فناوری

اسپیس‌ایکس از نسل دوم دیش‌های استارلینک با طراحی جدید رونمایی کرد

دیش جدید کمی کوچک‌تر و سبک‌تر است و تولید انبوه آن به طور بالقوه ساده‌تر خواهد بود

اسپیس‌ایکس نسخه کوچک‌تر و سبک‌تری از دیش استارلینک خود رونمایی کرد.

این شرکت، اولین مشخصات و تصاویر نسل دوم دیش ماهواره‌ای اینترنت استارلینک را چهارشنبه شب در وب‌سایت خود منتشر کرد؛ همان روزی که سازمان FCC درخواست این شرکت برای استفاده از دیش‌های جدید را تایید کرده است.

این خبر نشان می‌دهد اسپیس‌ایکس آماده ارسال دیش‌های ارتقا یافته برای مشتریانی است که مشتاقانه منتظر آزمایش اینترنت استارلینک هستند. در ماه سپتامبر، اسپیس‌ایکس اعلام کرد در حال آماده شده برای افزایش تولید دیش‌های خود با استفاده از یک دیش جدید در پاییز ماه است.

براساس صفحه پشتیبانی اسپیس‌ایکس، دیش نسل دوم از طراحی مربعی شکلی برخوردار بوده و مساحت آن کمی کوچک‌تر از نسل اول دایره‌ای است. همچنین، وزن دیش جدید سبک‌تر و ۹.۲ پوند در مقایسه با ۱۶ پوند دیش نسل اول است.

دیش جدید دارای یک روتر MU-MIMO 3×3 است؛ به این معنی که می‌تواند به طور همزمان، داده‌ها را از طریق سه لینک یا جریان داده برای سه دستگاه مجزا و بدون تداخل و ازدحام شبکه انتقال دهد. این یک پیشرفت بزرگ نسبت به روتر MU-MIMO 2×2 نسل اولیه است که با دیش اصلی استارلینک به مشتری داده می‌شد.

پیشرفت دیگر، مودم وای‌فای دیش جدید اسپیس‌ایکس کاملا ضد آب بوده و می‌تواند در شرایط سرد و گرم بسیار شدید، بین منفی ۲۲ درجه فارنهایت تا مثبت ۱۲۲ درجه فارنهایت در بیرون از خانه کار کند. دیش نسل اول استارلینک شرایط محیطی ضعیف‌تری داشت و فقط در بازه دمایی ۳۲ درجه فارنهایت تا مثبت ۸۶ درجه فارنهایت کار می‌کرد.

یک عیب دیش نسل دوم، نداشتن پورت اترنت داخلی است که در دیش اصلی بود. در عوض، شرکت اسپیس‌ایکس یک آداپتور اترنت برای این دیش روی فروشگاه آنلاین استارلینک خود عرضه کرده است.

قیمت دیش جدید تغییری نکرده است

در دیش نسل دوم، کانکتور برق مستقیما روی مودم نصب شده است؛ بنابراین اگر می‌خواهید یک مودم وای‌فای دیگر یا یک سیستم مش وای‌فای استفاده کنید؛ اسپیس‌ایکس می‌گوید باید آداپتور اترنت رسمی این شرکت را خریداری و از این طریق به مودم روتر خود وصل کنید.

اسپیس‌ایکس گفته است که در حال کار روی یک سیستم مش وای‌فای اختصاصی برای این دیش اینترنت هستیم و به‌زودی قابلیت‌های جدیدی روی آن ارائه می‌دهیم.

یکی از مشکلاتی که اسپیس‌ایکس در ماه‌های گذشته با آن دست و پنجه نرم کرد؛ محدودیت تولید ۵۰۰ دیش استارلینک نسل اول در یک هفته بود که ۲ سال طول می‌کشید تا به کل مشتریانی که پیش‌ثبت‌نام کردند؛ تجهیزات اتصال به اینترنت استارلینک برسد.

انتظار می‌رود اسپیس‌ایکس با عرضه دیش استارلینک نسل دوم، بتواند تولید خود را چندین برابر کند و زودتر به درخواست‌های مشتریان پاسخ دهد. البته، مشکلات دیگری در این راه، مانند کمبود جهانی تراشه وجود دارد.

قیمت دیش جدید با گذشته فرقی نکرده است و طبق سایت استارلینک، دیش جدید نیز با همه تجهیزات و تعلقاتش ۴۹۹ دلار فروخته می‌شود و هزینه اشتراک اینترنت استارلینک نیز ماهیانه ۹۹ دلار است.

باید منتظر تست‌های دیش جدید باشیم تا مشخص شود آیا گیرندگی و ارسال بهتری نسبت به نسل اول دارد یا صرفا ظاهر آن تغییر کرده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
pcmag

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا