فناوری

تفاوت سوئیچ مدیریتی و غیرمدیریتی چیست و کدام‌یک برای کاربران خانگی مناسب‌تر است؟

هنگامی که برای خرید سوئیچ وارد بازار شوید؛ به طور جدی دو گزینه پیش‌روی شما قرار می‌گیرد: سوئیچ مدیریتی یا سوئیچ غیرمدیریتی!

فروشنده‌ها از شما سوال می‌کنند کدام‌یک از این سوئیچ‌ها را می‌خواهید تا براساس آن مدل‌هایی به شما پیشنهاد بدهند. حالا، در مطلب کوتاه زیر تفاوت‌های این دو سوئیچ را به زبان ساده بیان می‌کنیم تا انتخاب کاربران راحت‌تر شود.

کار سوئیچ چیست؟

یک سوئیچ جعبه‌ای است که تعدادی دستگاه را به یک شبکه محلی (LAN) متصل می‌کند. غالبا این اتصال از طریق کابل شبکه‌های اترنت است. 

مثلا، چند کامپیوتر در یک خانه یا ساختمان از طریق یک سوئیچ تشکیل شبکه داده و می‌توانند همدیگر را در شبکه مشاهده و تبادل اطلاعات داشته باشند. 

سوئیچ‌ها را هر کجا می‌توان نصب و استفاده کرد. از خانه‌ها و آپارتمان‌های ساده و کوچک بگیرید که می‌توانند سوئیچ‌های ۵ پورت استفاده کنند تا سازمان‌ها و نهادهایی با صدها کارمند که باید سوئیچ‌های حرفه‌ای بسیار بزرگ و قدرتمندی به کار بگیرند.

سوئیچ مدیریتی

خوب، حالا که در چند خط کار سوئیچ را مشخص کردیم؛ به سراغ سوال اصلی خودمان برگردیم.

سوئیچ‌های مدیریتی امکان کنترل بیشتری روی شبکه و ترافیک عبوری از آن فراهم می‌کنند. مدیران شبکه یا کاربران می‌توانند از طرق مختلفی مانند ترمینال خط فرمان، پروتکل SNMP، پنل مدیریتی گرافیکی و غیره از نزدیک و دور روی یک سوئیچ مدیریتی نظارت داشته و آن را پشتیبانی کنند.

این کنترل و مدیریت شبکه منجر به برخی امکانات و قابلیت‌ها مانند تنظیم Virtual Private Server، تنظیم سرعت درگاه‌ها، شبکه‌های LAN مجازی، کاهش تاخیر و افزایش افزونگی، مشاهده ترافیک شبکه و ایجاد درگاه‌های آینه‌ای، اولویت‌بندی دستگاه‌های شبکه برای بهبود QoS و ده‌ها مورد دیگر می‌شود.

تمام این صحبت‌ها برای یک کاربر خانگی به این معنی است که می‌تواند ترافیک و پهنای‌باند شبکه را برای یک دستگاه خاص (تلویزیون یا کنسول بازی) اولویت‌بندی کند و سرعت و کیفیت شبکه برای آن دستگاه بیشتر و بهتر از دیگر دستگاه‌ها باشد.

سوئیچ‌های هوشمند و تمام مدیریتی

سوئیچ‌های مدیریت شده نیز در دو رده عرضه می‌شوند: هوشمند (Smart) و تمام مدیریتی (fully managed).

سوئیچ‌های هوشمند کنترل کمتری برای کاربر داشته و مدیریت محدودیت‌تری دارند ولی ارزان‌تر هستند. کار با آن‌ها برای کاربران خانگی ساده‌تر و راحت‌تر است. به سادگی نصب و پیکربندی می‌شوند و پیچیدگی خاصی ندارند. بسیاری از تنظیمات این سوئیچ‌ها به طور خودکار و هوشمند انجام می‌شود.

اما سوئیچ‌های تمام مدیریتی که گران‌تر هم هستند؛ ابزارها و قابلیت‌های بیشتری برای کنترل و مدیریت شبکه فراهم می‌کنند. این سوئیچ‌های برای شرکت‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ مناسب هستند.

سوئیچ غیرمدیریتی

با توضیحات بالا، تقریبا وضعیت سوئیچ‌های غیرمدیریتی نیز مشخص شده است. یک سوئیچ غیرمدیریتی نیازی به هیچ‌گونه پشتیبانی، کنترل و مدیریتی ندارد.

شما هر دستگاهی را با یک کابل شبکه به سوئیچ متصل کرده و به طور خودکار شناسایی و وارد شبکه می‌شود. این سوئیچ‌ها برای کاربران خانگی معمولی و کسب‌وکارهای کوچک بسیار ایده‌آل هستند. 

یک سوئیچ ۸ درگاهه در کمتر از یک دقیقه نصب شده و می‌تواند دستگاه‌های مختلف را به شبکه LAN متصل کند. 

بنابراین؛ اگر یک کاربر حرفه‌ای هستید و نیاز دارید به شبکه و ترافیک آن دسترسی و کنترل داشته باشید؛ باید سوئیچ مدیریتی خریداری شود و در غیر این صورت، اگر کاربری معمولی هستید که فقط نیاز دارد چند دستگاه در خانه به هم از طریق کابل شبکه متصل شوند؛ یک سوئیچ غیرمدیریتی ساده و کم درگاه خریداری و سریعا شبکه خودتان را راه‌اندازی کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا