فناوری

تفاوت سوئیچ دسکتاپ با سوئیچ رکمونت چیست و کدام‌یک را بخریم؟

غالب مردم در هنگام خرید سوئیچ بین دو گزینه سوئیچ مدیریتی یا سوئیچ غیرمدیریتی مردد هستند ولی از نظر فیزیکی و مکان نصب این دستگاه‌ها نیز تفاوت‌هایی وجود دارد و شما باید بین سوئیچ دسکتاپ یا سوئیچ رکمونت یکی را انتخاب کنید.

تفاوت سوئیچ دسکتاپ یا رکمونت

به طور کلی، سوئیچ‌ها در دو مدل دسکتاپ و رکمونت طراحی و ساخته می‌شود. سوئیچ‌های دسکتاپ که شبیه به غالب سوئیچ‌هایی هستند که می‌شناسیم و می‌بینیم؛ برای قرار دادن روی میزکار، طاقچه‌ها، فضای بیرون از رک‌ها و سطوح صاف تولید شدند.

سوئیچ‌های دسکتاپ به صورت مستقل و مجزا عرضه می‌شوند و امکاناتی برای مدیریت کابل‌ها، دمای محیط، امنیت دستگاه و جلوگیری از گردوغبار ندارند. دارای پایه‌هایی هستند که روی میز یا هر سطح صافی قرار گرفته و دستگاه‌های دیگر با کابل به آن‌ها متصل می‌شوند. 

سوئیچ‌های رکمونت برای نصب و قرارگیری در رک‌ها طراحی می‌شوند. باید با پیچ و پچ‌پنل به رک متصل شوند و نمی‌توان در فضای بیرون و میز کار رها و استفاده شوند.

امکان نصب سوئیچ‌های دسکتاپ هم در رک‌ها وجود دارد ولی غالبا بیرون از رک استفاده می‌شود. سوئیچ رکمونت در اندازه‌هایی ساخته می‌شوند که مناسب نصب در رک‌ها باشند و عمدتا برای شبکه‌های حرفه‌ای هستند.

کدام‌یک را بخریم؟

اگر دیدگاهی جرفه‌ای به سوئیچ دارید و می‌خواهید سوئیچ در فضای درب بسته با کابل‌ها ساختاریافته و مدیریت شده با نظم باشند؛ دمای هوای محیط را از طریق سنسورهایی کنترل کنید؛ مانع از نشستن گرد و غبار به روی سوئیچ شوید و دستگاه‌های دیگری مانند NAS به آن وصل کنید؛ باید یک سوئیچ رکمونت بخرید.

البته، همان‌طور که گفتیم سوئیچ‌های رکمونت در مدل‌های محدود و عمدتا مشخصات و ویژگی‌های رده بالا ساخته می‌شوند چون در شبکه‌های بزرگ و حرفه‌ای با ده‌ها کاربر و دستگاه کاربری دارند.

کسب‌وکارهایی که چند کاربر و دستگاه یا نهایتا ۱۰ الی ۲۰ کاربر دارند که باید به سوئیچ متصل شوند؛ عمدتا سراغ سوئیچ‌های دسکتاپ می‌روند ولی هنگامی که با یک شبکه ۵۰ کاربره با انواع دستگاه‌ها و تجهیزات روبرو هستیم؛ باید به فکر سوئیچ رکمونت باشیم چون احتمالا تجهیزات دیگری هم در رک قرار می‌گیرند.

خرید سوئیچ رکمونت کمک می‌کند امنیت بهتری برای سوئیچ فراهم شود ولی در عوض نصب و راه‌اندازی، جابه‌جایی و استقرار سوئیچ‌های دسکتاپ ساده‌تر و سریع‌تر است.

سوئیچ‌های رکمونت امکانات حرفه‌ای برای راه‌اندازی شبکه‌های اترنت دارند و عمدتا از سخت‌افزارهایی رده بالا به همراه خنک‌کننده‌ها و منبع‌های تغذیه مناسب سود می‌برند. 

سوئیچ‌های دسکتاپ تنوع بیشتری در بازار داشته و با انواع درگاه‌ها یا تعداد مختلف عرضه می‌شوند تا هر نوع شرکت یا کسب‌وکاری بتواند برحسب نیازش یک مدل را انتخاب کند.

نکته کلیدی

بسیاری از سوئیچ‌های حرفه‌ای را می‌توان در دو صورت دسکتاپ یا رکمونت استفاده کرد. با اضافه کردن گیره‌هایی به سوئیچ قابل نصب در رک هستند یا برعکس می‌توان یک سوئیچ رکمونت را به طور دسکتاپ نصب کرد.

بنابراین؛ هنگام انتخاب و خرید یک سوئیچ می‌توانید دقت کنید که قابلیت تبدیل شدن به مدل دیگری را دارد یا خیر!

تصمیم نهایی

در نهایت، باید نیازمندی‌ها و انتظارات خو از یک سوئیچ را فهرست کنید و بعد تصمیم بگیرید کدام مدل سوئیچ برای شما مناسب‌تر است.

به بازار و قیمت‌ها هم نگاهی بیندازید. گاهی اوقات سوئیچ دسکتاپی متناسب با نیاز شما در بازار نیست و ناچار می‌شوید مدل رکمونت بخرید.

مدل‌های رکمونت گران‌تر و کمیاب‌تر هستند ولی مدل‌های دسکتاپ ارزان‌تر و در برندهای مختلف تعداد زیادی در انواع هوشمند، مدیریتی و غیرمدیریتی یافت می‌شود.

همه این عوامل در خرید شما تاثیرگذار هستند. شرکت‌های دولتی و سازمان‌های بزرگ بیشتر ترجیح می‌دهند سوئیچ‌های رکمونت بخرند ولی کسب‌وکارهای کوچک و چابک طرفدار سوئیچ‌های دسکتاپ هستند چون هزینه نگهداری یک سوئیچ دسکتاپ کمتر از سوئیچ رکمونت است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا