فناوری

احتمالا از سال آینده مودم‌های سیم‌کارتی باید رجیستر و در سامانه همتا ثبت شوند

مجلس تصویب کرد تبلت‌ها، ساعت‌های هوشمند و احتمالا مودم‌های سیم‌کارتی از سال آینده در سامانه همتا ثبت و رجیستری شوند.

مدت‌ها است شایعات و اخباری درباره رجیستری تبلت‌ها، مودم‌ها و ساعت‌های هوشمند به گوش می‌رسد. در طرح رجیستری فعلا گوشی‌های همراه در سامانه همتا ثبت می‌شوند ولی با تصویب مجلس احتمالا از سال آینده باید این تجهیزات هم رجیستری شوند تا قابلیت استفاده را داشته باشند.

مجلس شورای اسلامی، در نشست علنی امروز، چهارشنبه، ۶ اسفندماه، در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، با بند الحاقی ۱ به تبصره ۸ موافقت کردند.

بر این اساس، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است کلیه‌ی تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند بارکدخوان و مبدل ارتباطات ثابت به سیار (وارداتی و تولید داخل) را در سامانه‌ی هوشمند مدیریت تجهیزات سامانه‌ای (همتا) ثبت کند.

احتمالا منظور این بند از «مبدل ارتباطات ثابت به سیار» همان تجهیزات مودم روتر است.

مشکلات رجیستری مودم‌ها

رجیستری گوشی‌های همراه با چالش‌های زیادی روبرو بود و همچنان بحث‌های زیادی درباره آن مطرح است. حالا، تصور اینکه تبلت‌ها و مودم هم به طرح رجیستری افزوده شوند؛ کار را بسیار مشکل خواهد کرد.

بسیاری از تبلت‌ها و مودم‌های موجود در بازار ایران به صورت غیرقانونی وارد شدند و امکان رجیستری آن‌ها وجود ندارد. به همین دلیل، در سال‌های اخیر شرکت‌های واردکننده ابدا از این طرح استقبال نکردند.

اگر برداشت ما از این بند الحاقی بودجه سال ۱۴۰۰ درست باشد؛ بسیاری از کاربران در استفاده از مودم خود دچار مشکل شده و بازار وارد یک هرج و مرج وحشتناک خواهد شد. ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود بسیاری از مودم‌های فعلی دیگر وارد بازار نشوند.

البته، هم‌اکنون هم برخی از شرکت‌های واردکننده مودم دست به رجیستری محصولات خود زدند تا در آینده کاربران با مشکلی روبرو نشوند ولی نکته اینجا است که حجم وسیعی از بازار مودم ایران دست مودم‌های دست دوم و استوک، مودم‌های غیرقانونی و لاک شده شرکت‌های خارجی است که به طور غیرقانونی وارد ایران شده‌اند.

ساز و کار رجیستری مودم‌ها نیز اهمیت دارد و باید دید چگونه کاربران باید برای ثبت مودم‌های خود اقدام کنند؟ و یا مودم‌های فروخته شده پیش از آن هم باید در سامانه همتا ثبت شوند یا خیر؟

هنوز به طور رسمی بیان نشده است که تجهیزات مودم سیم‌کارتی در سال آینده باید در سامانه همتا ثبت و رجیستر شوند؛ ولی به هر حال کاربران باید مواظب خرید مودم‌های خود باشند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

    1. سلام
      در صورتی که خبر درست باشد و واقعا از سال آینده باید مودم‌ها رجیستر شوند؛ هر مودم سیم‌کارتی فارغ از همراه یا ثابت و هر برند و شکل و ظاهر و قدرتی باید رجیستر شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا