اخبار جهان

شاید سرعت ۶G به ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه برسد

اما مسئله این است که چه کسی آن را استفاده خواهد کرد؟

آزمایش‌های جدید نشان می‌دهند سرعت ۶G می‌تواند به ۲۰ برابر سریع‌ترین شبکه ۵G امروزی برسد و بالاتر از ۱۰۰ گیگ برسد. اما آیا اپراتورها توان هزینه و سرمایه‌گذاری روی ۶G در طیف تراهرتز را دارند؟

به گزارش سایت lightreading، این هفته، ۴ شرکت Docomo و NTT و NEC و Fujitsu نتایج آزمایش‌های جدیدی از یک دستگاه بی‌سیم با سرعت ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه را منتشر کردند.

این دستگاه در باندهای طیف ۱۰۰ گیگاهرتز و ۳۰۰ گیگاهرتز کار می‌کند. بیانیه این شرکت‌ها، می‌گوید آزمایش‌ها برای توسعه و پیشروی در شبکه‌های ۶G بوده است.

سرعت ۶G به ۱۰۰ گیگ می‌رسد

هنوز در روزهای اولیه شبکه‌های ۶G هستیم و هیچ چیز قطعی نیست. سازمان استارندارد ۳GPP که وظیفه مستندسازی شبکه‌های ۳G و ۴G را داشت؛ هنوز دارد روی مجموعه مشخصات نسخه ۱۸ خود برای سیستم‌های پیشرفته شماره ۱۸ خود کار می‌کند که متخص شبکه‌های موبایل پیشرفته یا ۵.۵G است.

انتظار می‌رود نسخه ۲۰، مشخصات اولیه شبکه‌های ۶G را بازگو کند و شبکه‌های ۶G تجاری از سال ۲۰۳۰ راه‌اندازی شوند.

شبکه 6G

صرف‌نظر از این بحث، دو شرکت فوجیتسو و دوکومو، همچنان مشغول بازی با فناوری‌هایی هستند که احتمالا در نسل ششم شبکه‌های موبایل، استفاده می‌شوند.

جدیدترین آزمایش آن‌ها، انتقال اطلاعات روی فرکانس‌های رده بالای ۱۰۰ گیگاهرتز و ۳۰۰ گیگاهرتز در یک فاصله ۱۰۰ متری است که به سرعت ۱۰۰ گیگ دست یافتند و ۲۰ برابر سریع‌تر از سرعت دانلود ۴.۹ گیگابایت بر ثانیه شبکه‌های ۵G فعلی است.

پیش‌تر هم ۶G چین در تست‌ها به سرعت ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه رسیده بود که نشان می‌دهد سرعتی دور از انتظار برای یک دهه آینده نخواهد بود.

مسئله باندهای رادیویی است

آزمایش جدید این شرکت‌ها در باندهای زیر تراهرتز انجام شده است که طیف‌های فرکانسی بسیار بالاتر از باندهای رادیویی ۴G و ۵G هستند. به همین دلیل، این تست‌ها در داخل محیط آزمایشگاهی و با فواصل ۱۰۰ متر انجام شدند.

به طور کلی، در باندهای طیف‌هایی پایین‌تر، اطلاعات را می‌توان به مسافت‌های دورتری نسبت به باندهای طیف‌های بالاتر (مانند باندهای زیر تراهرتز) فرستاد اما سرعت طیف‌های بالاتر، بسیار بیشتر است.

برخی شبکه‌های ۵G اولیه در ایالات متحده، مبتنی بر امواج میلی متری (mmWave) غالبا بین ۲۰ تا ۳۰ گیگاهرتز بود که سرعت‌های چند گیگ داشت ولی امواج نمی‌توانستند از ساختمان، اشیا و موانع زیاد شهری عبور کنند و برد بسیار ناامیدکننده‌ای داشتند.

به همین دلیل، شبکه‌های mmWave 5G محصور به استادیوم‌ها، فروشگاه‌ها و مراکز خرید و نظایر این‌ها شدند.

امروزه، اپراتورهای ۵G زیادی در دنیا نیستند که شبکه mmWave 5G داشته باشند. در امریکا، غالب شبکه‌های ۵G روی باندهای طیف میانی، مثلا ۲ گیگاهرتز تا ۴ گیگاهرتز توسعه یافتند که بردهای دورتری دارند.

اپل هم به دنبال ساخت مودم ۶G آیفون روی فرکانس‌های طیف میانی است و می‌خواهد تا ۲۰۳۰ آن را وارد بازار کند اما ۶G سامسونگ مبتنی بر طیف‌های زیر تراهرتزی است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا