فناوری

سامسونگ، کوالکام و ورایزون رکورد آپلود ۵G را شکستند: ۷۱۱ مگابیت در ثانیه

چشم‌انداز جذاب اما فعلا دور از دسترس برای آپلود گیگابیتی

در اینترنت ۵G سرعت دانلود به مرز ۵ گیگابیت رسیده است ولی سرعت آپلود پایین و در حد ۲۰۰ مگابیت است.

اکنون، سه شرکت سامسونگ، کوالکام و ورایزون با همکاری یکدیگر موفق شدند در شرایط آزمایشگاهی، سرعت آپلود روی شبکه‌های ۵G را شکسته و به ۷۱۱ مگابیت بر ثانیه برسانند. تا کنون، هیچ شرکتی موفق نشده بود روی آپلود فایوجی به چنین سرعتی برسد.

این سه شرکت برای دستیابی به این سرعت خارقالعاده، مجموعه‌ای از نوآوری‌ها را در سخت‌افزار و نرم‌افزار به کار گرفته تا به چنین سرعتی روی باندهای رادیویی میلی‌متری رسیدند.

از جمله این فناوری‌ها و تکنیک‌ها می‌تواند به تجمیع فرکانس دو موج رادیویی ۴۰۰ مگاهرتز میلی‌متری ۵G و ۲۰ مگاهرتز ۴G و فناوری MIMO تک کاربره (SU-MIMO) اشاره کرد.

در این تست، از مودم فایوجی نسل جدید اسنپدراگون X65 کوالکام و ماکروی فشرده ۵G با فرکانس ۲۸ مگاهرتزی از شرکت سامسونگ استفاده شده است. سامسونگ برای استفاده از میکرو کامپکت در امواج میلی‌تری فایوجی، یک باند رادیویی پایه، رادیو و آنتن را در یک فاکتور فیزیکی ترکیب می‌کند.

فناوری میکروکامپکت سامسونگ برای توسعه ۵G در ساختمان‌ها، بسیار کاربردی است؛ چون یک دستگاه بسیار کوچک و سبک وزن است و به راحتی می‌توان در هر نقطه‌ای آن را مستقر و پیاده‌سازی کرد.

مودم اسنپدراگون X65 کوالکام، چهارمین نسل مودم‌های این شرکت با پشتیبانی از امواج میلی‌متری روی ۵G هستند و سرعت دانلود حداکثر به ۱۰ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد.

این مودم از یک معماری ارتقایافته نسبت به X55 و X60 سود برده و از تجمیع فرکانس روی امواج زیر فرکانس ۶ گیگاهرتز (sub-6GHz) و امواج میلی‌متری (mmWave) برخوردار است.

سریع‌ترین مودم ۵G دنیا

همین‌طور، مودم X65 5G اولین مودم در دنیا است که از سیستم ۱۶ RF مربوط به استاندارد ۳GPP پشتیبانی می‌کند. ۳GPP Release 16 به‌لطف پشتیبانی از طیف‌های لایسنس‌نشده و شبکه‌های غیرعمومی به شبکه‌های ۵G کمک می‌کند از حالت عادی به حالت تجاری‌تر گسترش پیدا کنند.

قرار است مودم X65 اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی روی گوشی‌های پرچم‌ رویت شود. پس از آن این مودم را روی لپ‌تاپ‌ها، کامپیوترهای پی‌سی، تبلت‌ها و دیگر دستگاه‌های با مودم ۵G پرچم‌دار مشاهده خواهیم کرد.

دستیابی به سرعت آپلود ۷۱۱ مگابیت بر ثانیه برای بسیاری از کاربران و صنایع یک رویای بزرگ و شیرین است. بسیاری از چالش‌های شبکه‌های ۴G LTE امروزی را می‌تواند با چنین سرعتی حل کرد. تصور کنید یک فیلم فول اچ‌دی فقط با سه الی چهار ثانیه روی اینترنت آپلود می‌شود و دانشجویان و محققان می‌توانند به سرعت پروژه‌های ویدئویی خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

ربات‌ها، خودران‌ها، هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، بازی‌های ویدئویی، تولید محتوا و بسیاری از محصولات دیگر می‌توانند از مزایای یک شبکه ۵G با سرعت آپلود بالا سود ببرند.

البته، هر سه شرکت سامسونگ، کوالکام و ورایزون تاکید دارند این رکوردشکنی سرعت آپلود در محیط آزمایشگاهی به دست آمده است و فعلا شبکه‌های فایوجی تجاری نمی‌توانند چنین سرعتی داشته باشند. در دنیای امروز، بهترین شبکه‌های ۵G سرعت آپلود واقعی زیر ۲۰۰ مگابیت دارند!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا