر بازار ایران

مودم‌هایی که هریک دارای ویژگی شاخصی هستند

در این مطلب لزوما دنبال معرفی سریع‌ترین مودم‌های همراه و جیبی بازار نیستیم و می‌خواهیم ویژگی‌ها و قابلیت‌های دیگر مودم‌های همراه را هم در انتخابمان دخیل کنیم.

در مطلب «سریع‌ترین مودم‌های همراه بازار ایران» اشاره‌ای به مودم‌های سریع بازار داشتیم ولی اینجا دنبال فهرست متفاوتی هستیم؛ اگرچه چند مودم مشترک میان مودم‌های سریع و برتر بازار یافت می‌شود.

منظورمان از مودم‌های همراه ۴G نیز مودم‌های قابل حملی است که قابلیت اتصال به شبکه‌های ۴G LTE را دارند. در خارج از کشور بیشتر اوقات این مودم‌ها را هات‌اسپات ۴G می‌گویند.

درباره تفاوت مودم‌های همراه و مودم‌های جیبی هم در مطلب «تفاوت مودم همراه و جیبی چیست؟» مفصل صحبت کردیم. مودم همراه قابلیت‌ها و امکانات بیشتری دارد و کاربردهای گسترده‌ای برایش قابل تصور است.

در سال ۲۰۲۰، شرکت‌های شبکه‌ای و سازنده تجهیزات مودم زیاد به دنبال عرضه مودم ۴G LTE نیستند و بیشتر روی هات‌اسپات‌های ۵G تمرکز دارند. به همین دلیل، بهترین مودم‌های ۴G بازار تولیدی سال‌های پیش هستند ولی خوب همین مودم‌های نسبتا قدیمی در ایران هنوز برای استفاده تمام ظرفیت‌شان زمان نیاز است.

در حالی‌که یک مودم همراه ۴G مانند نت‌گیر M1 سرعتی نزدیک به ۱ گیگابیت دارد؛ در ایران نهایتا سرعت‌هایی مانند ۲۰۰ مگابیت به ثبت می‌رسد و میانگین سرعت شبکه‌های موبایل ایران هم زیر ۱۰۰ مگابیت است.

به هر حال، اگر دنبال خرید یک مودم همراه ۴G قوی و متفاوت هستید؛ من فهرست زیر را پیشنهاد می‌کنم و مهم‌ترین دلیل انتخاب هریک از این مودم‌ها را هم گفتم:

۱- نتربیت NWR-M920: یک مودم رومیزی ۴G با آنتن خارجی

قیمت: حدود ۱.۵ میلیون تومان

مودم روتر 4G نتربیت مدل NWR – M920

معمولا مودم‌های رومیزی ۴G قیمت بالایی دارند و فاقد آنتن خارجی هستند و باید خودتان جداگانه برایشان آنتن خریداری کنید اما مودم NWR-M920 نتربیت هم خوش قیمت است و هم از ۴ آنتن خارجی متصل به مودم سود می‌برد که ۲ مودم برای ارتباطات LTE و ۲ مودم برای وای‌فای هستند.

این مودم ۴G در رده LTE Cat 4 با حداکثر سرعت اینترنت موبایل ۱۵۰ مگابیت و آپلود ۵۰ مگابیت است و در پنل پشتی خود ۴ درگاه شبکه LAN دارد که ۱ درگاه می‌تواند به صورت WAN نیز استفاده شود.

وای‌فای تک بانده N300 روی این مودم رومیزی برای اتصال گوشی تلفن همراه و تبلت در دسترس است؛ وای‌فای که غالب گوشی‌ها از آن پشتیبانی می‌کند.

نتربیت NWR-M920 یک مودم رومیزی کامل برای اتصال به اینترنت پرسرعت در خانه و محل کار است. از رمزنگاری WPA/WPA2 سود می‌برد و در پنل کاربری آن می‌توانید فایروال SPI و NAT را برای جلوگیری از حملات و تهدیدات هکرها تنظیم کنید.

مودم رومیزی ۴G نتربیت NWR-M920 دارای گارانتی سه ساله رسمی شرکت آونگ است و از یک سال نخست گارانتی تعویض نیز سود می‌برد.

مشخصات مودم نتربیت NWR-M920

۲- دی‌لینک DWR-930M: یک مودم همراه ۴G با عمر باتری طولانی

قیمت: حدود ۱.۲ میلیون تومان

روتر موبایل 4G/LTE مدل DWR-930M دی‌لینک

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در یک مودم همراه ۴G، وزن و عمر باتری است. مودم جیبی و همراه باید کوچک، سبک و جمع‌وجور باشد و عمر باتری بالایی بدهد تا کاربر بتواند اولا همیشه مودم را همراه خود حمل کند و دوما مطمئن باشد برای چندین ساعت شارژ بدون برق خواهد داشت.

مودم ۴G دی‌لینک DWR-930M هر دو فاکتور بالا را دارا است. وزن این مودم فقط ۸۰ گرم است و اندازه آن در حد اسمارت‌فون‌های امروزی است. یک باتری ۳ هزار میلی‌آمپرساعتی روی این مودم نصب شده است که شاید در اندازه دیگر مودم‌های همراه باشد ولی چون مصرف باتری مودم پایین است؛ به جای ۴ الی ۵ ساعت، شما می‌توانید ۷ الی ۸ ساعت از مودم و اینترنت موبایل استفاده کنید.

این مودم ۴G به وای‌فای N300 مجهز است و ۸ کاربر یا دستگاه می‌توانند به طور همزمان به مودم و اینترنت همراه وصل شوند که البته کمتر پیش می‌آید واقعا ۸ دستگاه به یک هات‌اسپات موبایل متصل باشند.

مودم دی‌لینک DWR-930M از پروتکل‌های رمزنگاری WPA/WPA2 پشتیبانی می‌کند و با یک پورت میکرو USB به سرعت شارژ می‌شود. ضمن اینکه در پنل کاربری خود از پروتکل‌ها و ویژگی‌هایی مانند UPnP، فایروال SPI و فایروال NAT سود می‌برد.

مودم دی لینک DWR-930M نیز با گارانتی سه ساله آونگ قابل خریداری است.

مشخصات مودم دی‌لینک DWR-930M

۳- نزتک ۹۹DX: یک مودم رومیزی با باتری و آنتن خارجی

قیمت: حدود ۱/۶۵۰/۰۰۰ تومان

مودم نزتک 99DX

چرا مودم نزتک ۹۹DX جزو بهترین‌ها و خاص‌ترین مودم‌های ۴G بازار ایران است؟ چون چندین ویژگی منحصربه‌فرد در آن جمع شده است و آن را به مودمی بی‌رقیب در این بازار تبدیل می‌کند.

این مودم شکل و شمایل و اندازه و وزن یک مودم رومیزی با دو آنتن خارجی LTE و دو آنتن خارجی وای‌فای را دارد ولی مجهز به یک باتری با ۸ ساعت شارژ مفید است؛ یعنی می‌توانید از این مودم به صورت همراه و در زمان‌هایی که به برق دسترسی ندارید؛ نیز استفاده کنید. در زمان دسترسی به برق شهری، می‌توانید مستقیما مودم را به پریز برق زده و دیگر با باتری کاری نداشته باشید.

مودم رومیزی نزتک

آنتن‌دهی و به تبع آن سرعت اینترنت این مودم رومیزی نسبتا خوب است؛ به‌ویژه در مناطقی که گیرندگی آنتن موبایل ضعیف است و به لطف درگاه شبکه LAN/WAN می‌توانید لپ‌تاپ یا کامپیوتر شخصی را به کابل شبکه به مودم وصل کنید و سرعت اینترنت بالاتری داشته باشید.

مودم نزتک ۹۹DX از رده LTE Cat 4 با حداکثر سرعت ۱۵۰ مگابیت و وای فای تک بانده ۲.۴ گیگاهرتز است. تراشه این مودم از شرکت مدیاتک و با ۴ گیگابایت حافظه رم EMMC و ۵۱۲ مگابیت رم DDR2 است. این مشخصات نشان می‌دهند یک مودم کاملا پرقدرت برای مصارف رومیزی و اتصال هم‌زمان چندین دستگاه به اینترنت و وای‌فای است.

در آخر، قیمت این مودم خاص بسیار مقرون به صرفه است و فقط با ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌توانید آن را خریداری و همیشه به اینترنت وصل باشید.

بررسی تخصصی مودم نزتک ۹۹DX در سایت شبکه‌چی

۴- نزتک ۹۹B: مودم همراه ۴G با پاوربانک اضافه

قیمت: حدود ۱/۳۵۰/۰۰۰ تومان

نزتک 99B

اگر قصد خرید یک مودم همراه ۴G با قابلیت پاوربانکی دارید و به گارانتی و اصل بودن کالا اهمیت می‌دهید؛ مودم نزتک ۹۹B انتخاب شما است.

همه ما خاطرات خوبی از مودم نزتک ۹۹C داریم و حالا مودم نزتک ۹۹B نسخه جدیدتری از آن با باتری ۶ هزار میلی‌آمپرساعتی است. از نظر طراحی و اندازه تقریبا مشابه همان مودم ۹۹C است؛ البته ضخامت بیشتر و وزن سنگین‌تری دارد.

نزتک 99B

این مودم ۴G همراه در رده LTE Cat 4 با حداکثر سرعت دانلود ۱۵۰ مگابیت و حداکثر سرعت آپلود ۷۰ مگابیت است. این مودم از باندهای فرکانسی FDD ایران مانند باندهای ۱ و ۳ و ۷ پشتیبانی می‌کند و دارای یک درگاه USB 2.0 و یک درگاه مینی USB است که اولی برای شارژ دستگاه‌های همراه دیگر و دومی برای شارژ باتری خود مودم است.

با باتری ۶ هزار میلی‌آمپرساعتی این مودم می‌توانید نزدیک به ۱۰ ساعت به طور مداوم به یک شبکه ۴G وصل باشید. دارای یک صفحه‌نمایش رنگی برای نمایش اطلاعات و یک شیار کارت حافظه برای ذخیره‌سازی اطلاعات به صورت محلی روی خود مودم است. مزیت دیگر این مودم همراه نزتک، کار در مودهای تقویت‌کننده وای‌فای و یا اکسس‌پوینت است.

این مودم همراه با گارانتی سه ساله نزتک به قیمت حدودا ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان در بازار ارائه می‌شود.

بررسی تخصصی مودم نزتک ۹۹B در سایت شبکه‌چی

۵- نت‌گیر M1 MR1100: یک مودم گیگابیتی با درگاه شبکه LAN

قیمت: ۴ میلیون تومان

درباره مودم معروف M1 نت‌گیر زیاد صحبت کردیم. تقریبا سریع‌ترین مودم همراه دنیا است (در رده LTE Cat16) و از حداکثر سرعت دانلود ۱۰۰۰ مگابیت (۱ گیگابیت) پشتیبانی می‌کند.

این مودم در سال ۲۰۱۷ عرضه شده و بسیاری از اپراتورهای معروف دنیا آن را پشتیبانی و استفاده می‌کنند. یک باتری ۵۰۴۰ میلی‌آمپرساعتی قابل تعویض دارد که خودش غنیمت بزرگی است و می‌تواند نقش پاوربانک را هم داشته باشد.

قابلیت نصب دو آنتن خارجی را دارد ولی شاید مهم‌ترین ویژگی آن برخورداری از یک درگاه LAN گیگابیتی در کنار درگاه USB-C باشد. یعنی شما می‌توانید این مودم را با کابل شبکه به لپ‌تاپ، کامپیوتر رومیزی، تلویزیون، پخش‌کننده و اندروید باکس‌ها وصل کنید.

از قابلیت تجمیع فرکانس ۴ بانده و MIMO 4×4 پشتیبانی می‌کند و به وای‌فای دو بانده مجهز است. حداکثر ۲۰ کاربر می‌توانند به این دستگاه وصل شوند. یک صفحه‌نمایش ۲.۴ اینچی دارد و انبوهی از تنظیمات و امکانات نرم‌افزاری تا یکی از بهترین مودم‌های بازار باشد.

در بازار ایران به سختی گیر می‌آید ولی در یک مقطعی وارد شد و فروش بسیار خوبی داشت. قاعدتا گارانتی در ایران ندارد و اگر پیدا کنید؛ با قیمت بسیار بالایی فروخته می‌شود. آخرین قیمت‌هایی که از این مودم دیدم حوالی ۴ میلیون تومان بود.

اگر امکان خرید دلاری را دارید؛ از سایت‌هایی مانند آمازون سفارش بدهید.

۶- هواوی E5788: سریع‌ترین مودم همراه

قیمت:

اگر به دنبال خرید جدیدترین مودم همراه ۴G هواوی هستید؛ مودم E5788 را بخرید.

مودم بسیار خوب و عجیبی است و تقریبا یک شاهکار از هواوی محسوب می‌شود. نخست اینکه در رده LTE Cat16 با سرعت ۱ گیگابیت، جزو سریع‌ترین مودم‌های همراه دنیا است.

از فناوری‌هایی مانند وای‌فای دوبانده AC با اتصال ۳۲ کاربر همزمان، تجمیع فرکانس ۴ بانده، MIMO 4×4، مدولاسیون کیو ای ام ۲۵۶ و ارتباطات NFC و بلوتوث پشتیبانی می‌کند.

شما می‌توانید با بلوتوث به این مودم وصل شوید و از اینترنت استفاده کنید تا در مصرف باتری ۳۳ درصد صرفه‌جویی شود. باتری این مودم چندان بزرگ نیست و ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی است که برای ۱۲ ساعت کار مداوم جوابگو است.

چیپ‌ست این مودم کوالکام MDM9250 است و وزن بسیار خوبی هم دارد تا حمل آن خیلی راحت باشد. یک صفحه‌نمایش ۲.۴ اینچی رنگی هم برای نمایش اطلاعات دارد.

درباره این مودم در اینجا بیشتر بخوانید. این مودم نیز در بازار ایران آمده ولی باز به سختی یافت می‌شود. از آنجایی که یک مودم همراه آنلاک است؛ قیمت خیلی بالایی دارد.

۷- هواوی E5885: مودم ۴.۵G با درگاه LAN و پاوربانک

قیمت: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

به شخصه این مودم را بسیار دوست دارم و یکی از بهترین مودم‌ها برای سفر و هات‌اسپات وای‌فای و اینترنت است. ویژگی‌های جانبی این مودم مانند درگاه LAN یا باتری ۶۴۰۰ میلی‌آمپرساعتی آن که عملا یک پاوربانک است؛ بر ویژگی‌های ارتباطی و سرعت اینترنت موبایل آن می‌چربد.

درباره این مودم مفصلا روی سایت شبکه‌چی نوشتم و می‌توانید از اینجا بخوانید.

یک مودم در رده LTE Cat6 با سرعت ۳۰۰ مگابیت که برای کشوری مانند ایران بسیار مناسب است. پردازنده آن های‌سیلیکون Balong ۷۲۲M است و از وای‌فای دوبانده سریع AC1300 پشتیبانی می‌کند که در کمتر مودم همراهی یافت می‌شود.

یعنی سرعت ۳۰۰ مگابیت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و ۸۶۷ مگابیت روی فرکانس ۵ گیگاهرتز با پشتیبانی از ۳۲ دستگاه یا کاربر به طور همزمان که به نظر می‌رسد برای یک مودم جیبی و همراه مناسب و کافی است.

این مودم می‌تواند به یک تقویت‌کننده یا اکستندر وای‌فای هم تبدیل شود. ظاهر بسیار شیکی دارد و علاوه بر درگاه شبکه اترنت گیگابیتی که اشاره کردم؛ به یک درگاه USB 2.0 و یک درگاه میکرو USB هم مجهز است تا به راحتی بتوانید دستگاه‌های دیگر را با آن شارژ کنید.

از شیار سیم‌کارت پشتیبانی می‌کند و خوش‌بختانه در بازار ایران با قیمت شاید بتوان گفت مناسب یافت می‌شود.

۸- تی‌پی‌لینک M7650: یک مودم همراه تمام عیار

قیمت:

اگر دوست‌دار برند تی‌پی‌لینک باشید و بخواهید یک مودم رده بالا از این شرکت را خریداری کنید؛ تقریبا باید گفت مودم M7650 جدیدترین محصول این شرکت است.

من این مودم را کامل و تمام عیار می‌بینم؛ چون هیچ کمبود یا کاستی به عنوان یک مودم همراه و هات‌اسپات وای‌فای ندارد و در هر زمینه‌ای اگر بهترین نباشد؛ در رتبه دوم قرار می‌گیرد.

یک دوره‌ای در سال ۱۳۹۸ وارد ایران شد و فروش کرد ولی باز هم خبری نشد و الان به سختی می‌توان آن را در بازار یافت. حتی در برخی روزها قیمت این مودم به ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید.

مودمی در رده LTE Cat11 با سرعت دانلود ۶۰۰ مگابیت و باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی برای شارژ ۱۵ ساعت که در بسیاری از بررسی‌ها خوش درخشیده است و از او به نیکی یاد می‌شود. به‌ویژه، قدرت آنتن‌دهی آن بسیار بالا است و یک آنتن داخلی موبایل ۳۵ دسی‌بلی دارد.

وای‌فای دو بانده با سرعت ۱۲۰۰ مگابیت (۳۰۰ مگابیت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و ۸۶۷ مگابیت روی فرکانس ۵ گیگاهرتز) به همراه پشتیبانی از ۳۲ کاربر به طور همزمان باز هم برای یک مودم همراه بسیار خوب است.

صفحه‌نمایش TFT با اندازه ۱.۴۴ اینچ دارد و از شیار میکرو اس‌دی تا ظرفیت ۳۲ گیگابایت پشتیبانی می‌کند. با استفاده از اپلیکیشن tpMiFi به راحتی می‌توان این مودم همراه را کنترل کرد.

۹- تی‌پی‌لینک M7450: میان‌رده‌ای در جای بزرگان

قیمت: ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

آیا برای خرید یک مودم همراه حتما باید ۴ الی ۵ میلیون تومان هزینه کرد؟

مودم تی‌پی‌لینک M7450 را دقیقا به این دلیل در این فهرست آوردم که نشان بدهم برخی مودم‌های به ظاهر میان‌رده با سرعت ۳۰۰ مگابیت می‌توانند همه نیازهای یک کاربر را تامین کنند و اتفاقا نسبت به مودم‌های رده بالا کارایی بهتری نشان بدهند.

بیش از ۸۴ درصد کاربران از این مودم راضی هستند و آن را یک خرید مناسب می‌دانند. مودمی همراه در رده LTE Cat6 که از وای‌فای دوبانده با اتصال ۳۲ کاربر به طور همزمان پشتیبانی می‌کند.

سرعت وای‌فای این مودم فوق‌العاده است و شاید از سرعت غالب مودم‌های ADSL و VDSL شما در خانه بیشتر باشد. یک باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی روی آن سوار شده تا ۱۵ ساعت برای شما کار کند.

دارای اسلات میکرواس‌دی برای ذخیره اطلاعات است و با نرم‌افزار tpMiFi می‌شود با گوشی آن را مدیریت کرد.

یک مودم شسته رفته و جمع و جور با قیمت مناسب و آنتن‌دهی بسیار خوب که باعث می‌شود به معنای واقعی کلمه از اینترنت موبایل لذت ببرید و روی دستگاه‌های مختلف به اشتراک بگذارید.

در انتها، شاید سوال شود اگر یک مودم دسکتاپ ۴G بخواهیم؛ چه مدل‌های پیشنهاد می‌شود؟ در مطلب زیر ۵ مدل برتر مودم رومیزی ۴G را هم معرفی کردیم:

۵ مودم رومیزی ۴G برتر بازار ایران


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫7 دیدگاه ها

  1. سلام وقتتون بخیر…من خونمون خط تلفن نداره متاسفانه میخام مودم ۲۷۴۰uتیپی لینک بخرم ک هم قیمتش مناسبه هم بسته هاش.یسوال داشتم اینکه مودم بیسیمه یعنی بدون سیم تلفن وصل میشه؟؟؟ممنون میشم راهنمایی کنید واسه ی خرید مودم

    1. سلام
      این مودم با اینترنت ADSL کار می‌کند و نیاز به اتصال خط تلفن ثابت دارد. منظور از مودم بی‌سیم مودم همراه با اینترنت همراه است و وای‌فای مودم ۲۷۴۰u بدون اینترنت بی‌فایده و غیر قابل استفاده است.
      بهتر است دنبال خرید یک مودم ۴G باشید

    1. سلام
      قطعا این مودم‌ها در مناطق ضعیف هم اینترنت بهتری نسبت به مدل‌های معمولی می‌دهند ولی کلا اگر در نقطه‌ای هستید که انتن‌دهی موبایل پایین است؛ بهتر است یک مودم رومیزی ۴G بخرید که آنتن خارجی داشته باشد و همزمان آنتن‌دهی را هم تقویت کرده باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا