فناوریوای‌فای

شیائومی اولین روتر وای‌فای ۶ را با ظاهری عجیب، ۷ آنتن خارجی و پردازنده ۶ هسته‌ای رونمایی کرد

شرکت شیائومی در خلال معرفی اسمارت‌فون‌های پرچم‌دار می ۱۰ و می ۱۰ پرو در کشور چین، از روتر دو بانده و وای‌فای ۶ جدید خود نیز به نام Mi AIoT Router AX3600 رونمایی کرد.

از نام این روتر تعجب نکنید؛ چون ظاهر آن عجیب‌تر است و فقط از چینی‌ها برمی‌آید چنین روتری طراحی کنند. من ابتدا با دیدن عکس و خبر کوتاهی از این روتر در یک سایت چینی، تصور کردم یک شوخی است ولی با جست‌وجوی نام روتر به منبع‌های معتبری رسیدم و مطمئن شدم واقعا چنین روتری معرفی و به‌زودی وارد بازار می‌شود.

روتر Mi AIoT Router AX3600 یک محصول رده بالا با پردازنده کوالکام IPQ8071A است. این پردازنده دارای چهار هسته Cortex-A53 در سرعت کلاک ۱ گیگاهرتز است و از جدیدترین استاندارد شبکه‌های بی‌سیم، وای‌فای ۶ (۸۰۲.۱۱ac) پشتیبانی می‌کند.

همچنین، این پردازنده دارای دو هسته پردازشی NPU یا شبکه عصبی برای شتاب‌دهی به شبکه است تا شاهد یک پردازنده ۶ هسته‌ای باشیم. از ۵۱۲ مگابایت رم و ۲۵۶ مگابایت فضای ذخیره‌سازی یا حافظه فلش سود می‌برد تا شیائومی مدعی شود ۲۴۸ دستگاه می‌توانند به طور همزمان به این روتر وصل شوند.

این روتر دارای ۷ آنتن خارجی های گین است که به طرز عجیبی در اطراف بدنه روتر وصل شدند. خود بدنه روتر برای اولین بار در دنیا به شکل مثلثی است. در یک ضلع شاهد آنتن‌های خارجی و در ضلع دیگر درگاه‌های شبکه هستیم. 

یکی از این آنتن‌ها برای دستگاه‌های IoT است؛ دو آنتن برای فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ آنتن دیگر برای فرکانس ۵ گیگاهرتز تنظیم شدند. دستگاه‌های می‌توانند به هر دو شبکه ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز متصل شوند. شیائومی می‌گوید آنتن IoT می‌تواند هر دو فرکانس رادیویی را پشتیبانی کند و حداکثر سرعت آن ۱۵۰ مگابیت برای دستگاه‌های اینترنت اشیا است.

۱۵۵ درصد سرعت بیشتر

در مقایسه با روتر Mi Router AC1200 این شرکت، روتر جدید ۱۵۵ درصد افزایش سرعت دارد. مجموع سرعت این روتر روی دو باند به ۳.۶ گیگابیت می‌رسد.

این روتر جدید از فناوری OFDMA پشتیبانی می‌کند که امکان ارسال اطلاعات به طور همزمان برای چندین ترمینال را فقط با استفاده از یک آنتن فراهم می‌کند. از دیگر فناوری‌های استفاده شده در این روتر می‌توان به MU-MIMO و beamforming و همین‌طور BSS colouring اشاره کرد.

شیائومی برای این روتر از اپلیکیشن Mijia رونمایی کرد تا کاربران بتوانند با گوشی‌های موبایل خود به آسانی تنظیمات روتر را انجام دهند. روتر Mi AIoT Router AX3600 شیائومی به پروتکل امنیتی WPA3 مجهز است و از چهار درگاه شبکه اترنت سود می‌برد. 

این روتر فقط در رنگ مشکی و با قیمت ۵۹۹ یوهان یا ۸۶ دلار وارد بازار می‌شود. پیش‌فروش این روتر از هم‌اکنون آغاز شده است. شیائومی معمولا روترهای خود را برای بازارهای آسیای شرقی و هند معرفی می‌کند ولی می‌توانیم امیدوار باشیم که نمونه‌هایی از آن هم به بازار ایران برسد.

قطعا از نظر قیمتی بسیار مناسب‌تر از روترهای وای‌فای ۶ برندهای معروف دنیا است ولی از نظر کارایی باید از نزدیک بررسی کنیم!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا