فناوری

پشتیبانی iOS 15 از پروتکل رمزنگاری WPA3؛ بالاترین امنیت برای هات‌اسپات‌های وای‌فای آیفون و آیپد

اما باز هم توصیه می‌شود از رمزعبور قوی استفاده کنید

اپل هر دو سیستم‌عامل iOS 15 و iPadOS 15 را معرفی کرده و انتظار داریم اواخر پاییز امسال برای عموم کاربران منتشر شوند.

اما نسخه‌های بتای توسعه‌دهنده این سیستم‌عامل‌های موبایل اپل در دسترس است و کاربران و کارشناسان با کاوش در آن‌ها، هر روز به یک ویژگی و نکته جالب می‌رسند.

به عنوان مثال، امروز متوجه شدیم در iOS 15، هات‌اسپات وای‌فای از پروتکل رمزنگاری WPA3 که بسیار قوی و به‌روزترین پروتکل رمزنگاری اطلاعات بی‌سیم است؛ استفاده می‌کند.

توسعه‌دهنده‌ای به نام Noah Evans از سایت MacRumors کشف کرده که اپل از پروتکل WPA3 برای پیاده‌سازی هات‌اسپات‌ها استفاده می‌کند. این توسعه‌دهنده سال‌ها است از این پروتلک رمزنگاری در روتر و وای‌فای خود بهره می‌برد و از این طریق متوجه تغییر امنیتی بزرگ و مهم iOS 15 شد.

آیفون و آیپدهای فعلی از پروتکل رمزنگاری WPA2 استفاده می‌کنند که نسبتا قدیمی و همراه با آسیب‌پذیری‌هایی است.

رمزهای قوی و سخت فراموش نشود

پروتکل WPA3 پس از آسیب‌پذیری KRACK در سال ۲۰۱۷ توسط موسسه Wi-Fi Alliance در سال ۲۰۱۸ معرفی شد. استاندارد جدید رمزنگاری اطلاعات شبکه‌های بی‌سیم، برای هر دو شبکه شخصی و سازمانی، قابلیت‌های جدیدی به ارمغان می‌آورد.

حتی اگر کاربر یک رمزعبور ساده و غیرپیچیده هم برای هات‌اسپات یا وای‌فای خود انتخاب کند؛ باز هم WPA3 می‌تواند محافظت بالایی از آن در برابر سرقت، شنود و دسترسی به اطلاعات تبادل شده داشته باشد. همین‌طور، WPA3 امنیت دستگاه‌های دارای وای‌فای بدون سیستم‌عامل و نمایشگر را هم تامین می‌کند.

ضمن اینکه از یک الگوریتم رمزنگاری ۱۹۲ بیتی همسو با Commercial National Security Algorithm استفاده می‌کند؛ باز هم می‌تواند سطح امنیتی کلیدهای رمزنگاری را برای مراکز حساس دولتی افزایش دهد.

نکته مهمی که کاربران آیفون و آیپد باید بدانند؛ اصلا نیازی نیست آن‌ها چیزی را دستکاری یا تغییر دهند. WPA3 فقط یک پروتکل است و سیستم‌عامل در پشت صحنه برای رمزنگاری اطلاعات از آن استفاده خواهد کرد.

iOS 15 با WPA3 که قوی‌ترین پروتکل رمزنگاری وای‌فای است؛ عرضه می‌شود ولی باز به کاربران توصیه می‌کنیم برای هات‌اسپات‌های خود رمزهای عبور قوی انتخاب کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
9to5mac

یک دیدگاه

  1. سلام
    جدیدا سرعت آپلود در خارج از ایران برای بنده به نسبت داخل خیلی خیلی کم شده (با توجه به فیبر بودن خط آپلود داخل بین ۱۷۰ تا ۲۱۰ هست ولی آپلود خارج نهایتا ۱۴ ) وقتی هم جویا شدم دلیل رو گفتن به خاطر زیرساخت هست
    اگر میشه پیگیری کنید و در قالب یک مطلب در سایت منتشر کنید ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا