فناوری

با ویژگی‌های ارتباطی قوی‌ترین پردازنده موبایل جهان بیشتر آشنا شوید

شرکت کوالکام از جدیدترین پردازنده اسنپدراگون خود برای گوشی‌های موبایل پرچم‌دار رونمایی کرده است.

ما با پردازنده‌های اسنپدراگون ۸۴۵ و اسنپدراگون ۸۵۵ آشنا شدیم و دیدیم که چگونه روی بهترین گوشی‌های موبایل دنیا خوش درخشیدند. حالا نوبت به پردازنده کوالکام اسنپدراگون ۸۶۵ است که روی پرچم‌دارهای سال ۲۰۲۰ بنشیند و کاربران تجربه کاربری بهتری داشته باشند.

پردازنده ۸۶۵ کوالکام از این جهت اهمیت بیشتری دارد که اولین پردازنده موبایل این شرکت با پشتیبانی از ۵G است. یک تراشه مودم ۵G در این پردازنده به صورت SoC قرار داده شده است تا اسمارت‌فون‌های دارای این پردازنده بتوانند به هر دو نسل شبکه‌های موبایل ۴G و ۵G متصل شوند.

حالا با هم برخی از ویژگی‌های ارتباطی مهم پردازنده اسنپدراگون ۸۶۵ را مرور می‌کنیم:

حداکثر سرعت دانلود ۷.۵ گیگابیت

تراشه اسنپدراگون ۸۶۵ با مودم فایوجی X55 عرضه شده است. سرعت دانلود این مودم روی شبکه‌های ۵G نزدیک به ۷.۵ گیگابیت بر ثانیه است که سریع‌ترین سرعت در میان همه مودم‌های ۵G محسوب می‌شود.

پشتیبانی از همه نوع شبکه‌های ۵G

تراشه‌ای که قرار است روی پرچم‌دارهای ۲۰۲۰ دنیای موبایل نصب شود؛ از همه انواع فرکانس‌های شبکه‌های فایوجی از جمله فرکانس‌های میلی‌متری (mmWave)، فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز (sub-6)، فرکانس‌های FDD و TDD و Dynamic Spectrum Sharing یا به اختصار DSS پشتیبانی می‌کند.

به زبان ساده‌تر، اگر یک گوشی تلفن همراه مجهز به اسنپدراگون ۸۶۵ خریداری کنید؛ به هر نوع شبکه ۵G متصل خواهید شد و دیگر مشکل عدم سازگاری با اپراتورها مطرح نخواهد بود.

وای‌فای ۶

بله، از دیگر ویژگی‌های برجسته این تراشه، پشتیبانی از جدیدترین و سریع‌ترین استاندارد شبکه‌های بی‌سیم وای‌فای است. کوالکام ۸۶۵ از پروتکل ۸۰۲.۱۱ax یا همان وای‌فای ۶ پشتیبانی می‌کند و سرعت دانلود روی وای‌فای حداکثر به ۱.۸ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. یک ویژگی بسیار ممتاز برای اتصال به اینترنت در خانه! گفته می‌شود این تراشه از ارتباطات بلوتوث ۵.۱ نیز پشتیبانی می‌کند.

نرخ رفرش صفحه‌نمایش ۱۴۴ هرتز و ویدیوهای ۸K

حیف‌مان آمد به این دو ویژگی ممتاز تراشه جدید کوالکام اشاره نکنیم. به طور کلی، اسنپدراگون ۸۶۵ از فرمت ویدیویی ۸K پشتیبانی می‌کند و روی نمایشگرهای ۴K تا ۶۰ هرتز و روی +QHD تا ۱۴۴ هرتز نرخ رفرش تصویر دارد.

همچنین، این تراشه می‌تواند ویدیوهای ۸K با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه، تصاویر ۲۰۰ مگابیتی و رندرهای ۲ گیگاپیکسل در ثانیه را پشتیبانی کند.

کلی ویژگی‌های جذاب دیگری هم همراه این تراشه قدرتمند موبایل است. مانند ۲۵ درصد قدرت بیشتر در GPU، مصرف باتری کمتر، کپچر صدای دالبی، ویژگی‌های مربوط به نمایش بهتر بازی‌ها و رنگ‌ها!

حالا، منتظر عرضه اولین اسمارت‌فون مجهز به تراشه کوالکام اسنپدراگون ۸۶۵ هستید؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا