فناوری

مشخصات ۵G و وای‌فای گوشی‌های هواوی میت ۴۰

دیروز شرکت هواوی از گوشی‌های پرچم‌دار خانواده میت ۴۰ رونمایی کرد.

در این خانواده سه گوشی میت ۴۰، میت ۴۰ پرو و میت ۴۰ پرو پلاس معرفی شدند. این گوشی‌ها به پردازنده ۵ نانومتری کرین ۹۰۰۰ با نمایشگر ۹۰ هرتزی بدون حاشیه و ماژول‌های دوربین چهارگانه و پنج‌گانه مجهز شدند.

مانند همیشه در سایت شبکه‌چی، کاری به مشخصات سخت‌افزاری و دوربین این گوشی‌ها نداریم؛ چون سایت‌های دیگری به اندازه کافی به آن‌ها پرداختند؛ بلکه می‌خواهیم سراغ ویژگی‌های شبکه موبایل و وای‌فای این پرچم‌دارها برویم.

فایوجی ۵G NR

هواوی اعلام کرد گوشی‌های میت ۴۰ با مودم ۵G به صورت SoC سود می‌برند و قابلیت اتصال به شبکه‌های نسل پنجم موبایل را دارند. یعنی هر سه گوشی میت ۴۰ و میت ۴۰ پرو و میت ۴۰ پرو پلاس به ۵G مجهز شدند.

هواوی در مراسم رونمایی این گوشی‌ها درباره مشخصات ۵G میت ۴۰ صحبتی نکرده ولی با مراجعه به سایت رسمی هواوی و مشاهده مشخصات این گوشی‌ها می‌فهمیم مجهز به ۵G نوع ۵G NR هستند.

یعنی گوشی‌های میت ۴۰ از هر دو نوع فرکانس‌های شبکه‌های ۵G شامل فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز و فرکانس‌های میلی‌متری پشتیبانی می‌کند.

در سایت هواوی باندهای رادیویی قابل پشتبانی توسط میت ۴۰ درج شده است:

n1/n3/n28 (TX: 703 MHz-733 MHz, RX: 758 MHz-788 MHz) /n38/n40/n41/n77/n78/n79/n80/n84

برخلاف شرکت اپل، هواوی هنوز صحبتی درباره پشتیبانی از امواج میلی‌متری در کشورهای خاص صحبتی نکرده است و می‌توانیم امیدوار باشیم مدل‌های بین‌المللی این گوشی‌ها هم از فایوجی ۵G NR باشند.

در شبکه‌های ۴G و ۳G هم از باندهای رادیویی زیر پشتیبانی می‌شود:

۴G FDD LTE: Bands 1/2/3/4/5/6/7/8/9/12/17/18/19/20/26

۴G TDD LTE: Bands 34/38/39/40/41

۳G WCDMA: Bands 1/2/4/5/6/8/19

۲G GSM: Bands 2/3/5/8 (850/900/1800/1900 MHz)

البته، هواوی تاکید کرده است که فقط سیم‌کارت اولیه انداخته شده روی این گوشی‌ها از ۵G پشتبانی می‌کند و سیم‌کارت دو فقط از ۴G پشتیبانی خواهد کرد.

وای‌فای ۶

در اتصالات وای‌فای این گوشی‌ها از از وای‌فای ۶ (استاندارد ۸۰۲.۱۱ax) استفاده می‌شود و البته از وای‌فای ۵ (استاندارد ۸۰۲.۱۱ac) و وای‌فای ۴ (استاندارد ۸۰۲.۱۱n) پشتیبانی می‌شود.
هواوی می‌گوید وای‌فای گوشی‌های میت ۴۰ مجهز به فناوری‌ها و تکنیک‌های MIMO 2×2، مدولاسیون QAM کد ۱۰۲۴، پشتیبانی از ۸ لینک استریم MU-MIMO و HE160 هستند.
هواوی تاکید دارد که برای استفاده از وای‌فای ۶ حتما باید روتر مورد استفاده از این استاندارد برخوردار باشد.
سرعت وای‌فای می‌تواند تا ۲.۴ گیگاهرتز بالا برود. البته، این سرعت فقط در باند ۱۶۰ مگاهرتز و با روترهای وای‌فای ۶ به دست می‌آید.
در مجموع، گوشی‌های میت ۴۰، میت ۴۰ پرو و میت ۴۰ پرو پلاس را باید جزو پیشرفته‌ترین و قوی‌ترین اسمارت‌فون‌های سال ۲۰۲۰ در بخش ارتباطات بدانیم و خوش به حال افرادی که می‌توانند چنین گوشی‌هایی به دست بگیرند؛ چون مجموعه‌ای از بهترین ارتباطات و اتصالات را در اختیار دارند.
قیمت این گوشی‌ها اصلا ارزان نیست؛ میت ۴۰ با ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی قیمتی ۸۹۹ یورو دارد و میت ۴۰ پرو با ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت ذخیره‌سازی با قیمت ۱۱۹۹ یورو به فروش می‌رسد.
هواوی میت ۴۰ پرو پلاس هم با ۱۲ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت ظرفیت ذخیره‌سازی قیمت بسیار بالای ۱۳۹۹ یورویی دارد.

اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا