فناوریگجت

کامپیوتر رزبری پای Pi 400 معرفی شد: وای‌فای دو بانده ۸۰۲.۱۱ و درگاه اترنت یک گیگابیت

جدیدترین کامپیوتر بنیاد رزبری پای از نظر امکانات ارتباطی در یک وضعیت ایده‌آل قرار دارد؛ چون هم از وای‌فای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac و هم درگاه شبکه LAN یک گیگابیت سود می‌برد.

رزبری پای Pi 400 برای اولین نه به شکل یک مادربورد بلکه در قالب یک صفحه‌کلید طراحی و عرضه می‌شود. در حقیقت، شما یک صفحه‌کلید دارید که یک کامپیوتر کامل درون آن قرار گرفته است.

بنیاد رزبری پای با این طراحی دو هدف را با هم تحقق داده است. اولا، یک کامپیوتر کوچک و ساده با انواع درگاه‌ها در اختیار کاربر قرار می‌دهد و در هدف دوم، یک صفحه‌کلید همراه با کامپیوتر رزبری پای به کاربر داده تا بتواند تایپ کند و نیازی به صفحه‌کلید خارجی نداشته باشد.

رزبری پای پی ۴۰۰ دارای یک پردازنده چهار هسته‌ای از شرکت برودکام با سرعت کلاک هر هسته ۱.۸ گیگاهرتزی است. برای افزایش قدرت و سرعت این مینی کامپیوتر، ۴ گیگابایت رم LPDDR4 در کنار این پردازنده عرضه شده است.

کامپیوتر ارزان‌قیمتی برای پروژه‌های دانش‌آموزی

درگاه‌های ارتباطی این مینی کامپیوتر هم تقریبا کامل هستند. علاوه بر درگاه RJ45 شبکه اترنت با سرعت یک گیگابیت که اشاره کردیم؛ به دو درگاه USB 3.0، یک درگاه USB 2.0، یک درگاه USB-C برای تامین برق دستگاه، یک میکرو HDMI با پشتیبانی از فرمت ۴K و نرخ ۶۰ فریم در ثانیه برای اتصال به تلویزیون و مانیتور، یک اسلات میکرو اس‌دی و یک هدر ۴۰ پین GPIO مجهز شده است.

رزبری پای پی ۴۰۰ به وای‌فای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac مجهز است که می‌تواند بهترین خبر خوش درباره این نسل از رزبری پای باشد؛ چون امکان اتصال بی‌سیم سریع‌تری را فراهم می‌کند و انواع دستگاه‌های اینترنت اشیا را می‌توان بدان وصل کرد. همین‌طور، از بلوتوث ۵ و سیستم‌عامل لینوکس پشتیبانی می‌کند.

کامپیوترهای رزبری پای بهترین ابزار برای پروژه‌های دانش‌آموزی، دانشجویی، هکری و تحقیقاتی کوچک هستند و معمولا قیمت ارزانی دارند. در اینترنت پروژه‌های زیادی مبتنی بر رزبری پای برای فایل سرور، اینترنت سرور، روتر و سوئیچ، کور شبکه و غیره یافت می‌شود.

کامپیوترهای رزبری پای ارزان‌قیمت هستند و تهیه آن‌ها برای بسیاری از افراد میسر است. رزبری پای Pi 400 به تنهایی ۷۰ دلار قیمت دارد ولی اگر کیت کامل آن شامل ماوس و کارت حافظه میکرو اس‌دی ۱۶ گیگابایتی با فرمت سیستم‌عامل رزبری‌پای و کابل تبدیل micro-HDMI به HDMI را هم بخواهید؛ باید ۱۰۰ دلار هزینه کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا