فناوری

پوشش‌دهی همراه اول بیشتر است یا ایرانسل؟

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گزارش شاخص‌های آماری سه ماهه سوم سال ۱۳۹۸ را منتشر کرده است که در آن آمارهای جالبی نهفته است.

براساس این گزارش، همراه اول ۹۶.۵ درصد جمعیت و ۸۶.۴۱ درصد جاده‌های کشور را زیر پوشش شبکه موبایل خود برده و از اپراتورهای دیگر پیشی گرفته است.

ضریب نفود همراه اول ۷۵.۵۸ درصد است ولی ضریب نفوذ ایرانسل ۶۱.۵۶ درصد و رایتل به ۴.۹۵ درصد رسیده است. براین اساس، سهم بازار همراه اول کمی افزایش پیدا کرده است و حتی در تعداد آنتن‌های نصب شده BTS نیز برتری دارد.

همراه اول بیش از ۲۰ هزار آنتن ۴G تا کنون نصب کرده است در حالی‌که ایرانسل نزدیک به ۱۲ هزار و رایتل ۱۳۰۰ آنتن ۴G دارند. در ۲G و ۳G نیز تعداد آنتن‌های همراه اول بیشتر از دو اپراتور دیگر است.

در مجموع ۳۳۴۸۵ آنتن ۴G در کشور نصب شده است و کل آنتن‌های BTS موبایل اعم از ۲G و ۳G و ۴G به نزدیک ۱۱۲ هزار آنتن است. جالب است که تعداد آنتن‌های ۲G از ۳G و ۴G بیشتر است.

این آمار در مقایسه با تعداد آنتن‌های نصب شده در سایر کشورها با پراکندگی جمعیتی و مساحتی ایران بسیار پایین است. مثلا، کشور ترکیه از نظر تعداد آنتن نصب شده ۴G نزدیک به سه برابر ایران است.

در شبکه پوشش‌دهی ایرانسل تعداد شهرها و روستاهای بیشتری را زیر پوشش شبکه موبایل و اینترنت خود برده است ولی همراه اول جاده‌ها و کیلومترهای بیشتری را زیر پوشش خود دارد. جدول وضعیت پوشش‌دهی سه اپراتور را در زیر مشاهده کتید:

البته، پوشش‌دهی شبکه به معنای کیفیت شبکه نیست و در برخی مناطق عمدتا شهری کیفیت پوشش‌دهی ایرانسل بهتر از همراه اول است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا