فناوری

۵ نکته خواندنی درباره اینترنت و وای‌فای اسمارت‌فون‌های گلکسی نوت ۲۰ و ۲۰ اولترا

امروز داشتم تفاوت‌های پردازنده‌های اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس با اگزینوس ۹۹۰ را بررسی می‌کردم که به چند نکته جالب برخوردم.

می‌دانید که این دو پردازنده قدرتمند موبایل روی اسمارت‌فون‌های گلکسی نوت ۲۰ و گلکسی نوت ۲۰ اولترای سامسونگ نشسته‌اند که همین دو هفته پیش معرفی شدند.

سامسونگ نوت ۲۰ و ۲۰ اولترا را با پردازنده کوالکام اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس در کشورهایی مانند امریکا و چین عرضه می‌کند و برای سایر کشورها از جمله ایران مدل دارای پردازنده اگزینوس ۹۹۰ وارد می‌شود.

ای کاش در ایران هم به مدل‌های دارای پردازنده اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس دسترسی داشتیم ولی چه می‌شود کرد که به سختی و شاید همراه مسافرها وارد ایران شود.

اما در عمل این دو تراشه چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟ چرا می‌گوییم اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس بهتر از اگزینوس ۹۹۰ است؟

حتما در سایت‌های تخصصی موبایل و سخت‌افزار، مقایسه‌های زیادی بین این دو تراشه خواندید ولی اجازه بدهید تفاوت‌های مودم‌های ۵G و LTE، وای‌فای و اینترنت آن‌ها را در قالب ۵ نکته جالب و خواندنی بررسی کنیم:

وای‌فای ۶ و ۶E

گوشی‌های گلکسی نوت ۲۰ و ۲۰ اولترا مجهز به تراشه اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس از وای‌فای ۶E برخوردار هستند که جدیدترین نسل استاندارد وای‌فای است و از سه باند رادیویی ۲.۴، ۵ و ۶ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند.

سامسونگ می‌گوید سرعت وای‌فای گلکسی نوت ۲۰ با تراشه اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس به ۱۰ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد و به MU-MIMO 8×8 مجهز است. 

تراشه اگزینوس ۹۹۰ فقط از استاندارد وای‌فای ۶ پشتیبانی می‌کند که باز هم یک استاندارد بسیار سریع وای‌فای است ولی جدیدترین نیست.

سرعت ۵G

هر دو تراشه انتخاب شده برای اسمارت‌فون‌های نوت ۲۰ از مودم ۵G پشتیبانی می‌کنند ولی باز سرعت مدل‌های دارای تراشه ۸۶۵ پلاس بیشتر است.

چون روی آن‌ها مودم X55 کوالکام نصب شده که حداکثر سرعت دانلود ۷.۵ گیگابیت بر ثانیه با ۸ کریر را به نمایش می‌گذارد. این مودم از هر دو نوع شبکه وای‌فای زیر ۶ گیگاهرتز و امواج میلی‌متری پشتیبانی می‌کند.

در مقابل، نوت ۲۰ دارای تراشه اگزینوس به مودم اگزینوس ۵۱۲۳ مجهز است که روی شبکه‌های فایوجی زیر ۶ گیگاهرتز سرعتی ۵.۱ گیگابیت و روی امواج میلی‌متری سرعتی ۷.۳ گیگابیت دارد.

سرعت ۴G LTE

استثنائا سرعت این دو تراشه در شبکه‌های ۴G یکسان است.

نوت ۲۰ دارای تراشه اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس روی ۴G LTE سرعتی ۳ گیگابیتی دارد و از رده LTE Cat 24 است. سرعت آپلود هم حداکثر ۴۲۲ مگابیت است.

تراشه موبایل اگزینوس ۹۹۰ هم چنین مشخصاتی دارد و از ۸ کریر برای تجمیع فرکانس روی فورجی سود می‌برد.

بلوتوث ۵.۲

در حالی‌که تراشه اگزینوس ۹۹۰ از بلوتوث ۵ پشتیبانی می‌کند؛ جدیدترین تراشه موبایل شرکت کوالکام به بلوتوث ۵.۲ مجهز است که کیفیت بالاتری داشته، سرعت بیشتری دارد ولی مصرف انرژی آن پایین‌تر است و امکان استریم صدا برای سینک شدن هدفون‌ها و ایرفون‌ها با گوشی را می‌دهد.

نوت ۲۰ جزو اولین اسمارت‌فون‌هایی است که از بلوتوث ۵.۲ بهره می‌برد.

وای‌فای ۶۰ گیگاهرتز

آخرین تفاوت مهم دو تراشه اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس و اگزینوس ۹۹۰ روی گوشی‌های نوت ۲۰ و نوت ۲۰ اولترا مربوط به فناوری اختصاصی کوالکام روی فرکانس ۶۰ گیگاهرتز می‌شود.

در واقع، تراشه کوالکام از استاندارد ۸۰۲.۱۱ad و فرکانس نزدیک ۶۰ گیگاهرتز هم استفاده می‌کند تا قابلیت‌های بیشتری به گوشی بدهد.

مثلا، گوشی بدون مصرف انرژی همیشه در حال آماده‌باش اتصال وای‌فای است و با کمترین تاخیر می‌تواند به وای‌فای وصل شود.

کوالکام مدعی است با این فناوری، تاخیر اتصال گوشی به وای‌فای بسیار کم و معادل تاخیر اتصال یک دستگاه به شبکه اترنت کابلی است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا