اخبار ایران

آمار ناامیدکننده اینترنت VDSL در ایران: حتی پایین‌تر از TD-LTE

در جدیدترین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره کیفیت اینترنت ایران، آمارهایی از وضعیت اینترنت VDSL در کشور و مقایسه آن با اینترنت‌های دیگر مانند ۴G و TD-LTE و ADSL و FTTX شده است.

همان‌طور که انتظار می‌رفت؛ وضعیت اینترنت ثابت به طور کلی در ایران بسیار وخیم و نگران‌کننده است و در این میان ضریب نفوذ VDSL با وجود توسعه‌هایی که در اوایل امسال و پس از شیوع ویروس کرونا، آغاز شد؛ باز هم ناامیدکننده ظاهر شده است.

طبق گزارشی که منتشر شده است؛ کل مشترکان اینترنت اینترنت XDSL حدود ۷ میلیون ۷۴۹ هزار و ۲۷۰ کاربر و ضریب نفوذ VDSL نزدیک به ۰.۸ درصد است.

در این گزارش هیچ‌گونه اشاره‌ای به تعداد مشترکان اینترنت VDSL نشده است ولی از آمارها و نمودارها کاملا مشخص است کاربران این سرویس از اینترنت TD-LTE نه تنها پایین‌تر؛ بلکه بسیار عقب‌تر است.

اینترنت VDSL در سه استان قم، تهران و مازندارن به ترتیب ۰.۶۱ درصد، ۰.۲۸ درصد و ۰.۲۲ درصد است و در استان‌های دیگر زیر ۰.۲ درصد است.

همین‌طور، وضعیت اینترنت ADSL و فیبرنوری (FTTX) نیز در مقایسه با اینترنت ۴G و TD-LTE بسیار کم است.

با هم نمودارهایی از وضعیت اینترنت کشور را می‌بینیم:

 

 

مقایسه اینترنت موبایل و اینترنت باندپهن ثابت
مقایسه وضعیت اینترنت‌های مختلف در ایران
سهم اپراتورهای موبایل و ثابت در اینترنت کل کشور
ضریب نفوذ اینترنت ۳G و ۴G در استان‌های کشور
ضریب نفوذ اینترنت VDSL در استان‌های مختلف
ضریب نفوذ اینترنت ADSL در استان‌های مختلف

اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا