فناوری

گزارشی از وضعیت اینترنت موبایل، اینترنت ثابت و اپراتورها در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰

رشد مشترکان ایرانسل و رایتل و همچنان اوضاع بد اینترنت ثابت

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، گزارش خود درباره وضعیت اینترنت در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ را منتشر کرد. براساس این گزارش، اینترنت موبایل و ثابت ایران در این فصل رشد داشته‌اند؛ به‌طوری‌که ضریب نفوذ اینترنت موبایل به مرز ۹۶.۹۰ درصد رسیده است.

در این گزارش آمده که مشترکان دو اپراتور ایرانسل و رایتل رشد قابل توجهی داشته‌اند و در مجموع بیش از ۸۲ میلیون کاربر ارتباطات سیار در کشور داریم.

در گزارش فصلی رگولاتوری می‌توانید اطلاعات و اعداد و ارقام مربوط به اپراتورهای همراه و اطلاعات قابل توجهی مانند تعداد سیم‌کارت‌های واگذار شده و خطوط فعال هر اپراتور و همینطور ضریب نفوذ و سهم بازار هر کدام از اپراتورها را مطالعه کنید.

وضعیت اینترنت ثابت در سه ماهه نخست ۱۴۰۰

در گزارش رگولاتوری آمده  توسعه ارتباطات پهن باند ثابت و موبایل در سال ۱۴۰۰ با رشد مواجه شده است. تعداد کل مشترکان اینترنت xDSL به رقم ۸,۳۲۵,۸۴۲ رسیده است و مشترکان اینترنت فیبرنوری (FTTH) نیز ۱۷۰,۴۸۴ مورد گزارش شده است.

مشترکان اینترنت وای‌فای و TD-LTE نیز به ترتیب ۳۱۰,۹۱۳ و ۱,۵۳۳,۵۰۸ مورد است. ضریب نفوذ ارتباطات باندپهن ثابت در کشور در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ به عدد ۱۲.۲۴ درصد رسیده است.

اینترنت ADSL/VDSL مخابرات نزدیک به ۵ میلیون مشترک دارد و مجموع کاربران اینترنت ADSL/VDSL شرکت‌های FCP به مرز ۳ میلیون و ۱۰۰ مشترک می‌رسد. همین‌طور، در اینترنت FTTH نیز بیش از ۱۷۰ هزار کاربر برای شرکت مخابرات و تنها ۳۰۰ کاربر برای سایر شرکت‌ها است.

این آمار به خوبی انحصار و سلطه شرکت مخابرات بر اینترنت ثابت کشور را نشان می‌دهند. ضمن اینکه ضریب نفوذ ۱۲ درصد برای اینترنت ثابت بسیار بد ارزیابی می‌شود و نشان می‌دهد هنوز هیچ اراده و تلاشی برای توسعه ارتباطات و زیرساخت اینترنت ثابت در کشور نیست و همه توجه‌ها معطوف به اینترنت موبایل است.

کاربران اینترنت TD-LTE نیز در مقایسه با سال ۱۳۹۹ رشد داشتند و اکنون بیش از ۱.۵ میلیون کاربر تی‌دی‌ال‌تی داریم که ۱ میلیون و ۴۵۰ هزار مورد آن‌ها به روش FWA سرویس می‌گیرند.

وضعیت اینترنت موبایل در سه ماهه نخست ۱۴۰۰

در ارتباطات سیار و اینترنت ۳G/4G، ضریب نفوذ در سه ماهه اول ۱۴۰۰ به ۹۶.۹۰ رسیده است که بسیار قابل توجه است.

رگولاتوری می‌گوید تعداد کل مشترکان عدد ۸۲,۳۳۹,۶۳۵ است که سهم همراه اول ۴۱,۳۴۳,۵۹۱ مشترک و ایرانسل ۳۶,۹۸۱,۸۰۰ مشترک است. رایتل هم تعداد مشترکان خود را به رقم ۴,۰۱۴,۲۴۴ رسانده است.

دو شرکت ایرانسل و رایتل توانستند در سال ۱۴۰۰، تعداد مشترکان خود را افزایش دهند و سهم بیشتری از بازار بگیرند.

وضعیت تلفن ثابت در سه ماهه نخست ۱۴۰۰

به گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تعداد خطوط دایری واگذار شده تلفن ثابت در شهرهای و روستاهای کشور به رقم ۲۸,۸۷۲,۴۱۲ خط رسیده است. همراه کردن این آمار با مجموع FCP ها و شرکت‌های Servco. نیز عدد ۲۹,۲۴۵,۷۶۳ خط را به دست می‌دهد.

 

همچنین با این آمار و ارقام، ضریب نفوذ تلفن ثابت در کشور به عدد ۳۴,۴۲ درصد در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ رسیده است.

وضعیت تلفن همراه در سه ماهه نخست ۱۴۰۰

در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۰، مشترکان فعال ایرانسل ۵۶ میلیون و ۷۰۸ هزار و ۵۲۸ مشترک، مشترکان فعال همراه اول ۷۰ میلیون و ۲۱۱ هزار و ۶۶۵ مشترک و مشترکان فعال رایتل ۴ میلیون و ۹۰۳ هزار و ۱۵۳ مشترک بوده است. جمع کل خطوط فعال اپراتورها در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ نیز ۱۳۱ میلیون و ۸۲۳ هزار و ۳۴۶ بوده است.

در مقایسه سه ماه نخست سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، به ترتیب سهم بازار ایرانسل از ۴۲.۷۱۷ در سه ماه نخست سال ۹۹، به ۴۳.۰۱۸ در سه ماه نخست سال ۱۴۰۰ رسیده و ۰.۳۰۱ درصد افزایش پیدا کرده است. سهم بازار رایتل از ۳.۵۶۵ به ۳.۷۱۹ رسیده و ۰.۱۵۴ درصد افزایش پیدا کرده است. اما سهم بازار همراه اول از ۵۳.۷۱۷ به ۵۳.۲۶۲ رسیده است.

همچنین بر اساس این آمار و ارقام، ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور به میزان ۱۵۵.۱۴ درصد رسیده است.

همراه اول دارای بیشترین سایت ۴G در کشور است. تعداد سایت‌های ۴G همراه اول در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ به ۱۶۵۰۷ سایت رسیده است و ایرانسل و رایتل هم به ترتیب ۱۴۴۰۷ و ۱۵۵۶ سایت فورجی دارند و در رتبه‌های بعدی هستند.

در ادامه گزارش به وضعیت پوشش شهرها، روستاها و جاده‌ها به تفکیک اپراتور اشاره شده که بر این اساس بالاترین آمار مربوط به همراه اول با پوشش ۹۶.۹ درصدی جمعیت بوده است.

ایرانسل با ۸۷.۲۱ و رایتل با پوشش ۶۰.۵ درصدی نیز در رتبه‌های بعدی جا خوش کرده‌اند. شایان ذکر است که اپراتور همراه اول در حال حاضر با تحت پوشش قرار دادن ۴۴,۹۱۸ روستا در رتبه نخست جدول قرار گرفته است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا