فناوری

هر آنچه باید درباره ۵G ،LTE و وای‌فای ۶ گوشی‌های گلکسی اس ۲۰ سامسونگ بدانید

سامسونگ شب گذشته پرچم‌دارهای سال ۲۰۲۰ خود را معرفی کرد.

همان‌طور که انتظار داشتیم؛ گوشی‌های گلکسی S20، گلکسی S20 Plus و گلکسی S20 Ultra معرفی شدند. این اسمارت‌فون‌ها از هر نظر یک نسل جدید از گوشی‌های هوشمند برای تجربه کاربری متفاوتی هستند.

سامسونگ در این گوشی‌ها از سیستم دوربین کاملا جدیدی استفاده کرده است که برای نمونه روی گوشی گلکسی اس ۲۰ اولترا شاهد لنز ۱۰۸ مگاپیکسلی با زوم ۱۰۰ برابری هستیم. 

پردازنده این گوشی‌ها اسنپدراگون ۸۶۵ است که قوی‌ترین تراشه موبایل در سال ۲۰۲۰ خواهد بود. رم این گوشی‌ها غالبا ۱۲ و ۱۶ گیگابایت است و فقط مدل‌های LTE گوشی اس ۲۰ دارای رم ۸ گیگابایتی است.

نمایشگر، باتری، طراحی و بسیاری از بخش‌های دیگر این گوشی‌ها پیشرفت محسوسی نسبت به گلکسی اس ۱۰ داشته است و کاربران را مشتاق خریدشان می‌کند.

اما در بخش‌های ارتباطی هم سامسونگ بیکار ننشسته است و خانواده گوشی‌های S20 به پیشرفته‌ترین امکانات ارتباطی مجهز شدند. هر سه گوشی از شبکه‌های ۵G پشتیبانی می‌کنند و مجهز به وای‌فای ۶ هستند تا سریع‌ترین گوشی‌های ارتباطی دنیا تا کنون لقب بگیرند.

۵G در خانواده گلکسی S20

از مدت‌ها پیش شایعه شده بود سامسونگ گوشی‌های پرچم‌دار سال ۲۰۲۰ خود را با مودم داخلی ۵G عرضه می‌کند.

سامسونگ در مراسم رونمایی از گوشی‌های اس ۲۰، اس ۲۰ پلاس و اس ۲۰ اولترا اشاره کرد که از یک تراشه سفارشی‌سازی شده ۵G به صورت توکار در این اسمارت‌فون‌ها استفاده کرده تا همه مردم دنیا بتوانند در سال ۲۰۲۰ تجربه اتصال به شبکه‌های فایوجی را داشته باشند.

این گوشی‌ها از هر دو نوع شبکه‌های فایوجی پشتیبانی می‌کنند؛ یعنی هم به شبکه ۵G با فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز (sub-6) متصل می‌شوند و هم از شبکه‌های ۵G فرکانس بالا (mmWave) پشتیبانی می‌کنند.

به علاوه، سامسونگ برای کشورهایی که هنوز شبکه ۵G ندارند؛ مدل‌هایی از این گوشی‌ها با ارتباطات LTE را عرضه می‌کند. احتمالا، در ایران فعلا شاهد ورود مدل‌های LTE خواهیم بود تا اینکه شبکه‌های ۵G راه‌اندازی شوند.

نکته گفتنی مهم درباره قابلیت ۵G گوشی‌های گلکسی اس ۲۰ سامسونگ، عدم پشتیبانی از سریع‌ترین ارتباطات ۵G است. سامسونگ در این گوشی‌ها از تراشه و مودمی استفاده کرده است که از هر دو نوع ۵G با مشخصات استاندارد و غیراستاندارد پشتیبانی می‌کند ولی نباید انتظار داشت سرعتی ۵ گیگابیتی به دست بدهد.

هنوز دقیق نمی‌دانیم حداکثر سرعتی که این گوشی‌ها روی ۵G می‌دهند چقدر است ولی پیش‌بینی می‌شود نزدیک به ۴ گیگابیت باشد.

LTE در خانواده گلسی S20

مدل‌هایی از گوشی‌های S20 سامسونگ که از ارتباطات LTE به تنهایی پشتیبانی می‌کنند؛ مجهز به مودم LTE Cat20 هستند.  این مودم می‌تواند سرعت دانلود حداکثری ۲ گیگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود حداکثری ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه به دست دهد. از قابلیت ۴×۴ MIMO پشتیبانی می‌کند و تا ۷ باند رادیویی قابلیت تجمیع فرکانس دارد.

وای‌فای ۶ در خانواده گلمسی S20

پرچم‌دارهای جدید سامسونگ از نظر ارتباطات وای‌فای هم سریع‌ترین هستند. این گوشی‌ها از جدیدترین استاندارد وای‌فای (۸۰۲.۱۱ax) پشتیبانی کرده که به وای‌فای ۶ معروف است. حداکثر سرعت دانلود/آپلود روی این شبکه می‌تواند به ۱.۲ گیگابیت بر ثانیه برسد.

همین‌طور، از فناوری‌های MIMO و QAM مدولاسیون ۱۲۸ پشتیبانی می‌کند. شما با خرید این گوشی‌ها می‌توانید به شبکه‌های بی‌سیم و روترهای دارای وای‌فای ۶ وصل شوید و انتقال اطلاعاتی سریع‌تر از گوشی‌های نسل پیشین با وای‌فای ۵ را تجربه کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا