فناوری

گزارش تعداد کاربران اینترنت ADSL و VDSL و FTTH و TD-LTE در پایان سال ۱۳۹۹

مشترکان اینترنت ثابت کشور از مرز ۱۰ میلیون نفر گذر کردند

رگولاتوری گزارش جدیدی از وضعیت اینترنت و تعداد کاربران سرویس‌های مختلف تا پایان سال ۱۳۹۹ ارائه داد.

نکته بسیار مهم این گزارش، افزایش تعداد کاربران اینترنت ثابت نسبت به فصل پاییز و عبور از مرز ۱۰ میلیون کاربر است.

به گزارش رگولاتوری، مشترکان اینترنت ثابت ایران در پایان سال ۱۳۹۹ به بیش از ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار پورت رسیده است. این کاربران شامل اینترنت ADSL و VDSL و FTTH و TD-LTE می‌شوند.

ضریب نفوذ اینترنت ثابت

در گزارش جدید وضعیت اینترنت ایران، ضریب نفوذ اینترنت ثابت ایران به ۱۲.۶۱ درصد رسیده است که هنوز در برابر ضریب نفوذ بالای ۱۰۰ درصد اینترنت موبایل بسیار عقب بوده و وضعیت خوبی را ترسیم نمی‌کند. اکنون، نزدیک به ۸۴ میلیون مشترک اینترنت موبایل در کشور داریم؛ تقریبا برابر با جمعیت کل کشور!

یعنی می‌شود این‌طور تصور کرد که هر کاربر اینترنت ثابت، از اینترنت موبایل هم استفاده می‌کند و برتری با اینترنت سیار است.

طبق گزارش سه ماهه سوم سال گذشته رگولاتوری، آمار کاربران اینترنت ثابت کشور ۹ میلیون و ۷۱۸ هزار نفر بود که اکنون به آمار بیش از ۱۰ میلیون نفر رسیده است. حدود ۹۰۰ هزار نفر به کاربران اینترنت ثابت در سه ماهه آخر سال ۹۹ اضافه شده است.

به گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تا پایان سال ۱۳۹۹ تعداد مشترکان اینترنت خانگی XDSL شرکت مخابرات نزدیک به ۵ میلیون نفر است. تعداد مشترکان اینترنت خانگی xDSL دیگر سرویس‌دهنده‌های FCP هم نزدیک به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است. جمع کل مشترکان خانگی و سازمانی xDSL هم به ۸.۵ میلیون نفر می‌رسد.

در اینترنت فیبرنوری یا FTTH وضع بسیار بدتر است. مخابرات نزدیک به ۱۶۰ هزار کاربر و سایر شرکت‌ها فقط ۲۸۶ کاربر دارند.

در اینترنت TD-LTE هم علی‌رغم سروصدای زیاد سرویس‌دهنده‌ها، فقط ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از این سرویس به صورت FWA استفاده می‌کنند.

شرکت مخابرات ایران بیشترین مشترک را در بین مصرف‌کنندگان اینترنت ثابت خانگی دارد و پس از آن شرکت‌های شاتل، آسیاتک و نداگسترصبا و فن آوا فرار دارند. در این آمار اعلام شده که ۵۲ هزار و ۱۸۲ روستا به اینترنت ثابت مجهز هستند و در مجموع ۳ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۴۸۱ مشترک از این روستاها وجود دارد.

ضریب نفوذ اینترنت موبایل

اما برعکس اینترنت ثابت، رشد اینترنت موبایل همچنان با سرعت بالا ادامه دارد. در پاییز ۹۹ ضریب نفوذ اینترنت سیار ۹۲.۴۹ درصد اعلام شد ولی اکنون در پایان سال ۹۹ به ۱۰۰.۱۹ درصد رسیده است.

در حال حاضر ۸۴ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۸۲۸ مشترک اینترنت سیار در ایران وجود دارد که این آمار نسبت به آمار پیش‌تر اعلام شده نزدیک به ۷ میلیون بیشتر شده است.

جالب است هنوز همراه اول نزدیک به ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک اینترنت ۳G دارد و مشترکان ۴G آن ۳۳ میلیون نفر هستند. ایرانسل نزدیک به ۷ میلیون کاربر ۳G و ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر کاربر ۴G دارد. کاربران ۴G رایتل هم نزدیک به ۲.۹ میلیون نفر هستند.

در حالی نزدیک به ۲۰ میلیون کاربر ۳G داریم که قرار است در سال ۱۴۰۲ یا ۱۴۰۳ این شبکه خاموش شود و فقط شبکه‌های ۴G و ۵G در دسترس قرار بگیرند.

ضریب نفوذ تلفن همراه

ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور نیز به مرز ۱۵۶ درصد (به طور دقیق ۱۵۵.۹۵ درصد) رسیده است. این آمار در سه ماهه سوم سال ۹۹ به عدد ۱۵۱.۸ درصد رسیده بود.

همانند قبل بیشترین کاربران اپراتورها به ترتیب به همراه اول و ایرانسل و رایتل تعلق دارد. در سه ماهه پایان سال مشترکین همراه اول بیشترین رشد را در بین سایر اپراتورها داشتند و حالا همراه اول در حال حاضر به طور کلی ۷۰ میلیون و ۳۲۳ هزار و ۲۸۶ خط فعال دارد.

این آمار در ایرانسل به ۵۶ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۴۴۰ مورد می‌رسد. رایتل نیز با داشتن ۴ میلیون و ۵۰۴ هزار و ۱۴ خط فعال در این بازار فعالیت دارد.از نظر پوشش دهی همراه اول ۹۶.۹ درصد جمعیتی کشور را در برمی‌گیرد و ایرانسل نیز ۸۷.۲۱ درصد. رایتل نیز توانسته ۵۸ درصد جمعیتی کشور را پوشش دهد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

یک دیدگاه

  1. سلام
    اینترنت adsl در محله ی ما کاملا افتضاح است اما موبایل عالیه ولی در مرکز شهر اینترنت موبایل بحدی کنده که استفاده کردن ازش منطقی نیست ولی adsl عالیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا