فناوری

بهترین کیفیت اینترنت ایران متعلق به کدام اپراتور است؟

دیروز، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گزارش کاملی از وضعیت کیفیت اینترنت در ایران منتشر کرد.

این گزارش در ۲۲۴ صفحه منتشر شده و تجزیه و تحلیل آماری کاملی بر وضعیت انواع اینترنت در ایران، کیفیت اینترنت اپراتورهای موبایل و ثابت، سهم هریک در بازار اینترنت ایران و سهم هریک از استان‌ها دارد.

دیروز، گزارشی از وضعیت بد اینترنت VDSL نسبت به TD-LTE و موبایل منتشر کردیم و امروز می‌خواهیم براساس پارامترهای کیفی ارزیابی شده در این گزارش، بهترین کیفیت اینترنت ایران را مشخص کنیم.

گزارش کلی از کیفیت اینترنت ایران: کدام اینترنت بهتر است؟

در گزارش رگولاتوری آمده است برای اندازه‌گیری کیفیت اینترنت، بیش از ۶۷۰۰ سنجه در سراسر کشور توسط وزارت ارتباطات نصب گردیده است. داده‌های جمع‌آوری شده از این ابزارهای سنجش کیفیت اینترنت در ۶ ماهه نخست اول سال ۱۳۹۹ به نمودارهای زیر منجر شده است.

برای درک بهتر این نمودارها، ابتدا باید چند تعریف و واحد مشخص داشته باشیم:

Jitter: تفاوت زمانی که بسته اطلاعاتی از لحظه ارسال در شبکه تا زمان رسیدن به مقصد سپری می‌کند

PLR: میانگین گم‌شدن یا از دست رفتن بسته‌های IP در طول شبکه خدمت‌دهنده

RTT: مدت‌زمانی که یک درخواست از مبدأ به مقصد ارسال و پاسخ آن نیز دریافت می‌شود

وزارت ارتباطات وضعیت کلی کیفیت شبکه یا QoS برای این سه پارامتر را در تصویر زیر نشان داده است:

این آمار به ما می‌گوید جیتر اینترنت ADSL بهتر از دو نوع اینترنت دیگر ۴G و TD-LTE است.

جیتر اینترنت TD-LTE هم بهتر از اینترنت ۴G و ۳G است.

در پارامتر PLR اینترنت TD-LTE بهتر از ADSL و ۴G و ۳G است. پس از آن اینترنت ADSL است و بدترین اینترنت در ۳G ظاهر شده است.

در پارامتر RTT نیز اینترنت ADSL بهتر از TD-LTE و ۴G است. در این پارامتر اینترنت ۴G بهتر از TD-LTE است.

در نتیجه، اینترنت ADSL از نظر کیفیت شبکه بهتر از اینترنت TD-LTE و ۴G است. اینترنت ۳G بدترین اتصال در ایران محسوب می‌شود. دقت کنید کیفیت شبکه با سرعت شبکه متفاوت است و یک شبکه ممکن است سرعت بالایی داشته باشد ولی کیفیت بالایی نداشته باشد.

اینترنت ۳G و ۴G و TD-LTE: کدام اپراتور بهتر است؟

حالا سراغ مقایسه و بررسی وضعیت کیفیت اینترنت همراه و ثابت نسل چهارم می‌رویم؛ یعنی اینترنت ۳G و ۴G و TD-LTE:

وضعیت پارامتر جیتر در اینترنت ۳G و ۴G و TD-LTE

 

وضعیت پارامتر PLR در اینترنت ۳G و ۴G و TD-LTE
وضعیت پارامتر RTT در اینترنت ۳G و ۴G و TD-LTE

این نمودارهای می‌گویند اینترنت ۴G همراه اول از نظر جیتر و PLR و RTT بهتر از اینترنت ۴G رایتل و ایرانسل است و در کل هم کیفیت اینترنت بهتری ارائه می‌دهد. از نظر کیفیت اینترنت موبایل باید همراه اول را بهتر از دو اپراتور دیگر بدانیم!

اینترنت TD-LTE ایرانسل هم از نظر جیتر و RTT بهتر از اینترنت TD-LTE مبین‌نت است و از آن سو مبین‌نت در پارامتر PLR وضعیت نسبتا بهتری نسبت به ایرانسل دارد. پس می‌توان گفت اینترنت TD-LTE ایرانسل کیفیت بهتری دارد.

اینترنت ADSL: کدام شرکت FCP بهتر است؟

در اینترنت باندپهن ثابت ADSL باز هم نمودار خوبی از مقایسه پارامترهای کیفیت شبکه در شرکت‌های مختلف FCP داریم:

کاملا مشخص است که کیفیت اینترنت شاتل بهتر از دیگر شرکت‌ها است و در هر سه پارامتر جیتر، PLR و RTT بهتر از آسیاتک، پارس‌آنلاین و های‌وب عمل می‌کند.

جالب است به کیفیت اینترنت مخابرات توجه شود که در نیمه‌های این نمودار است ولی نزدیک به ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار کاربر xDSL را به خود اختصاص داده است.

نظر شما درباره این نمودارها و شاخص‌های کیفیت اینترنت ایران چیست؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫5 دیدگاه ها

  1. نظر من این است که ADSL و ۳G کلا باید ممنوع شود. در کشور ما برای هر کاری باید زور بالای سر باشد تا بتواند پیش برود. و گرنه این شرکت ها اگر می توانستند از دیال اپ هم نمی گذشتند.

  2. برای من خیلی کاربردی بود خیلی ممنون .درباره اینترنت مخابرات هم باید عرض کنم در مناطقی که اینترنت مخابرات هست متاسفانه اجازه دسترسی به دیگر شرکت ها داده نمیشود و بالاجبار باید از اینترنت ضعیف مخابرات استفاده کرد دقیقا دیکتاتور شرکتهای اینرنتی اسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا