فناوری

هواوی شبکه‌های ۶G را در سال ۲۰۳۰ راه‌اندازی می‌کند؛ ۵۰ برابر سریع‌تر از ۵G

مشخصات اینترنت 6G: سرعت ۱۰۰۰ گیگابیت بر ثانیه و تاخیر ۱۰۰ میکروثانیه

شرکت‌های بزرگ فناوری کار روی توسعه شبکه‌های ۶G را آغاز کردند و از هم‌اکنون یک رقابت پنهان برای راه‌اندازی زودتر ۶G آغاز شده است.

شرکت هواوی می‌خواهد نسل ششم شبکه‌های موبایل (۶G) را تا سال ۲۰۳۰ رونمایی کند. شبکه‌های ۶G سرعتی ۵۰ برابر شبکه‌های ۵G خواهند داشت.

خو ژیژون، رئیس هیئت مدیره هواوی در کنفرانس جهانی هواوی در شنزن اعلام کرد این شرکت می‌خواهد شبکه ۶G را در حدود سال ۲۰۳۰ راه‌اندازی کند. ژیژون درباره سرعت شبکه‌های نسل ششم موبایل می‌گوید ۵۰ برابر سریع‌تر از فایوجی هستند.

فناوری‌های ارتباطی هواوی یک سر و گردن از دیگر رقبا جلوتر هستند. هم‌اکنون، فناوری و شبکه‌های ۵G هواوی بسیار بهتر و سریع‌تر از فایوجی دیگر شرکت‌ها است.

یک رقابت و جنگ زیرپوستی میان شرکت‌های مختلف فناوری و به تبع آن دولت‌ها برای دستیابی به اینترنت ۶G به راه افتاده است. دولت چین و امریکا با تخصیص بودجه‌های کلان و سرمایه‌گذاری‌های زیاد، از شرکت‌های پیشرو فناوری خود خواستند هرچه زودتر شبکه‌های ۶G را راه‌اندازی کنند. هواوی هم نمی‌خواهد در این رقابت عقب بماند و تلاش‌های زیادی برای توسعه ۶G به راه انداخته است.

سرعت ۱۰۰۰ گیگابیت بر ثانیه و تاخیر ۱۰۰ میکروثانیه

کوی بائوگوئو، معاون دانشکده اطلاعات دانشگاه چینهوا پیش‌بینی کرده است که فناوری ۶G با در نظر‌گرفتن تأخیر ۱۰۰ میکروثانیه‌ای، می‌تواند سرعت ۱۰۰۰ گیگابایت در ثانیه داشته باشد.

بدین ترتیب پهنای باند ۶G، پنجاه برابر سریع‌تر از ۵G و تأخیر آن نیز یک دهم شبکه‌ی ۵G خواهد بود. فناوری ۶G از نظر سرعت پیک، تأخیر، تراکم ترافیک و تراکم اتصال، برتری قابل توجهی نسبت به ۵G دارد.

اتصال به ماهواره‌های اینترنتی و ارتقای شبکه‌های بی‌سیم یکی دیگر از مزایای شبکه‌های ۶G است. در ضمن، این شبکه‌ها می‌خواهند نقاط ضعف ۵G را برطرف کنند. هم‌اکنون، شبکه‌های ۵G در برخی کشورها از جمله ایالات متحده با محدودیت‌ها و ضعف‌هایی روبرو شدند و توسعه آن‌ها بسیار سخت و گران است.

به گفته کارشناسان، سرعت پشتیبانی از ۶G، بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت است؛ یعنی در سفر نیز شبکه‌ ۶G به ‌راحتی در دسترس کاربران خواهد بود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
pcmag

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا