فناوری

از اینترنت ۵G مبین‌نت چه خبر؟

چرا سرویس اینترنت 5G-FWA هنوز محقق نشده است؟

مبین‌نت روز ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ به طور رسمی از سرویس ۵G-FWA سازمانی خود رونمایی کرد و دو ساختمان شهرداری تهران و خبرگزاری ایرنا را به سرویس اینترنت فایوجی مجهز نمود. در همان ایام، مبین‌نت اعلام کرد به‌زودی سرویس اینترنت ۵G خانگی را نیز راه‌اندازی و ارائه سرویس می‌کند.

اما اکنون بیش از ۶ ماه از زمان رونمایی سرویس ۵G مبین‌نت گذشته است و هیچ خبری درباره توسعه آن یا تجهیز سازمان‌های جدید به نسل پنجم شبکه‌های موبایل شنیده نمی‌شود. همین‌طور، مشخص نیست سرویس اینترنت فایوجی خانگی مبین‌نت به کجا رسیده است؟

اتفاقی که برای ۵G همراه اول و ایرانسل نیز رخ داده و پس از سپری کردن موجی از راه‌اندازی سایت‌های ۵G در سال گذشته، امسال دیگر مشخص نیست پروژه توسعه ۵G این اپراتورها به کجا رسیده یا چرا متوقف شده است؟

حسین طهرانی، مدیرعامل مبین‌نت در گفت‌وکو با سایت زومیت، دلایل عدم عرضه ۵G خانگی و توقف سرویس ۵G-FWA سازمانی را برشمرده و می‌گوید هنوز راه زیادی در پیش است تا بتوان به کاربران فایوجی خانگی ارائه کرد.

مدیرعامل مبین‌نت سه دلیل عمده را برای عدم توسعه و عرضه سرویس اینترنت ۵G خانگی برشمرده است که به اختصار عبارتند از:

۱- هزینه گران مودم ۵G در ایران

۲- قیمت دلار و عدم تناسب میان هزینه‌های سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی سرویس ۵G با قیمت اینترنت خانگی

۳- مشکل عدم تخصیص فرکانس و مشخص نکردن پهنای‌باند هریک از اپراتورها توسط رگولاتوری

در ادامه برخی از صحبت‌های «حسین طهرانی» مدیرعامل مبین‌نت را می‌خوانیم:

قیمت بالای مودم ۵G

مدیرعامل مبین‌نت می‌گوید قیمت بالای مودم ۵G هنوز ارائه‌ی این سرویس به مشتریان خانگی را توجیه‌پذیر نکرده و تعامل مبین‌نت با سه تولیدکننده مودم داخلی هم جهت بومی‌سازی و کاهش هزینه‌های مودم به نتیجه‌ای نرسیده است.

طهرانی به خبرنگار زومیت می‌گوید مودم‌های ۵G موجود در بازار کشور قیمتی بالای ۵۰۰ دلار دارند و بعید است مشتری فعلی خانگی با داشتن اینترنت ۴G یا TD-LTE مجاب شود؛ چنین هزینه هنگفتی متقبل شود.

طهرانی تنها راه توسعه فناوری و ارائه سرویس ۵G را آغاز سرمایه‌گذاری اپراتورها با نگاه بلندمدت و امیدوارانه به سیاست‌گذاری دولت در کنار کاهش قیمت تدریجی مودم عنوان می‌کند.

قیمت دلار و عدم تناسب هزینه‌ها با درآمدها

جهش نرخ ارز باعث فزونی گرفتن هزینه‌های سرمایه‌ای اپراتورها شده؛ این در حالی است که به‌ دلیل کنترل شدید قیمت‌ها توسط دولت، قیمت اینترنت به‌صورت دستوری پایین نگه داشته شده که باعث ایجاد شکاف بزرگی بین درآمد و رشد روزافزون هزینه‌ها شده است.

اپراتور در این فضا نمی‌تواند شرایط لازم را برای توسعه و ارتقاء تکنولوژی در بلندمدت تأمین کند؛ چرا که فاصله عمیقی بین تعرفه فروش سرویس و سرمایه‌گذاری لازم برای خرید تجهیزات وجود دارد که نمی‌توانند یکدیگر را جبران کنند.

بنابراین مشکلی که در بخش فناوری اطلاعات و به‌خصوص حوزه سیار و FWA وجود دارد، این است که هزینه‌های سرمایه‌گذاری به‌ قدری رشد کرده که فاصله زیادی بین درآمد اپراتور و هزینه‌های دلاری ایجاد شده؛ منظور فقط درآمدی است که مردم با به‌صرفه‌ترین قیمت بتوانند هزینه خرید مودم را پرداخت کنند. درنتیجه، این بزرگ‌ترین معضل در راه‌اندازی و به‌کارگیری ۵G در ایران است.

مسئله فرکانس

باند فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز که به توسعه شبكه ۵G اختصاص دارد، هنوز توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به مزایده گذاشته نشده است. مدیرعامل مبین‌نت می‌گوید با اینکه دولت سعی در انجام اقداماتی در این مورد داشت، درنهایت در دولت قبل تصمیمی برای Golden Band یا فرکانس ۳٫۵ صورت نگرفت و چینش فرکانسی مشخص نشد.

او با تأکید بر اهمیت تخصیص این فرکانس برای توسعه ۵G می‌گوید:

«مبین‌نت و ایرانسل در حال حاضر ۶۰ مگ پهنای باند در اختیار دارند که برای شبکه فعلی خود استفاده می‌کنند اما برای توسعه ۵G نیاز به ۱۰۰ مگ پهنای باند فرکانسی وجود دارد؛ یعنی حداقل پهنای باندی که اپراتور با استفاده از آن بتواند ۵G FWA را توسعه دهد. هنوز مشخص نشده که کدام باند، به چه شکل و تحت چه شرایط و قیمتی در اختیار اپراتورها قرار می‌گیرد. البته در دولت قبل یک پیش‌نویس در این‌ رابطه نوشته شد که با اعتراض برخی شرکت‌ها ازجمله مبین نت رو‌به‌رو شد و درنهایت به نتیجه‌ای نرسید.»

در نهایت، حسین طهرانی، مدیرعامل مبین‌نت می‌گوید فضا برای توسعه ۵G در این شرکت مناسب است ولی باید دولت سیاست‌گذاری‌های درستی انجام بدهد تا مسیر حرکت به سوی ارائه سرویس اینترنت ۵G خانگی شتاب بگیرد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا