فناوری

ایرانسل: اگر تعرفه‌ها اصلاح شوند؛ اینترنت ثابت بر بستر فیبرنوری می‌دهیم

رکورد مصرف اینترنت روزانه ایرانسل شکسته شد

مدیرعامل ایرانسل در نشست خبری پانزدهمین سال آغاز به کار این اپراتور درباره موضوعات مهمی از جمله اینترنت ۵G و ادامه توسعه آن در ایران، ارائه اینترنت ثابت روی فیبر، مصرف اینترنت روزانه و طرح صیانت صحبت کرد که نکات مهمی برای خبرنگاران داشت.

دیروز، خبر عدم پشتیبانی گوشی‌های اپل و سامسونگ از ۵G ایران را که مربوط به همین نشست خبری بود؛ منتشر کردیم!

«بیژن عباسی آرند»، مدیرعامل ایرانسل درباره رکورد مصرف اینترنت کاربران ایرانسل اشاره کرد رکورد مصرف ۱۶.۸ پتابایت اینترنت در شبکه این اپراتور شکسته شده است و متوسط سرعت کل شبکه ایرانسل در کشور ۴۰ مگابیت برثانیه است که در مقایسه با اپراتورهای منطقه و حتی جهان، سرعت مناسبی است.

اینترنت ۵G ایرانسل

مدیرعامل ایرانسل اعلام کرد کر (Core) شبکه ایرانسل به ۵G ارتقا یافته و در صورت لزوم در هر منطقه از کشور می‌تواند سرویس نسل ۵ ارائه کند. همچنین ۹۰ درصد سایت‌های این اپراتور به ۳G و ۴G ارتقا یافته‌اند.

عباسی آرند اعلام کرد هم‌اکنون ۴۰۰ هزار گوشی ۵G‌ در شبکه ایرانسل فعال هستند؛ اما به دلیل تحریم‌ها لایسنس نسل ۵ برای گوشی‌های آمریکایی و کره‌ای در ایران فعال نشده است.

او در باره ارائه خدمات ۵G در کشور گفت: «هر فناوری متناسب به فرکانسی که برای آن در نظر گرفته می‌شود توسعه پیدا می‌کند. در ایران باند ۳۵۰۰ برای ۵G در نظر گرفته شده است که در کشورهای منطقه و برخی از کشورهای دنیا از همین باند استفاده می‌کنند؛ اما هنوز این باند در اختیار اپراتورها قرار نگرفته است.»

مدیرعامل ایرانسل ادامه داد: «در دولت گذشته سایت‌هایی به صورت پایلوت راه‌اندازی شد؛‌ اما این موضوع با تغییر دولت مصادف شد و ادامه نیافت که امیدواریم وزارت ارتباطات در دوره جدید اقدامات لازم را انجام دهد.»

اینترنت ثابت بر بستر فیبر

مدیرعامل ایرانسل در بخش دیگری از صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد که این اپراتور دوست دارد اینترنت ثابت بر بستر فیبرنوری ارائه بدهد ولی با تعرفه کنونی اینترنت ثابت و روانه همگرایی شبکه اصلا برایش به صرفه نیست.

عباسی آرند با اشاره به آماری اعلام کرد که تاکنون این اپراتور ۱۷۰۰ کیلومتر فیبرنوری در تمام استان‌های کشور دارد و در تلاش است تا این میزان را با ۶۵۰ کیلومتر دیگر گسترش دهد.

مدیرعامل ایرانسل در پاسخ به سوال وب‌سایت زومیت درباره ارائه اینترنت فیبرنوری گفت:

«شبکه فیبرنوری که توسعه می‌دهیم با چند هدف است که یکی از آن‌ها این است که انتقال ترافیک خودمان بین سایت‌های ایرانسل را مخصوصا در جاهایی که ترافیک بالا است با کیفیت خوبی روی فیبر انجام دهیم. یکی دیگر از اهدافمان این است که بر بستر فیبر به کاربران نهایی نیز اینترنت ثابت ارائه کنیم؛ اما نه در شرایطی که الان در پروانه همگرایی شبکه دیده شده و همچنین تعرفه‌ای که حتی باعث ضرر شرکت‌های FCP هم شده است.»

عباسی آرند در ادامه بیان کرد: «سرمایه‌گذاری برای توسعه فیبر بسیار بالا است و با تعرفه‌ای که حالا در بخش اینترنت ثابت گذاشته شده و همچنین طرح تجاری که در پروانه نظر گرفته است، حاضر به گرفتن این پروانه نیستیم مگر تغییراتی کند.»

طرح صیانت

عباسی آرند درباره طرح صیانت گفت: «طرح صیانت چند بخش دارد. در یک بخش آن یک کمیسیون تشکیل می‌شود که اختیارات وزارت ارتباطات به این کمیسیون واگذار می‌شود. طبیعتا ما با این بخش از طرح چندان موافق نیستیم و فکر می‌کنیم این کار به کسب‌وکارها صدمه می‌زند.»

عباسی آرند افزود: «بخش دیگر طرح صیانت مربوط به حمایت از کسب‌وکارهای داخلی است که ما هم فکر می‌کنیم انجام کارهایی مانند ایجاد دیتاسنترهای بزرگ بدون کمک دولت ممکن نیست و با این بخش از طرح موافقیم.»

او ادامه داد: «بخش دیگری از طرح هم الزام پلتفرم‌های خارجی برای حضور در ایران است که در کشورهای دیگر هم انجام شده است و غیر منطقی نیست؛ اما با توجه به شرایط موجود و تحریم‌ها حتی اگر قانونی در این زمینه تصویب شود نیز، عملی نیست.»


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا